انتقال افغان‌های واجدشرایط ویزای ویژه مهاجرت به آمریکا ادامه دارد

هزاران مهاجر افغان دو سال است که در کمپ‌های موقت منتظرند به آمریکا منتقل شوند

افغان‌هایی که درخواست ویزای ویژه مهاجرتشان تایید شود، همراه با خانواده‌ خود به آمریکا منتقل می‌شوند-KARIM SAHIB / AFP

در حالی که دولت آمریکا هنوز مهاجران ساکن کمپ‌های موقت در کشورهای امارات متحده عربی، قطر و آلبانی را که ۱۹ ماه است در انتظار انتقال به ایالات متحده‌اند، به این کشور منتقل نکرده است، روند تخلیه افغان‌های واجد شرایط دریافت ویزای ویژه مهاجرت (SIV) از داخل افغانستان همچنان ادامه دارد.

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که دولت آمریکا در کابل برای انتقال افرادی که درخواست ویزای ویژه مهاجرتشان تایید شده، مکان مشخصی در نظر گرفته است و در این مکان که موقعیت آن افشا نشده و ساکنانش هم دستور دارند محل آن را به هیچ‌کس لو ندهند، ده‌ها خانواده در انتظار انتقال به خارج از افغانستان‌اند.

گروه طالبان که در جست‌وجوی افغان‌هایی‌اند که روزگاری با دولت افغانستان یا نیروهای خارجی همکاری می‌کردند، هنوز به این محل کاری نداشته‌اند. به گزارش صدای آمریکا، افغان‌هایی که با درخواست ویزای ویژه مهاجرتشان موافقت می‌شود، همراه با اعضای خانواده خود در این مکان می‌مانند تا از طریق یک پرواز چارتر به خارج از افغانستان انتقال یابند. آنان اجازه ندارند از این محل خارج شوند و جزئیات این مکان را هم با کسی در میان نمی‌گذارند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، در ۲۰ ماه گذشته حدود ۹ هزار افغان در سراسر این کشور اسکان داده شده‌اند. این افراد از سه کمپ موقت در کشورهای امارات متحده عربی، قطر و آلبانی به آمریکا منتقل شده‌اند.

در حال حاضر، تنها کمپ اس سایلیه در دوحه قطر برای اسکان افغان‌هایی که به‌تازگی درخواست ویزای ویژه مهاجرتشان تایید و از افغانستان خارج شده‌اند، در نظر گرفته شده است اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید قرار است کمپ‌هایی در آلبانی و کوزوو نیز برای استقرار این مهاجران افغان در نظر گرفته شود و مهاجرانی که درخواست انتقالشان به آمریکا تایید شده است، برای گذراندن دوره بررسی پرونده‌های مهاجرتشان در این کمپ‌ها نگهداری خواهند شد.

وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که بین اکتبر ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۲، حدود ۱۱ هزار ویزای اس‌آی‌وی (SIV) برای افغان‌ها صادر شده است.  جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هم برای سال ۲۰۲۳ حدود ۲۰ هزار ویزای ویژه مهاجرت SIV از کنگره آمریکا درخواست کرده است.

در همین حال، حدود سه هزار مهاجر افغان نیز از طریق برنامه پذیرش پناهندگان وارد آمریکا شده‌اند. دولت آمریکا در نظر دارد در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۲۵ هزار مهاجر تازه بپذیرد اما مشخص نیست از این ۱۲۵ هزار نفر، چه تعداد مهاجران افغان خواهند بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال حضور چند هزار مهاجر افغان که از روزهای نخست سقوط افغانستان به دست طالبان در کمپ‌های موقت ابوظبی در امارات متحده عربی و آلبانی اسکان داده شده‌اند، چالش پیش روی وزارت امور خارجه آمریکا است. ساکنان کمپ موقت شهرک بشردوستانه امارات در ابوظبی تا حال چندین بار به بی‌تفاوتی موجود در قبال سرنوشتشان اعتراض کرده‌اند. آنان می‌گویند دولت آمریکا در خصوص مهاجران ساکن شهرک بشردوستانه امارات تبعیض قائل‌ می‌شود و در حالی که در کمپ‌های دیگر روند بررسی پرونده‌های مهاجران با سرعت طی می‌شود، در شهرک بشردوستانه این روند تقریبا متوقف شده است. 

با این حال وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید رسیدگی به پرونده مهاجران ساکن شهرک بشردوستانه امارات در اولویت کار این وزارتخانه قرار دارد. سخنگوی وزارت خارجه به صدای آمریکا گفته که این وزارتخانه در حال حاضر درگیر پرونده مهاجران افغان در شهرک بشردوستانه امارات در ابوظبی است 

آینده مبهم مهاجرانی که به آمریکا رسیده‌اند

حدود ۷۴ هزار تن از افغان‌هایی که در فاصله اوت ۲۰۲۱ تا اوایل سال ۲۰۲۲ به آمریکا منتقل شدند، ویزای بشردوستانه موقت داشتند. اعتبار این ویزا که دو ساله بود، آخر اوت ۲۰۲۳ تمام می‌شود اما هنوز در مورد این افراد هیچ تصمیمی گرفته نشده است. طبق قانون، این افراد باید پس از رسیدن به آمریکا از طریق برنامه اسایلم (asylum) درخواست پناهندگی بدهند اما بر اساس گزارش‌ها، تنها حدود چهار هزار تن توانسته‌اند از طریق این برنامه پناهندگی بگیرند.

کنگره آمریکا از حدود یک سال پیش قانونی برای اعطای پناهندگی به این مهاجران تصویب کرد اما به دلیل مخالفت تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه، این قانون که به نام قانون تعدیل افغانستان (Afghanistan Adjustment Act) یاد می‌شود، در سنا تصویب نشد و مشخص نیست در صورت تصویب نشدن این قانون، وضعیت ۷۰ هزار مهاجر افغان که از ویزای بشردوستانه موقت استفاده می‌کنند، چه خواهد شد. 

با وجود اعلام تعهد آمریکا برای رسیدگی به وضعیت افغان‌هایی که در ۲۰ سال حضور این کشور در افغانستان با آنان همکار بوده‌اند، هنوز وضعیت بسیاری از این افراد نامشخص است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، ماه گذشته به قانون‌گذاران آمریکایی گفت که شخصا به وعده‌هایش به افغان‌هایی که سال‌ها کنار آمریکا قرار گرفته بودند، متعهد است. سخنگوی این وزارت نیز وعده داد که بررسی پرونده اسکان مجدد این افراد به‌سرعت ادامه می‌یابد و جزو بالاترین اولویت‌های دولت است. با این حال نگاهی به وضعیت افغان‌های اسکان‌یافته در آمریکا و منتظر رسیدن به آمریکا نشان می‌دهد که این تعهد چندان عملی نشده است.

بیشتر از جهان