نگرانی تاجیکستان از افزایش تهدید تروریسم و افراط‌گرایی

استان بلخ در همسایگی تاجیکستان قرار دارد و راه‌اندازی عملیات داعش در این استان، باعث نگرانی کشورهای آسیای میانه و روسیه شده است

امام‌ علی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، با ایمان‌قلی تاسماگامبتوف، دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی گفتگو کرد- خبرگزاری خاور

امام‌ علی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، با ایمان‌قلی تاسماگامبتوف، دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی، روز دوشنبه ۲۲ اسفند، در مورد مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه گفتگو کردند.

به گزارش خاور، خبرگزاری دولتی تاجیکستان، دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی در جریان سفر کاری به دوشنبه پایتخت این کشور با امام علی رحمان دیدار کرده است.

به‌تازگی، ایمان‌قلی تاسماگامبتوف به‌عنوان دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی منصوب شده است. سفر او به تاجیکستان حامل این پیام است که این سازمان به حمایت از بخش‌های مختلف این کشور ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهوری تاجیکستان در این گفت‌وگو خواستار گسترش فعالیت‌های سازمان پیمان امنیت جمعی در قالب همکاری‌های نظامی و فنی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خاور نوشت: «همچنین بر اهمیت تقویت کار همه‌جانبه برای مقابله با خطرها و تهدیدهای امنیتی از جمله تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، جرایم سایبری و جرایم سازمان‌یافته فراملی تاکید شد.»

رئیس‌جمهوری تاجیکستان و دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی پاسخگویی به تهدیدهای امنیتی در منطقه را مهم دانستند.

در این دیدار، در مورد وضعیت افغانستان نیز صحبت شد، اما جزئیات بیشتری در مورد آن ارائه نشده است.

جدی‌ترین تهدید برای کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان، گسترش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان است.

بیش از یک سال‌ونیم است که طالبان در افغانستان حضور دارند و به‌رغم تعهدهایشان به جامعه جهانی و کشورهای منطقه مبنی بر مبارزه با تروریسم، موفقیت چندانی در این زمینه نداشته‌اند.

به‌تازگی، شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) مسئولیت حمله به داوود مزمل، استاندار طالبان در بلخ، و مرکز فرهنگی تبیان وابسته به جمهوری اسلامی ایران را به عهده گرفته است.

استان بلخ در همسایگی تاجیکستان قرار دارد و راه‌اندازی عملیات داعش در این استان، باعث نگرانی کشورهای آسیایی میانه و روسیه شده است.

ماه نوامبر سال گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در ایروان، پایتخت ارمنستان، گفته بود که وضعیت افغانستان چالش‌برانگیز است و احتمال نفوذ شبه‌نظامیان در کشورهای عضو این سازمان وجود دارد.

تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، بلاروس و روسیه عضو سازمان پیمان امنیت جمعی‌اند.

القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه و شمار دیگر از گروه‌های تروریستی در افغانستان حضور دارند.

گفته می‌شود که فعالیت این گروه‌ها با روی کار آمدن حکومت طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ در افغانستان گسترش یافته است و کشورهای همسایه از تهدیدهای امنیتی در امتداد مرزها نگران‌اند.

با خروج کامل نیروهای آمریکایی و ناتو در ۳۱ اوت ۲۰۲۱، روسیه رزمایش مشترکی را با ازبکستان و تاجیکستان در نزدیکی مرز با افغانستان راه‌اندازی کرده بود. این رزمایش با مشارکت دو هزار و ۵۰۰  سرباز در حدود ۲۰ کیلومتری مرز افغانستان انجام شد.

از سوی دیگر، روابط طالبان با تاجیکستان در این مدت پرتنش بوده است. دوشنبه با درخواست طالبان مبنی بر واگذاری سفارت افغانستان به این گروه موافقت نکرده است.

هم‌زمان، شماری از اعضای جبهه مقاومت ملی در تاجیکستان سکونت دارند و این باعث افزایش تنش میان طالبان و دوشنبه شده است.

با قدرت‌ گرفتن گروه طالبان، روسیه رزمایش مشترکی را همراه با ازبکستان و تاجیکستان در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان آغاز کرده است.

بیشتر از جهان