رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از رئیس کمیسیون آموزش مجلس شکایت کرد

مسعود میرکاظمی علیرضا منادی سفیدان را به «رفتار پوپولیستی برای جذب چهار تا رای» متهم کرد

نمایندگان مجلس و در راس آن‌ها اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات، وزارت آموزش‌ و پرورش و سازمان برنامه‌وبودجه را مسئول پرداخت نشدن حقوق و معوقات معلمان در اسفندماه می‌دانند؛ در همین حال، سازمان برنامه‌وبودجه نمایندگان مجلس را به «تحریک معلمان» متهم می‌کند. فرهنگیان هم می‌گویند که جدال نمایشی دولت و مجلس را باور ندارند و این دو نهاد حکومتی را عامل اصلی به تعویق افتادن حقوق و مطالباتشان معرفی می‌کنند.

روز چهارشنبه ۱۶ فروردین در ادامه جنجال‌های مربوط به حقوق معلمان در اسفندماه، سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرد که از علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، شکایت کرده است.

سازمان برنامه‌وبودجه با متهم کردن رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات به «تحریک فرهنگیان، بیان مطالب غیرواقعی و سوءاستفاده از موقعیت کمیسیون» این موارد را «مصداق عناوین مجرمانه» دانست و اعلام کرد که مسعود میرکاظمی، رئیس این سازمان، در نامه‌ای به رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، از علیرضا منادی سفیدان شکایت کرده است و شکایتی را هم در سایر دستگاه‌های نظارتی و قضایی دنبال می‌کند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در ماجرای مربوط به حقوق و معوقات معلمان گفته بود که سازمان برنامه‌وبودجه حق دخالت در اجرای قانون را نداشت. او همچنین این سازمان را به «لجبازی» در پرداخت معوقات رتبه‌بندی معلمان متهم کرد.

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، که به نظر می‌رسد از انتقاد‌های علیرضا منادی سفیدان خشمگین است، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت با سخنانی تند، رئیس کمیسیون آموزش مجلس را به «رفتار پوپولیستی برای جذب چهار تا رای» و «بالا رفتن از نردبان معلمان» متهم کرد و مدعی شد که او یکی از کسانی بود که فرهنگیان را «تحریک» کرد.

میرکاظمی بدون پاسخگویی شفاف درباره علت تاخیر حقوق و معوقات فرهنگیان، از عملکرد خود دفاع کرد و به خبرنگاران گفت: «ما جلو هر کس را که بخواهد از فشار سیاسی و رسانه‌ای و سایر ابزار‌های در اختیارش استفاده کند تا دولت را بی‌انضباط کند، محکم می‌ایستیم و اجازه نمی‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضع‌گیری تند مسعود میرکاظمی یک روز پس از آن بود که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس سازمان برنامه‌وبودجه را «مقصر اول» تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان اعلام کردند. بر مبنای این گزارش که روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین منتشر شد، سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان امور اداری و استخدامی و ستاد وزارت آموزش‌ و پرورش به ترتیب مقصران اصلی پرداخت نشدن حقوق معلمان در اسفند بودند.

نمایندگان مجلس در این گزارش متذکر شدند که برخلاف گزارش پیشین دولت، آموزش‌ و پرورش را مقصر اصلی پرداخت نشدن حقوق فرهنگیان نمی‌دانند؛ با این‌ حال چنین به نظر می‌آید که مسعود میرکاظمی بنا ندارد مانند یوسف نوری، وزیر سابق آموزش‌ و پرورش بدون حاشیه از مقامش کناره‌گیری کند.

پس‌ از اینکه محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، شنیده‌های مربوط به استعفای مسعود میرکاظمی را رسانه‌ای کرد، سازمان برنامه‌وبودجه بدون فوت وقت این خبر را تکذیب کرد. این در حالی است که عملکرد سازمان برنامه‌وبودجه حتی صدای رسانه‌های نزدیک به حکومت را نیز درآورده است؛ روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، پس از استعفای وزیر آموزش‌ و پرورش، در گزارشی، تلویحا خواستار کناره‌گیری رئیس سازمان برنامه‌وبودجه شد.

صرف‌نظر از جدال دولتی‌ها و مجلس در ماجرای حقوق و رتبه‌بندی معلمان، فعالان و تشکل‌های فرهنگیان می‌گویند که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، آموزش‌ و پرورش و سازمان‌های برنامه‌وبودجه و امور استخدامی را مسئول اصلی «گرفتار شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان در بوروکراسی‌های اداری و نفسگیر» در جریان تصویب آن در مجلس می‌دانند. با این‌ حال آن‌ها نیز عامل اصلی سنگ‌اندازی‌ها را سازمان برنامه‌وبودجه معرفی کرده‌اند.

شورای تشکل‌های صنفی معلمان با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش در پیوند با همین موضوع، نوشت: «گفته‌ها و شنیده‌ها حکایت از آن دارند که بیشترین مانع‌تراشی، سنگ‌اندازی و مخالفت بر سر اجرایی‌سازیی لایحه رتبه‌بندی معلمان از سوی مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و علیرضا علی‌احمدی، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی او، بوده است.»