مولوی عبدالحمید: ایران را با مذهب‌گرایی و جناح‌گرایی به بن‌بست رساندید

روحانی پرنفوذ اهل سنت مخالفان توافق عادلانه بین فلسطین و اسرائیل را «کاسه داغ‌تر از آش»‌ خواند

مولوی عبدالحمید گفت ایران به مدیران امین و قوی نیاز دارد-کانال تلگرام مولوی عبدالحمید

مولوی عبدالحمید امام جماعت اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه و درحالی‌که گزارش‌ها از اختلال شدید اینترنت در این شهر حکایت داشت، به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران توصیه کرد که اصول درست حکومت‌داری را از نمونه‌های موفق دنیا و تاریخ یاد بگیرند.

او همچنین تاکید کرد که راه‌حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی به‌کارگیری افراد شایسته است و پایان دادن به قشری‌گرایی و مذهب‌گرایی است.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه دوران قشری‌گرایی و مذهب‌گرایی به پایان آمده و جناح‌گرایی کشور را به بن‌بست رسانده است، به حاکمان ایران گفت تنها زمانی از بن‌بست خارج می‌شوید که نگاه خود را تغییر دهید و مدیران شایسته، لایق و توانمند را سر کار بیاورید حتی اگر مسلمان نبودند. مولوی عبدالحمید به ارتباط فقر و دین‌گریزی نیز اشاره کرد و گفت نمی‌توان از «مردمی که گرسنه‌اند و جیبشان خالی است، انتظار داشت. این مردم چقدر باید تحمل کنند؟»

امام‌جمعه مسجد مکی زاهدان در تشریح وضعیت اقتصادی کنونی ایران به کشورهایی اشاره کرد که اقتصاد و صنعت نداشتند اما به‌واسطه مدیریت کارآمد با فقر و بیکاری مبارزه کردند و اکنون به قطب اقتصادی در دنیا تبدیل شده‌اند و اکنون مردمشان با خیال راحت زندگی می‌کنند و سیر و مشغول شده‌اند.

مولوی عبدالحمید با تاکید بر اینکه مردم ایران سخت‌ترین روزها را در طول عمر جمهوری اسلامی می‌گذرانند، گفت کشوری با این استعداد، پتانسیل و امکانات می‌توانست پیشرفت کند و به‌ یکی از قطب‌های اقتصادی جهان تبدیل شود. او ادامه داد: «پول ما می‌توانست با پول‌های دنیا رقابت کند، برنامه‌ریزی یعنی این.»

روحانی پرنفوذ اهل سنت به فروش بالای ۱۰۰ دلار هر بشکه نفت در جمهوری اسلامی و دیگر امکانات کشور اعم از زمین‌های کشاورزی، معادن، موقعیت جغرافیایی و دریاها اشاره کرد و گفت که به‌واسطه این امکانات زیاد می‌توانستیم وضعیت معیشت مردم را به سطح بالایی برسانیم اما امروز مردم به وضعیتی رسیده‌اند که گران می‌خرند و ارزان می‌فروشند.

مولوی عبدالحمید مشکلات بازاریان و کسب‌وکارهای آزاد در شرایط کنونی را یادآور شد و با اشاره به تهدیدهای امنیتی علیه آنان افزود: «بازاریان مانده‌اند چه‌کار کنند. اگر تعطیل کنند به آن‌ها می‌گویند چرا بسته‌‎اید، اگر باز کنند، وقتی بازار ثبات ندارد، کاسب ضرر می‌کند.»

او با بیان اینکه اجناس در بازار فقط با پول نقد خریدوفروش می‌شوند گفت که خیلی از تنظیم‌های زندگی مردم برهم خورده و گزارش‌هایی که از روستاها و شهرها به من می‌رسد تکان‌دهنده است.

عبدالحمید به مسئولان جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که وضعیت فقرا را با خود قیاس نکنند زیرا او گزارش‌هایی از مردمی دارد که برای سحر و افطار خود چیزی برای خوردن ندارند. در شهرها هم بسیاری از مستاجران ناتوان از پرداخت اجاره خانه‌به‌دوش شده‌اند.

امام جماعت مسجد مکی زاهدان، ریشه تمام مشکلات را ناکارآمدی سیاستمداران و مدیران دانست و گفت کسانی که شایستگی دارند و می‌توانند کشور را اداره کنند کنار گذاشته شده‌اند. او در ادامه تاکید کرد کشور ما به آدم‌های امین و قوی نیاز دارد نه کسانی که جیب خود را پر می‌کنند. باید کسانی بیایند که جامعه را می‌سازند، امانت‌دارند و یک ریال را جابه‌جا نمی‌کنند.

عبدالحمید در ادامه هشدارهای ماه‌های اخیر خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گفت که با ادامه این روند، هیچ‌یک از مشکلات حل نمی‌شوند و معجزه‌ای اتفاق نمی‌افتد و خبری از دست غیب نیست. او بهترین راه‌حل مشکلات را «نشستن» با مردم و شنیدن اعتراض‌های آنان دانست و بار دیگر از حکومت خواست اگر خواست اکثر مردم همه‌پرسی است، رضایت آن‌ها را تامین کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حقوق زنان و معترضان

امام جماعت مسجد مکی زاهدان در بخش دیگری از سخنانش به مسئله حجاب اجباری نیز پرداخت و با انتقاد از برخوردهای خشونت‌آمیز «آمران به معروف» با زنان و هتک حرمت آنان در بازداشتگاه‌ها گفت زنان ایران امروز عصبانی‌اند چون می‌بینند که حقوقشان رعایت نمی‌شود.

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ فروردین، بار دیگر سرکوب اعتراض‌ها در ایران را محکوم کرد و گفت: «اعتراض سالم حق قانونی مردم است و کسی که در یک اعتراض سالم شرکت کرده است نباید هتک حرمت شود.» 

او با انتقاد از اینکه حاکمان ایران فقط بخش‌هایی از قانون را که به نفع آن‌ها است اجرا می‌کنند، گفت: «اگر کسی پرچمی در دست داشت و فریادی زد، هیچ‌کس حق کشتن او را ندارد.»

عبدالحمید به کشتار مردم زاهدان در جمعه خونین نیز اشاره کرد و افزود: «هیچ‌کس حق نداشت مردم نمازگزار را بزند.»

او به مقام‌های حکومت کنایه زد و گفت شما می‌گویید که خدمت‌گذار مردمید، پس باید به این ملت احترام بگذارید نه اینکه اگر کسی اعتراضی کرد او را با گلوله بزنید.»

امام جماعت اهل سنت زاهدان به صدور احکام «محاربه» برای معترضان نیز اعتراض کرد و گفت هیچ‌کس از علما این را که معترضی محارب شود، قبول ندارد. او همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد و با تاکید بر ضرورت تغییرات ساختاری در جمهوری اسلامی ایران گفت که مشکلات موجود با تغییر جزئی و برکناری یک وزیر و مدیر حل نمی‌شود.

حق داشتن هویت و شناسنامه

روحانی پرنفوذ اهل سنت در ادامه خطبه‌های نماز جمعه به معضل نداشتن شناسنامه اقوام ایران از جمله قوم بلوچ پرداخت و با تاکید بر اینکه این مسئله به دلایل سیاسی تاکنون حل نشده است، گفت که هویت و شناسنامه حق مردم بلوچ است حال‌آنکه برخی افراد با اینکه اجداد ایرانی دارند نتوانسته‌اند شناسنامه بگیرند و فرزندان آن‌ها از تحصیل محروم شده‌اند.

عبدالحمید در پایان خطبه‌هایش نیز حمله به نمازگزاران در مسجدالاقصی را محکوم کرد و ضمن دفاع از «توافق عادلانه» میان اسرائیل و فلسطینی‌ها به جمهوری اسلامی کنایه زد و گفت کسانی که مخالف توافق عادلانه‌اند، تندرو و کاسه‌ داغ‌تر از آش‌اند.