هدف قراردادن سربازان آمریکایی در افغانستان، دردسر جدیدی برای ترامپ

ناظران، چنین اقدامی را از سوی روسیه بعید نمی‌دانند

شماری از نیروهای آمریکایی در پایگاه نظامی بگرام در  افغانستان. عكس از:  AFP.

از هنگام ورود به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیوسته با چالش‌ها و اتهامات غیرمتقربه روبه‌رو می‌شود که آرامش او را برهم می‌زند، ترامپ نخست با اتهام مداخله روسیه در انتخابات‌ آمریکا مواجه شد و تحقیقات آمیخته با تلاش برای عزل وی از سمت ریاست جمهوری تا مدتی او را دنبال می‌کرد. هنوز آرامش بر اوضاع چیره نشده بود که بحران انتشار شتابان بیماری کرونا دردسر جدیدی برای ترامپ ایجاد کرد و پیش از آن‌که بحران کرونا برطرف شود، گسترش اعتراضات ضد نژادپرستی، دونالد ترامپ را دچار چالش تازه‌ای کرد و اکنون مسئله هدف قراردادن سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان، ترامپ را بار دیگر در معرض اتهام و دشواری دیگری قرار داد و این امر ممکن است مانع پیروزی وی در انتخابات پیش‌رو شود.

چند روز پیش، روزنامه "نیویورک تایمز" گزارشی را منتشر کرد مبنی بر این‌که یک واحد مخفی ارتش روسیه به نیروهای مسلح نزدیک به گروه طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان جایزه، وعده داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند اطلاع مشخصی از شمار نیروهای آمریکایی که در چارچوب این نقشه کشته شده باشند، در دست نیست، اما حادثه کشته شدن سه تن از تفنگداران دریایی که در ماه آوریل ۲۰۱۹ در نزدیکی فرودگاه بگرام کشته شدند، به این نقشه پیوند داده می‌شود.

در گزارش روزنامه "نیویورک تایمز" آمده است که این موضوع ماه‌ها قبل به رئیس جمهور ترامپ اطلاع داده شده است اما او هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده است. در پاسخ به این مسئله، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جان راتکلیف، مدیر اطلاعات ملی این ادعا را تکذیب کردند و افزودند که چنین اطلاعی در دسترس رئیس جمهور و یا معاونش گذاشته نشده است.

در همین راستا، دونالد ترامپ، روز یکشنبه گذشته در تویتی نوشت که هیچ کسی او و یا معاونش را در جریان این امر قرار نداده است و همه این مسئله را انکار می‌کنند و البته شمار حملات نظامی به نیروهای آمریکایی در افغانستان از مدتی بدین سو کاهش یافته است. اما روز دوشنبه گذشته، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی، در ماه مارس سال ۲۰۱۹، ترامپ را از این امر آگاه کرده بود. سپس در همان روز، نیویورک تایمز گزارش داد که اطلاعات یادشده در ۲۷ فوریه گذشته به صورت یادداشت ویژه و مهم به رئیس جمهور رسانده شده است.

شکی نیست که این مسئله‌ای چالش برانگیز برای دونالد ترامپ که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد به عنوان تهدید بزرگی تلقی می‌شود و منجر به افزایش نگرانی در میان جمهوری‌خواهان شده است. در همین راستا، مشاور امنیت ملی آمریکا، چهارشنبه گذشته در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز، اظهار داشت که افسر ارشد سازمان اطلاعات مرکزی که قرار بود این موضوع را به رئیس جمهور اطلاع دهد، از دادن اطلاع به رئيس جمهور خودداری کرد زیرا وی به صحت اطلاعات دریافت شده اعتمادی نداشت. وی افزود: همه روزه، اطلاعات بسیاری به دست سازمان اطلاعات مرکزی می‌رسد و شکی نیست افسری که این اطلاعات را دریافت کرده است از صحت آن اطمینان نداشته تا آن را به رئیس جمهور اطلاع دهد. اوبراین گفت: مقصر اصلی کسی است که این مسئله را پیش از آن که صحت آن اثبات شود و رئيس جمهور در زمینه تصمیم لازم را اتخاذ کند، افشا کرده است.

در همین حال، شمار زیادی از سیاستمداران دموکرات و جمهوری‌خواهان از کاخ سفید خواستند اطلاعات لازم در مورد این مسئله به ویژه در مورد این‌که رئیس جمهور دقیقا چه زمانی از موضوع اطلاع یافته است را در دسترس آن‌ها قرار دهد.

از سوی دیگر، در حالی‌که کاخ سفید در حال آماده کردن گزارش کوتاهی در مورد اقدام اخیر روسیه به کنگره و مجلس سنا است، اما در مورد اطلاعاتی که از کاخ سفید خواسته شده است هیچ اقدامی نکرده است.

همچنان پت تومی، سناتور جمهوری‌خواه در صحبت روز چهارشنبه گذشته اظهار داشت که ترامپ بایستی در مورد این‌که روسیه برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به جنگجویان وابسته به طالبان پاداش می‌دهد، به مجلس سنا گزارش می‌داد. وی گفت: اطلاعات محرمانه در این مورد را بررسی کرده و این مسئله، پرسش‌های زیادی را مطرح می‌کند، بنابر این، مسئولان دولتی باید در مجلس سنا حاضر شوند و به پرسش‌ها پاسخ ارائه کنند، زیرا در صورتی که این امر واقعیت داشته باشد، واشنگتن باید واکنش جدی از خود نشان دهد.

شبکه خبری فاکس نیوز با اشاره به این موضوع گفته است که اگر اطلاعات یادشده درست باشد، بدین معنی است که دولت روسیه افراد تروریست را برای کشتن آمریکایی‌ها استخدام کرده است و این اقدام را نمی‌توان یک فعالیت جاسوسی و یا جنگ سایبری تلقی کرد، بلکه عملکرد مسکو در این صورت به عنوان یک جنگ تمام عیار علیه آمریکا محسوب می‌شود.

در مقابل، دولت روسیه و طالبان این ادعا را تکذیب کردند و جنبش طالبان در پاسخ به تبصره نیویورک تایمز گفته است که طالبان برای کشتن آمریکایی‌های به هیچ انگیزه‌ای از جانب روس‌ها نیاز ندارند. اما ناظران در ایالات متحده، اطلاعات اخیر را تا حد زیادی قابل اعتماد می‌دانند و خاطرنشان می‌کنند که چنین عملکرد‌های می‌تواند با سیاست‌های کنونی مسکو سازگار باشد.

آلینا پلیاکوا، مدیر عامل مرکز مطالعات سیاست اروپایی گفت: پنج سال پیش، چنین اقدامی از سوی روسیه قابل باور نبود اما اکنون روس‌ها به فرصت مناسبی دست یافتند و می‌توانند دست به اقدامات بی‌سابقه‌ای بزنند که در گذشته مشابه آن وجود نداشت.

براساس اطلاعات تأیید نشده، مسئولیت این اقدام را، یگان ویژه ۲۹۱۵۵ سرویس اطلاعاتی روسیه که در اغلب دست به انجام عملیات خشونت‌آمیزی همچون مسموم کردن سرگئی اسکریپال، مامور سابق اطلاعات ارتش روسیه در سال ۲۰۱۸ در بریتانیا می‌زند، بر عهده دارد.

در همین حال، مجله فارن پالیسی عقیده دارد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ممکن است در صدد تکرار موفقیت هایش در سوریه در یک صحنه جدید درگیری باشد که هدف از آن، آسیب رساندن به منافع ایالات متحده است.

ناظران خاطرنشان می‌کنند که افغانستان با داشتن موقعیت جغرافی ویژه و مناطق صعب العبور، مکان مناسبی برای انجام این نوعیت فعالیت‌ها است و روس‌ها می‌توانند با استفاده از ویژگی‌های یادشده، بدون دخالت مستقیم، دست به انتقام‌جویی بزنند و نیروهای آمریکایی را به هلاکت برسانند. البته اقدام اخیر مسکو، نوعی واکنش نمادین در برابر حمایت تسلیحاتی آمریکا از جنگجویان افغان در دهه ۱۹۸۰، به شمار می‌رود، هنگامی که علیه نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان می‌جنگیدند. گفته می‌شود برخی از اعضای یگان ویژه ۲۹۱۵۵، سرویس اطلاعاتی روسیه افرادی هستند که در جنگ افغانستان حضور داشتند و امروز کشتار آمریکایی‌ها را نوعی "انتقام سرد" تلقی می‌کنند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia