اوکراین صادرات برق خود را به اروپا از سر می‌گیرد

روسیه حملات خود را بر شهرهای شرقی لیمان، باخموت، آودیوکا و مارینکا متمرکز کرده است

با تشدید حمله‌های نظامی روسیه به اوکراین کی‌یف از اکتبر گذشته، صادرات برق به اتحادیه اروپا را متوقف کرد-AFP

در پی وقفه‌ای شش‌ماهه به‌دلیل حمله‌های پی‌در‌پی روسیه به تاسیسات اوکراین، کی‌یف از آمادگی این کشور برای صادرات برق خبر داد.

هرمان هالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین، روز جمعه با اشاره به بازسازی و تعمیرات شبکه تامین انرژی در «سخت‌ترین زمستانی» که برای این کشور گذشت، گفت که «اوکراین می‌تواند صادرات برق را از سر بگیرد».

به‌دنبال تشدید حمله‌های نظامی روسیه به اوکراین و هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی این کشور، کی‌یف از اکتبر گذشته صادرات برق به اتحادیه اروپا را متوقف کرد.

این حمله‌ها همچنین به قطعی جریان برق و در نتیجه خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده منجر شد و شب‌های زمستان اوکراین را تاریک‌تر از همیشه کرد.

به گفته وزیر انرژی، اوکراین در حال حاضر، امکان صدور ۴۰۰ مگاوت برق مازاد بر مصرف داخلی به اتحادیه اروپا را دارد.

وزیر انرژی اوکراین در حالی از آمادگی کشور برای صادرات برق سخن می‌گوید که روسیه حمله‌های خود را بر شهرهای شرقی لیمان، باخموت، آودیوکا و مارینکا متمرکز کرده است و در حملات هوایی خود به این شهرها، از موشک، راکت و بمب‌های هدایت‌شونده استفاده می‌کند.

در این میان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز جمعه با حضور در مراسم إفطار مرکز مسلمانان کریمه، از رفتار روسیه با اقلیت مسلمان تاتار در کریمه «تحت اشغال» انتقاد کرد و قول داد شبه‌جزیره کریمه را آزاد کند.

از سوی دیگر، درپی درز کردن اطلاعات «طبقه‌بندی شده‌» درباره جنگ در اوکراین و کمک نظامی آمریکا و ناتو به کی‌یف، دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین بخش زیادی از این اطلاعات به اصطلاح «طبقه‌بندی شده‌» را که به رسانه‌های مجازی درز کرده، «جعلی» خوانده و احتمال می‌دهد که کل ماجرا «عملیات اطلاعاتی» روسیه با هدف زیر سوال بردن ضدحمله اوکراین باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌که از فشار حمله‌های روسیه در اوکراین کاسته نشده، کی‌یف به دنبال حمایت‌های بیشتر ‌بین‌المللی است و جدا از اروپا و آمریکای شمالی به آن‌سوی کره زمین هم نظر دارد. از همین‌ رو، معاون وزیر امور خارجه اوکراین قرار است هفته آینده از دهلی‌ دیدار کند. در نخستین سفر یک مقام سیاسی اوکراین به هند، آمینه جاپارووا، معاون وزیر خارجه اوکراین، با رهبران هند دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت تا بتواند حمایت این قدرت آسیایی را برای بازگرداندن آرامش به کشورش برانگیزد.

باوجود اینکه دهلی حمله نظامی روسیه به اوکراین را آشکارا محکوم نکرده، اما نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، سال گذشته به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اعلام کرد که «زمان جنگ نیست». این موضع‌گیری عملا در تقابل با آنچه روسیه در پیش گرفت تلقی می‌شود. در همین حال، هند با مقاومت در برابر فشار غرب برای تحریم روسیه و به انزوا کشاندن مسکو، به استخراج نفت از روسیه ادامه می‌دهد.

در آخرین تحولات مرتبط با جنگ اوکراین، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در دیدار با همتای ترک خود در آنکارا گفت که هرگونه مذاکره درباره صلح در اوکراین باید بر محور «نظم نوین جهانی» باشد و «منافع روسیه» را تامین کند.

بیشتر از جهان