ماه رمضان و بحران گاز مایع در پاکستان

جمعیت پاکستان به ۲۲۰ میلیون نفر می‌رسد و این کشور با کمبود شدید گاز طبیعی مواجه است

پاکستان با بحران کمبود گاز مایع مواجه است- اسلام‌آباد سپتامبر ۲۰۲۰-FAROOQ NAEEM / AF

شهروندان پاکستان در ماه رمضان با بحران کاهش ذخایر گاز مایع مواجه‌اند و از قطعی مکرر گاز هنگام افطار و سحری در ماه رمضان ابراز نگرانی می‌کنند.

کراچی یکی از شهرهای پاکستان است که قطعی گاز آن ماه رمضان افزایش یافته است. آمنه بی‌بی، ساکن کراچی، روز پنجشنبه گفت که به‌دلیل نبودن گاز مجبور شده است برای پختن افطاری از کپسول گاز استفاده کند. او حوالی ساعت ۳ بامداد در حال پختن غذا برای سحری سه فرزند و همسرش است.

فریده، یکی از ساکنان لاهور، هم می‌گوید در طول شبانه‌روز گاز تنها در سحر و افطار وصل است. او تاکید می‌کند که در تمام اوقات شبانه‌روز به گاز مایع نیاز دارد تا برای کودکانش که روزه نیستند هم غذا بپزد.

با افزایش تقاضا در ماه رمضان، قیمت هر کیلوگرم گاز در پاکستان از ۲۷۰ روپیه معادل ۰.۹۵ دلار به ۳۰۰ روپیه معادل یک دلار آمریکا افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعیت پاکستان به ۲۲۰ میلیون نفر می‌رسد و این کشور با بحران شدید عرضه گاز طبیعی مواجه است.

مصدق مالک، وزیر دولت در امور نفت پاکستان، می‌گوید که به‌دلیل کاهش ذخایر در بیشتر مناطق، آن‌ها نمی‌توانند گاز مایع را در تمام اوقات شبانه‌روز تامین کنند: «منابع گاز ما هر سال ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و ما تنها حدود ۱۴۹ میلیون متر مکعب گاز مایع در روز برای کل کشور داریم، در حالی که تقاضا در حال افزایش است.»

بحران گاز مایع در پاکستان بر بسیاری از مشاغل نیز تاثیر گذاشته است.

پاکستان به دنبال گزینه‌هایی برای واردات گاز طبیعی از ایران، روسیه و آسیای مرکزی است. خط لوله گاز ایران و پاکستان که در دهه ۱۹۹۰ راه اندازی شد، به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران عملیاتی نشد. پروژه تاپی یا انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند نیز در افغانستان عملی نشد.

اسلام‌آباد امیدوار بود که با استفاده از گاز خط لوله تاپی بخشی از گاز موردنیاز این کشور را تامین کند.

بیشتر از اقتصاد