عضویت فنلاند در ناتو یک شکست راهبردی برای کرملین

عضویت این کشور اسکاندیناوی، مرز روسیه با بزرگ‌ترین اتحاد امنیتی جهان را دو برابر می‌کند

فنلاند روز سه‌شنبه چهارم آوریل (۱۵ فروردین)، به اتحاد نظامی ناتو پیوست و ضربه بزرگی به روسیه وارد کرد.

عضویت این کشور اسکاندیناوی، مرز روسیه با بزرگ‌ترین اتحاد امنیتی جهان را دو برابر می‌کند. این نشان‌دهنده تغییر عمده‌ای در چشم‌انداز امنیتی اروپا است. فنلاند پس از شکست از روس‌ها در جنگ جهانی دوم بی‌طرفی را انتخاب کرد، اما رهبران آن درست چند ماه پس از حمله ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوری روسيه، به اوکراين نشان دادند که می‌خواهند به اين اتحاد بپيوندند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این اقدام ضربه‌ای استراتژیک و سیاسی به پوتین وارد کرد. پیش از این، او برای مدت طولانی از گسترش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سمت روسیه شکایت کرده بود و تا حدودی از آن به‌عنوان توجیهی برای تهاجم استفاده کرد.

روسیه هشدار داده بود که مجبور خواهد شد برای رسیدگی به آنچه آن را تهدیدهای امنیتی ایجادشده ناشی از عضویت فنلاند نامید، «اقدام‌های تلافی‌جویانه‌ای» انجام دهد. کرملین همچنین هشدار داده بود که اگر ناتو هر گونه سرباز یا تجهیزات به فنلاند، عضو سی‌و‌یکم ناتو، بفرستد، نیروهای نزدیک مرز فنلاند را تقویت خواهد کرد.

ناتو می‌گوید تهدیدی برای مسکو به شمار نمی‌رود.

سوئد، همسایه فنلاند که بیش از ۲۰۰ سال است از اتحادهای نظامی خودداری کرده است، نیز درخواست عضویت در ناتو را کرده، اما اعتراض برخی از اعضای ناتو، مانند ترکيه و مجارستان اين روند را به تاخير انداخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فنلاند، با داشتن مرز ۱۳۴۰ کیلومتری با روسیه و پس از حمله مسکو به اوکراین در سال گذشته، در ماه مه درخواست عضویت در ناتو کرد و سال‌ها نداشتن همسویی نظامی را برای جست‌وجوی حفاظت بیشتر تحت چتر امنیتی این سازمان کنار گذاشت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، درست قبل از پذیرش اسنادی که عضویت فنلاند را به رسمیت می‌شناسد، گفت: «این شاید تنها چیزی باشد که ما می‌توانیم از آقای پوتین برایش تشکر کنیم.» او افزود: «او ادعا می‌کند می‌خواهد از تجاوز به روسیه جلوگیری کند، اما این تلاش‌ها باعث شد بسیاری از کشورها تلاش کنند تا از خود دفاع کنند و مطمئن شوند که می‌توانند در برابر تجاوز احتمالی روسیه مقاومت کنند.»

پارلمان ترکیه آخرین پارلمانی بود که جمعه گذشته با پیوستن فنلاند به ناتو موافقت کرد تا سی‌ویکمین کشور نیز به این نهاد نظامی عظیم راه یابد. به این ترتیب، مسیر هلسینکی در حمایت از اوکراین در نبردش با روسیه، عملا هموار خواهد شد.

با این حال، وضعیت سوئد همچنان ناروشن است. ترکیه به‌دلیل حمایت سوئد از گروه‌هایی که آنکارا آن‌ها را «تروریست» می‌خواند، با پیوستن این کشور به ناتو موافقت نمی‌کند. پارلمان مجارستان هم چندان رغبت و شتابی در بررسی درخواست سوئد ندارد و هنوز تاریخی را برای آن اعلام نکرده است. این در حالی است که دبیرکل ناتو، پیش‌تر از ترکیه و مجارستان خواسته بود که با درخواست هر دو‌ کشور موافقت کنند.

بیشتر از جهان