پوند بریتانیا از تمامی ارزهای مهم دیگر پیشی می‌گیرد

ارزش پوند استرلینگ در برابر دلار آمریکا، سه‌شنبه ۱۵ فروردین، به بالاترین حد خود در ۱۰ ماه گذشته رسید

نشانه‌های عملکرد بهتر از حد انتظار اقتصاد بریتانیا باعث شد ارز این کشور تقویت شود- AFP

ارزش پوند بریتانیا پاییز پارسال همزمان با سرکشی سرمایه‌گذاران دربرابر برنامه‌های بودجه‌ای لیز تراس، نخست‌وزیر سابق این کشور، کاهش بی‌سابقه‌ای داشت، اما اکنون در روند احیا قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، ارزش پوند استرلینگ دربرابر دلار آمریکا روز سه‌شنبه، چهارم آوریل (۱۵ فروردین) به بالاترین حد خود در ۱۰ ماه گذشته رسید و ارزش برابری آن با دلار نسبت‌به آغاز سال ۲۰۲۳ حدود ۳.۳ درصد افزایش یافت تا به بهترین جایگاه درمیان ارزهای اقتصادهای توسعه‌یافته در سال جاری برسد.

نشانه‌های عملکرد بهتر از حد انتظار اقتصاد بریتانیا باعث شده است که ارز این کشور تقویت شود. اکنون گمان می‌رود فعالیت اقتصادی در سه‌ماهه پایانی پارسال ۰.۱ درصد افزایش یافته است، درحالی‌که طبق برآوردهای قبلی رشدی وجود نداشت. برای تولید ناخالص داخلی بعد از افت ۰.۵ درصدی دسامبر، رشدی ۰.۳ درصدی برای ژانویه برآورد شده است.

علی‌رغم نگرانی‌ها درمورد سلامت بخش بانکی جهان، این بهبود دارد امیدواری‌ها را تقویت می‌کند که بانک مرکزی انگلستان همچنان به افزایش تهاجمی نرخ بهره ادامه دهد. افزایش نرخ بهره می‌تواند ارز داخلی را تقویت کند، زیرا به جذب سرمایه‌گذاران خارجی جویای سود بیشتر کمک می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، تورم در بریتانیا نیز در فوریه به نرخ سالانه ۱۰.۴درصد جهش کرد تا جای تردیدی نگذارد که بانک مرکزی انگلستان باید رویکرد سخت‌گیرانه خود را حفظ کند.

بهبود چشمگیر ارزش پوند

 پس از آنکه دولت تراس از برنامه‌های افزایش استقراض همراه با کاهش مالیات خبر داد و در بازارهای مالی هراس به پا کرد تا به نگرانی از بروز رکود در بریتانیا دامن بزند، از ارزش پوند در سپتامبر ۲۰۲۲ کاسته شد و به حدود ۱.۰۳ دلار رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صندوق بین‌المللی پول در ماه ژانویه پیش‌بینی کرد اقتصاد بریتانیا امسال ۰.۶ درصد کوچک می‌شود در حالی که تمامی اقتصادهای پیشرفته دیگر رشد می‌کنند حتی اگر خفیف باشد.

فرانچسکو پسوله، کارشناس راهبردهای ارزی آی‌ان‌جی، گفت: «قیمت‌گذاری پوند بر اساس بدبینی زیاد بوده است.»

اما از آغاز سال، عقب‌نشستن شدید قیمت‌های انرژی و بازگشایی در چین، تا اندازه‌ای آرامش به چشم‌انداز اقتصادی تزریق کرده است.

پسوله گفت: «در سراسر اروپا بازنگری گسترده‌ای در توقعات رشد رخ داد و بر بریتانیا اثر گذاشت.»

به گزارش سی‌ان‌ان، این پویایی‌ها ارزش یورو را نیز بالا برده است و ارزش برابری آن با دلار ۲.۳ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. به گفته پسوله رشد پوند تا حد زیادی به این علت قوی‌تر بود که افت آن در سال ۲۰۲۲ شدیدتر بود.

پاگرفتن نگرانی از بروز رکود در ایالات متحده که افت شدید دلار از اوج آن در سپتامبر گذشته را باعث شد، به تقویت این دو ارز کمک کرده است.

روشن‌نبودن گام‌های بعدی بانک مرکزی ایالات متحده نیز در هفته‌های اخیر بر دلار اثر منفی گذاشته است. این گمانه‌زنی‌های سرمایه‌گذاران هم افزایش یافته است که بانک مرکزی ایالات متحده به‌علت نگرانی‌های اقتصادی ناشی از ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی در ماه پیش، ممکن است روند افزایش نرخ بهره را به تعلیق درآورد یا متوقف کند.

جوردن روچستر، کارشناس راهبردهای ارزی موسسه نومورا، می‌گوید که به گمانش ممکن است امسال ارزش پوند به ۱.۳۰ دلار افزایش یابد و «می‌تواند به طور بالقوه بالاتر هم برود». اما به نظر او با توجه به عدم قطعیت‌ درباره برنامه‌های بانک مرکزی انگلستان و چگونگی بازخورد افزایش نرخ بهره در اقتصاد بریتانیا، هنوز مخاطراتی وجود دارد. پسوله هم هشدار داد وقتی بازار متلاطم باشد، که در حال حاضر این‌طور است، نوسان‌های ارزی تشدید می‌شود.

او گفت: «وقتی محیط بازار بی‌ثبات باشد، حرکت‌ها تشدید می‌شود.»

بیشتر از اقتصاد