استاندار طالبان از سربازی که دو آمریکایی را تیرباران کرده بود قدردانی کرد

قرار است به قاتل سربازان آمریکایی منصب حکومتی داده شود

استاندار طالبان از این سرباز پیشین اداره امنیت ملی افغانستان با لقب «غازی» تقدیر کرد - @nmic8/twitter

مولوی محمد ربانی ناصح، استاندار طالبان در ننگرهار، روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین، در دفتر کارش با یک سرباز پیشین اداره امنیت ملی افغانستان که سال ۱۳۹۲ دو سرباز آمریکایی را در استان پکتیکا تیرباران کرده بود، ملاقات و از او به دلیل این اقدام قدردانی کرد. 

محمد نسیم، اهل شهرستان کامه استان ننگرهار، در آن زمان سرباز واحد واکنش اداره امنیت ملی افغانستان بود. او ۲۱ مهر ۱۳۹۲ در یک میدان مشق (پلیگون) در شهر شرنه استان پکتیکا، با یک اسلحه از نوع کلاشنیکف به سمت دو سرباز آمریکایی آتش گشود. ناتو در آن زمان کشته شدن یکی از این دو سرباز را تایید کرد.

این سرباز افغان که آن زمان موفق شد فرار کند، اکنون از سوی استاندار طالبان در ننگرهار با لقب «غازی» تقدیر و تمجید شده است. دفتر رسانه‌های استانداری طالبان در ننگرهار در رشته‌توییتی، قتل دو سرباز خارجی را «اقدامی تاریخی» خواند و نوشت: «استاندار ننگرهار به این غازی کمک نقدی کرد و اطمینان داد که بر اساس توانش در پُست مناسبی منصوب خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد نسیم که اکنون لقب غازی هم به نامش اضافه شده است، انگیزه‌اش از آن اقدام را برآمده خشم مردم علیه کشتار غیرنظامیان به دست نیروهای آمریکایی اعلام کرد و گفت که هنگامی که موظف شد یک تظاهرات را کنترل کند، این انگیزه در او ایجاد شد. در آن زمان، برخی از مردم هرازگاه در اعتراض به حملات شبانه نیروهای ناتو برای بمباران مواضع طالبان، تظاهرات می‌کردند.

این در حالی است که حضور نفوذی‌های طالبان در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان مدت‌ها است که برملا شده است. در موارد زیادی افراد نفوذی طالبان ایست‌‌بازرسی‌ها در شهرها و شهرستان‌ها را از کار می‌انداختند و در مواردی هم ترورهای هدفمند از طریق این نفوذی‌ها که در صفوف نیروهای امنیتی رخنه کرده بودند، صورت گرفت. در یکی از بارزترین موارد، یک نفوذی‌ طالبان در چارچوب تشکیلات پلیس مرزی، به سوی ژنرال عبدالرازق اچکزی، فرمانده نامی ضدطالبان، آتش گشود و او را کشت. 

محمدنسیم که اکنون خود به قتل دو افسر آمریکایی اعتراف کرده، به استاندار طالبان گفت که از هفت عملیات نیروهای ناتو که به قصد جان او انجام شد، جان سالم به در برده است. 

معاون استاندار طالبان در ننگرهار در رشته‌توییت مرکز رسانه‌های استانداری ننگرهار تاکید کرد که غازی‌ها یعنی افرادی همسان محمدنسیم، در استقرار نظام طالبان و «پایان اشغال» نقش بزرگی داشتند و «باید به حقوق آن‌ها توجه شود».

این نخستین بار است که طالبان از افراد نفوذی خود در صفوف نیروهای امنیتی دولت پیشین که کارنامه اینچنینی دارد، به‌ این وضوح رونمایی می‌کنند. آن هم در حالی که رهبران طالبان روابط حسنه با آمریکا را خواستارند و انتظار دارند آمریکا و دیگر کشورهای جهان با به رسمیت شناختن دولت آنان، با این گروه روابط دیپلماتیک برقرار کنند و مانند سال‌های گذشته، به دولت افغانستان کمک‌ کنند.