آمریکا احتمال می‌دهد روسیه پشت افشای اسناد نظامی پنتاگون باشد

کی‌یف می‌گوید کل ماجرا احتمالا بازی اطلاعاتی روسیه با هدف زیر سوال بردن ضدحمله اوکراین است

پنتاگون می‌گوید در حال بررسی موضوع درز اسناد محرمانه است-AFP

مقام‌های آمریکایی می‌گویند احتمالا روسیه در درز کردن اسناد نظامی محرمانه پنتاگون دست دارد.

به نظر می‌رسد مجموعه‌ اسناد محرمانه‌ای که از طریق رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، حاوی اطلاعاتی درباره اسرار امنیت ملی ایالات متحده باشد. نخستین مجموعه از این اسناد با عنوان «محرمانه» و «بسیار محرمانه» طبقه‌بندی شده‌اند.

سه مقام آمریکایی روز جمعه ادعا کردند که احتمالا روسیه یا عناصر طرفدار روسیه در درز اسناد محرمانه نظامی ایالات متحده به رسانه‌های اجتماعی دست داشته‌اند. اسنادی که حاوی جزئیاتی از جنگ اوکراین تا خاورمیانه و چین است و در توییتر و تلگرام منتشر شده‌؛ دو رسانه اجتماعی که استفاده از آن‌ها در اوکراین و روسیه فراگیر است.

گفته می‌شود بخشی از این اسناد که پنج هفته پیش تهیه شدند، به جزئیاتی درباره ضدحمله اوکراین برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال‌شده از دست روسیه می‌پردازد و یک بخش نیز به جزئیاتی در مورد پشتیبانی‌های تدارکاتی ناتو و ایالات متحده از ارتش اوکراین اشاره دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس یکی از اسناد منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، بین ۱۶ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ نیروی روسی کشته شده‌اند. این در حالی است که ایالات متحده این رقم را بسیار بیشتر و حدود ۲۰۰ هزار کشته و زخمی براورد کرده است.

در همین حال، کی‌یف اطلاعات درزکرده را تا اندازه زیادی جعلی خوانده است و احتمال می‌دهد کل ماجرا بازی اطلاعاتی روسیه با هدف زیر سوال بردن ضدحمله اوکراین باشد. میخائیلو پودولیاک، از دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، در بیانیه‌ای کتبی نوشت: «این اطلاعات صرفا بخشی از بازی عملیاتی سرویس اطلاعاتی روسیه است و نه چیزی بیشتر.»

کرملین و سفارت روسیه در واشنگتن هنوز به این ادعا واکنشی نشان نداده‌اند. پنتاگون هم از اظهارنظر در مورد صحت این اسناد خودداری کرده است. با این‌ حال، سابرینا سینگ، معاون دبیر مطبوعاتی پنتاگون، مرکز فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده، با اعلام اطلاع از درز اسناد محرمانه، گفته که در حال بررسی این موضوع است. 

بیشتر از جهان