وزارت دفاع می‌گوید حمله یک ریزپرنده به مجتمع نظامی اصفهان را ناکام گذاشته است

جمهوری اسلامی ایران حملات پهپادی را به اسرائیل و عوامل مرتبط با آن نسبت می‌دهد

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، از «حمله ناکام» یک ریزپرنده به مجتمع امیرالمومنین اصفهان متعلق به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در شامگاه سه‌شنبه ۱۵ فروردین خبر داد. بر اساس این خبر، یک «ریزپرنده» هنگام نزدیک شدن به مجتمع وزارت دفاع از طریق سامانه‌های دفاعی سرنگون شده و با توجه به ناکام بودن حمله، هیچ‌ خسارتی به جا نگذاشته است.

این دومین بار طی ماه‌های اخیر است که رسانه‌های حکومتی در ایران از «حمله ناموفق» ریزپرنده‌ها به مراکز وابسته به وزارت دفاع در اصفهان خبر می‌دهند. ۹ بهمن ۱۴۰۱ نیز وزارت دفاع در بیانیه‌ای، حمله به یکی از مجتمع‌های کارگاهی اصفهان را که متعلق به این وزارتخانه است، تایید کرد اما گفت که این «تهاجم ناموفق» تلفات جانی نداشت و «به سقف کارگاه آسیب جزئی وارد شد».

وزارت دفاع این اقدام را «کورکورانه» توصیف کرد و در ادامه بیانیه‌اش افزود که «اقدام برای تولید قدرت، اقتدار و امنیت را با شتاب و جدیت ادامه می‌دهد».

خبرگزاری تسنیم همان زمان در گزارشی نوشت: «شامگاه هشتم بهمن سه ریزپرنده به مجتمع کارگاهی وزارت دفاع حمله کردند که یکی از آن‌ها هدف اصابت پدافند هوایی قرار گرفت و دو فروند دیگر نیز در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.»

بر مبنای گزارش استانداری اصفهان، انفجار هشتم بهمن‌ماه در مرکز نظامی وابسته به وزارت دفاع در محدوده منطقه خانه‌اصفهان رخ داده بود. معاون امنیتی و سیاسی استانداری اصفهان نیز وقوع انفجار‌های پی‌درپی در این محدوده را تایید کرد. عکس‌های ماهواره‌ای هم آسیب‌های مجتمع نظامی اصفهان را نشان می‌داد.

چهار روز بعد از این حمله، وب‌سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، نیرو‌های کرد مخالف نظام جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق را متهم کرد که «به سفارش دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی، قطعات پهپاد تهاجمی به‌کاررفته در عملیات اصفهان را وارد ایران کرده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌رغم اینکه نهاد‌های سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران انفجار‌های هشتم بهمن‌ماه را ناشی از حملات ناموفق ریزپرنده‌ها اعلام کرده بودند، کمتر از یک ماه پس از آن، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای مشترک، از بازداشت «عوامل اصلی تلاش ناکام برای خرابکاری در یکی از مراکز صنعتی وزارت دفاع جمهوری اسلامی» خبر دادند.

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در اطلاعیه خود، بدون اشاره به جزئیات این حمله و هویت افراد بازداشت‌شده، آن‌ها را «مزدور اسرائیل» معرفی کردند و افزودند با توجه به ادامه‌دار بودن جریان تحقیقات از متهمان بازداشت‌شده، اطلاعات تکمیلی در زمان مقتضی منتشر خواهد شد اما اجمالا تاکنون، دخالت مزدوران اسرائیل در این اقدام اثبات شده است.

با آنکه در اطلاعیه مشترک وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران تلاش شد اطلاعاتی درباره بازداشت‌شدگان ارائه نشود، اشاره این اطلاعیه «تلاش برای خرابکاری» و «مساعدت حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح»، این گمانه را تقویت می‌کرد که بازداشت‌شدگان احتمالی از کارکنان خود وزارت دفاع‌اند.

اکنون نیز خبر «حمله ناموفق یک ریزپرنده» به مجتمع وابسته به وزارت دفاع در اصفهان در حالی منتشر می‌شود که جزئیات آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اصلا بعید نیست که اندکی بعد، این حمله نیز «خرابکاری» یا «تلاش برای خرابکاری» عوامل مرتبط با اسرائیل معرفی شود.

پیش‌تر اینتلی تایمز در گزارشی، نوشته بود که فعالیت مجتمع نظامی وزارت دفاع در اصفهان، با برنامه هسته‌ای‌‌ــ‌موشکی حکومت ایران ارتباط دارد. بر مبنای این گزارش، مجتمع نظامی اصفهان «کارگاه متالورژی» مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم است و فعالیت‌هایی در زمینه ساخت کلاهک هسته‌ای قابل‌حمل با موشک شهاب۳ انجام می‌دهد.

بهمن‌ ۱۴۰۱ در جریان سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به فرانسه، رادیو بین‌‌‌المللی فرانسه به‌نقل از یک منبع ناشناس اعلام کرد که اسرائیل حدود سه‌هزار نقطه در داخل ایران را شناسایی کرده است و قصد دارد با همراه کردن قدرت‌های غربی، ائتلافی نظامی برای حمله به مراکز حساس نظامی جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد.