آکادمی پلیس ژنرال رازق به نام قاتل او نامگذاری شد

‌رسانه‌های وابسته به طالبان روز یکشنبه، ۳۰ آبان، با انتشار تصویری از سردر آکادمی پلیس قندهار، از تغییر نام این مرکز نظامی خبر دادند

کشته شدن ژنرال رازق، در جنگ با طالبان در جنوب افغانستان خلا بزرگی ایجاد کرد - همت محمد، فعال رسانه ای طالبان

نام ژنرال عبدالرازق اچکزی از سر در آکادمی (مدرسه) پلیس قندهار حذف و نام ذبیح‌الله ابو دجانه، تروریست عضو طالبان که ژنرال رازق را کشت، بر آن نصب شده است.

‌رسانه‌های وابسته به طالبان روز یکشنبه، ۳۰ آبان، با انتشار تصویری از سردر آکادمی پلیس قندهار، از تغییر نام این مرکز نظامی خبر دادند. این مرکز پس از کشته شدن ژنرال عبدالرزاق اچکزی، یکی از نظامیان قدرتمند در جنوب افغانستان، در سال ۱۳۹۷ خورشیدی به اسم او نامگذاری شد. یک تروریست نفوذی طالبان که به عنوان محافظ استاندار قندهار کار می‌کرد، ژنرال رازق را که در آن زمان فرمانده امنیت قندهار بود، روز ۲۶ مهر ۱۳۹۷ و در پایان یک جلسه با فرماندهان نیروهای ناتو و والی قندهار در مرکز آن شهر، ترور کرد.

گروه طالبان مسئولیت ترور ژنرال رازق را به عهده گرفت و ادعا کرد که قاتل او از مدت‌ها قبل برای حذف ژنرال رازق برنامه‌‎ریزی کرده بود. کشته شدن ژنرال رازق که او را مرد شماره ۱ نظامی در جنوب افغانستان می‌دانستند، در جنگ با طالبان در جنوب افغانستان، خلا بزرگی ایجاد کرد. ژنرال رازق متعلق به قوم اچکزی بود و در میان متنفذان قومی و ساختارهای سنتی جامعه قندهار نفوذ فوق‌العاده‌ای داشت. او برای سرکوب طالبان هرازگاه، در خارج از حوزه مسئولیت خود و در سایر استان‌های جنوبی مانند زابل، هلمند و ارزگان نیز عملیات نظامی انجام می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با فروپاشی دولت پیشین افغانستان و تسلط طالبان بر قندهار، گزارش‌هایی درباره انتقام‌جویی طالبان از بستگان و اقوام ژنرال رازق منتشر شد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر در یک گزارش تایید کرد که اعضای قبیله اچکزی، قومی که ژنرال رازق به آن تعلق دارد، هدف انتقام‌جویی طالبان قرار گرفته‌اند.

حذف نام ژنرال رازق از روی آکادمی پلیس قندهار و نامگذاری آن مرکز نظامی به نام یک فرد انتحاری‌ که قدرتمندترین فرمانده نظامی جنوب افغانستان را کشته است، از یک سو حرمت نهادن و تکریم عمل انتحاری از سوی مسئولان طالبان دانسته می‌شود و از سوی دیگر می‌تواند از ستیزهای قومی، میان نورزی‎‌ها و اچکزی‎‌‌ها ناشی شده باشد.

با قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان، برخلاف گذشته، بخش زیادی از قدرت به دست فرماندهانی از قوم نورزی افتاده است. اچکزی و نورزی دو شاخه از قوم پشتون افغانستان‌اند که سالیان زیادی است با هم درگیرند. بیشترین فرماندهان طالبان در جنوب افغانستان از نورزی‌هایند؛ در حالی که در۲۰ سال گذشته، سران قوم اچکزی در ساختار دولت‌های پیشین افغانستان، در مسندهای مهمی کار می‌کردند.

با این حال حذف نام ژنرال رازق از روی آکادمی پلیس قندهار واکنش‌های زیادی میان شهروندان افغانستان در پی داشته است. شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی نوشته‌اند که طالبان حتی از عکس و نام ژنرال رازق هراس دارند و حالا با حذف نام و عکس‌های او، تنش و نفرت قومی را شعله‌ور می‌کنند.