رئیس سازمان برنامه و بودجه: سال آینده کمترین افزایش حقوق را اعمال می‌کنیم

گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که تا پایان سال ۱۴۰۰، کسری بودجه جمهوری اسلامی ایران از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دولت تلاش می‌کند تا برای سال آینده کمترین میزان افزایش حقوق را اعمال کند، اظهار داشت وقتی ۲۰ درصد حقوق کارمند افزایش می‌یابد، ۵۰ درصد تورم برای عموم مردم ایجاد می‌شود.

به گزارش صدا و سیما، مسعود میرکاظمی با بیان اینکه «در پرداخت حقوق در چرخه منفی افتادیم» افزود: «تلاش می‌کنیم حداقل افزایش حقوق را داشته باشیم و این افزایش به‌صورت پلکانی باشد و کسانی که حقوق‌های پایین می‌گیرند بیش از ۳۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند و کسانی که چندین بار افزایش حقوق داشتند کمترین افزایش شامل آن‌ها شود یعنی همه کارمندان ۱۰ درصد افزایش حقوق نخواهند داشت.»

او همچنین، در باره بدهی‌های دولت گذشته به صندوق توسعه ملی گفت نگاه دولت قبل این بود که در فشارهای اقتصادی و در زمانی که نیاز به پول دارد همان گونه که پول وارد صندوق توسعه می‌کند از آن برداشت هم بکند که در این زمینه برداشت‌هایی انجام شد.

همچنین، در برخی موارد نیز ضرورت ایجاب می‌کرد تا دولت از منابع صندوق برداشت کند که در این زمینه نیز مجوزهایی گرفته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که تا پایان سال ۱۴۰۰، کسری بودجه جمهوری اسلامی ایران از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود. به عبارت دقیق‌تر، دولت تا پایان سال به ۳۰۷ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که باید آن را از طریق افزایش منابع مالی یا کاهش مخارج تأمین کند؛ در غیر این صورت، این پول از محل پایه پولی تأمین می‌شود و تورم در پی دارد.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس علاوه بر پیش‌بینی کسری بودجه در ادامه سال جاری، شرایط بودجه در چهار و نیم ماه ابتدایی سال نیز بررسی شده است. به نوشته روزنامه شرق، بر اساس این گزارش، منابع محقق شده تا نیمه ماه مرداد، ۱۸ درصد مصوب سال ۱۴۰۰ و ۴۶ درصد مصوب چهار و نیم ماه اول سال است؛ بنابراین بیش از ۵۰ درصد منابع مطابق پیش‌بینی‌ها برای چهار و نیم ماه ابتدایی سال، تأمین نشده است.

پیش‌تر فعالان اقتصادی هشدار داده بودند که ممکن است تا پایان سال ۱۴۰۰ تورمی ۶۰ درصدی رخ دهد. ابراهیم رئیسی با شعار حل مشکلات اقتصادی و مهار و کنترل تورم کار خود را در دولت سیزدهم آغاز کرد اما کارشناسان اقتصادی بارها تاکید کرده‌اند که کنترل تورم تنها در صورت رفع تحریم‌ها و تعامل سازنده با جامعه جهانی محقق خواهد شد. با این حال جمهوری اسلامی ایران در عمل نشان داده است که قصد ندارد در سیاست خارجی خود و به ثمر رساندن مذاکرات برجام تغییری ایجاد کند.

بیشتر از اقتصاد