اورشلیم پست: خطر پهپادهای ایران در سوریه بیش از گذشته اسرائیل را تهدید می‌کند

جمهوری اسلامی ایران توانسته است این پهپادها را نه‌تنها در سوریه، بلکه در عراق نیز مستقر، و اسرائیل و منطقه را با آن‌ها تهدید کند

پهپاد غزه و شاهد ۱۲۹ در آشیانه پهپادی پایگاه نصر نیروی هوا فضای سپاه، یکم خرداد ۱۴۰۰ ـ SepahNews

اورشلیم‌پست در گزارشی تحلیلی که یکشنبه، دوم آوریل (۱۳ فروردین)، منتشر کرد، به موضوع پهپادهای ایرانی در سوریه پرداخت که تهدیدی علیه اسرائیل محسوب می‌شوند.

در این گزارش آمده است: «ایران طی سال‌ها هواپیماهای بدون سرنشین خود را به سوریه منتقل کرده و در گذشته از آن‌ها برای تهدید اسرائیل استفاده کرده است. برای مثال، فوریه ۲۰۱۸ یک پهپاد ایرانی که از پایگاه تی-۴ برخاسته بود، پس از ورود به حریم هوایی اسرائیل سرنگون شد. تهدید هواپیماهای بدون سرنشین ایران در گذشته، به افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و ایران انجامیده است و اینک به نظر می‌رسد که تهدید پهپادی تهران ممکن است بازگشته باشد.»

تحلیلگر اورشلیم‌پست در ادامه به ارزیابی موسسه اطلاعاتی «ایمیج‌ ست اینترنشنال»، مبنی بر ظهور مجدد تهدید هواپیماهای بدون سرنشین ایران در سوریه، اشاره می‌کند. در این تحلیل همچنین به برآورد ۲۰۲۱ مرکز تحقیقات و آموزش آلما اشاره می‌شود که بر اساس آن، گمان می‌رود که حزب‌الله حدود دو هزار هواپیمای بدون سرنشین داشته باشد، و اینکه ممکن است شمار آن‌ها اینک بیشتر نیز شده باشد. گفته می‌شود که پهپادهای حزب‌الله ممکن است شامل کوادکوپترهای کوچک تجاری در دسترس، تا پهپادهای بزرگ‌تر مشابه پهپادهای کامیکازه ایرانی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از این مطلب می‌خوانیم: «ایران که از دهه ۱۹۸۰ ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را آغاز کرده است، قبلا از آن‌ها برای شناسایی استفاده می‌کرد، اما در دهه گذشته برد و توان پهپادهای خود را افزایش داده است. این به معنای آن است که پهپادهای جمهوری اسلامی ایران، شامل پهپادهای کامیکازه، اینک می‌توانند بیش از هزار مایل (حدود ۱۶۰۰ کیلومتر) پرواز کنند. جمهوری اسلامی ایران توانسته است این پهپادها را نه‌تنها در سوریه، بلکه در عراق نیز مستقر، و اسرائیل و منطقه را با آن‌ها تهدید کند.»

تحلیلگر اورشلیم‌پست همچنین توضیح می‌دهد: «جمهوری اسلامی ایران از ۲۰۱۸ چندین بار اسرائیل را با هواپیماهای بدون سرنشین هدف گرفته و کشتی‌هایی را در خلیج عمان هدف قرار داده است. این کشور همچنین فناوری هواپیماهای بدون سرنشین را به یمن، لبنان، عراق، سوریه و روسیه صادر کرده است. اوایل ۲۰۲۱ نیز نیوزویک ادعا کرد که ایران پهپادهای «انتحاری» به یمن منتقل کرده است. حوثی‌ها که از حمایت ایران برخوردارند، از هواپیماهای بدون سرنشین علیه عربستان سعودی و امارات استفاده کردند. ایران در ۲۰۱۹ با استفاده از پهپاد به عربستان سعودی حمله کرد.»

این گزارش ادامه می‌دهد که ایران پهپادهای خود را برای استفاده نیروهای نیابتی‌اش در سوریه و عراق به منظور هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی به کار گرفت و از جمله، نیروهای آمریکایی را در اربیل، شرق سوریه و پادگانی در نزدیکی مرز اردن، هدف قرار داد.

به باور تحلیلگر اورشلیم‌پست، پس از حمله‌های گذشته پهپادی ایران، تنش اخیر در سوریه ممکن است نشان دهد که تهدید هواپیماهای بدون سرنشین ایران، بار دیگر در سوریه در حال ظهور است و جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی آن از فرودگاه‌های سوریه به مثابه پایگاه پهپادهای خود استفاده می‌کنند. گزارش‌ها و ارزیابی‌ها در آوریل، نشان می‌دهد که تهدید پهپادهای ایرانی ممکن است پس از دوره‌ای که به نظر می‌رسید این خطر کاهش یافته است، دوباره در سوریه ظاهر شود. این در حالی است که در طول سال‌های گذشته نیز این تهدید وجود داشته و اسرائیل هشدارهایی در این زمینه داده است؛ از جمله در نوامبر ۲۰۲۱، که وزیر دفاع وقت اسرائیل درباره پایگاه‌های پهپادی ایران هشدار داد. 

در ادامه این تحلیل تاکید می‌شود که با ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران ممکن است در حال تغییر موقعیت پهپادهایش باشد. با تغییر اولویت‌های ایران، ممکن است تهران به این نتیجه برسد که عملیات هواپیماهای بدون سرنشین را در یمن متوقف کند، یا بخواهد صادرات به روسیه را کاهش دهد و تمرکز خود را به سمت دیگری معطوف کند. در هر حال، ایران که در گذشته از پهپادها برای تهدید عربستان سعودی و امارات استفاده می‌کرد، اینک ممکن است به دنبال گشودن جبهه جدیدی برای جنگ‌ با هواپیماهای بدون سرنشین خود باشد و این موضوع، تهدید مجددی علیه اسرائیل است.