۲۰ چهره فوتبال جهان، مشاوران جدید یوفا

شورای یوفا، راه حلی برای ارتقای فوتبال اروپا

الکساندر چفرین، رئیس منتخب یوفا، آوریل ۲۰۲۳- PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP

یوفا تصمیم گرفته است شورایی ۲۰ نفره شامل چهره‌های مطرح فوتبال جهان را برای بهبود وضعیت این رشته پرطرفدار در این قاره تاسیس کند. پروژه راه‌اندازی سوپرلیگ از طرف چند باشگاه مطرح و فشردگی تقویم مسابقات باشگاهی و ملی، از مهم‌ترین مشکلاتی است که اتحادیه فوتبال اروپا با آن درگیر است و این شورا قرار است به یوفا برای پشت سر گذاشتن این معضلات کمک کند.

به گزارش گاتزتا، برد یوفا قرار است شنبه توسط زوونیمیر بوبان، مدیر فوتبال یوفا، و روبرتو روزتی، رئیس اتحادیه داوران اروپا، و با حضور ۲۰ چهره مطرح فوتبال جهان راه‌اندازی شود.

نام ۲۰ چهره مطرحی که در شورای یوفا حاضر خواهند بود به این شرح است: کارلو آنچلوتی، فابیو کاپلو، پائولو مالدینی، ژوزه مورینیو، خاویر زانتی، زین‌الدین زیدان، لوئیز فیگو، مایکل لادروپ، یورگن کلینزمن، رودی فولر، رافا بنیتس، رابی کین، فیلیپ لام، پیتر چک، خوان ماتا، رونالد کومان، گرت ساوت‌گیت، ریو فردیناند، پردراگ میاتوویچ و روبرتو مارتینز.

نکته جالب حضور مربیان مطرحی مثل مورینیو، آنچلوتی، زیدان و ساوت‌گیت است و ستارگانی مثل مالدینی و زانتی که به‌عنوان مدیر فعالیت می‌کنند، هم در این شورا حاضرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملاک انتخاب اعضای این شورا موفقیت ورزشی آن‌ها است و مورادی مثل فهرست قهرمانی‌ها و حضور در باشگاه صدتایی‌های تیم ملی نیز در نظر گرفته شده است. همچنین، اعتبار و شهرت بین‌المللی ملاک دیگر حضور در این شورا است. بیست عضو اولیه این شورا در مجموع سابقه ۳۰ بار قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را دارند.

روزنامه مارکا هم درباره شورای یوفا نوشته است: «کمیته اجرایی یوفا در جلسه چهارم آوریل در لیسبون تشکیل این شورا را تایید کرده است. این اولین گروه مشاوران یوفا متشکل از بازیکنان و مربیان تراز اول فوتبال خواهد بود. قرار است این شورا جلسات سالانه‌ای داشته باشد که در تقویم یوفا قرار می‌گیرد و به عنوان یک نهاد مستقل نظراتش می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.»

شورای یوفا قرار است پیشنهاداتی بدهد که آینده مثبت و هیجان‌انگیزی را برای فوتبال اروپا رقم بزند. اولین جلسه این شورا ۲۴ آوریل سال جاری خواهد بود و قرار است موضوعاتی مثل سیستم کمک‌داور ویدیویی، تاکتیک‌های فوتبال و سلامتی بازیکنان بررسی شود.

یکی از سرفصل‌های مهم که قرار است شورای یوفا آن را بررسی کند، تقویم فشرده‌ای است که تیم‌های مطرح فوتبال اروپا با آن مواجه‌اند. به عنوان مثال، برونو فرناندز، هافبک پرتغالی منچستریونایتد، تا اینجای فصل، ۴۶ بار به زمین رفته و ۴۰۲۱ دقیقه در زمین بوده است.

همچنین این شورا درباره موضوعاتی مثل قوانین فوتبال، داوری، مسابقات زیر نظر یوفا، توسعه جوانان و تاکتیک‌های فوتبال بحث خواهد کرد.

بیشتر از فوتبال