مسئول دفتر خامنه‌ای می‌گوید غصه مردم «آقا» را پیر کرده است

ادعای ساده‌زیستی رهبری که نهادهای زیرمجموعه‌اش ثروت و سرمایه‌های ملی را بلعیده‌اند

عیادت رهبر جمهوری اسلامی از محمدی گلپایگانی در بیمارستان-سایت علی خامنه‌ای

محمد محمدی گلپایگانی، مسئول دفتر علی خامنه‌ای، ادعاهای نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی درباره زندگی فقیرانه و دلسوزی‌های او برای مستمندان، کودکان و اقشار آسیب‌پذیر را تکرار کرد و مدعی شد که خامنه‌ای به دنیا «دلبستگی» ندارد.

محمد گلپایگانی که از سال ۱۳۶۸ تاکنون مسئولیت دفتر رهبر جمهوری اسلامی است، در مصاحبه‌‌ای تازه‌ با مجله پاسدار، وابسته به سپاه پاسداران، ادعا کرد که «غصه و اندوه مردم» خامنه‌ای را پیر کرده و مهم‌ترین دغدغه‌ او «رسیدگی به مردم و افراد آسیب‌پذیر» است.

مسئول دفتر خامنه‌ای با طرح این ادعا که علی خامنه‌ای مخالف انتخاب خود به‌عنوان رهبر در مجلس خبرگان بود، گفت که او با اصرار «آقایان» انتخاب شد و الان بیش از سه دهه است که این مسئولیت را برعهده دارد.

محمدی گلپایگانی با اذعان بر اینکه شرایط ایران «عادی» نیست، تمام مشکلات موجود را به گردن «دشمنان و تحریم‌ها» انداخت و بدون اشاره به نقش خامنه‌ای و سیاست‌های توسعه‌طلبانه‌اش در انزوای ایران، ادعا کرد که صعود ایران در زمینه‌های مختلف با «تاکیدات و رهنمودهای» رهبر جمهوری اسلامی میسر شد.

مسئول دفتر خامنه‌ای که با او نسبت خانوادگی هم دارد، خدمت به او را «خدمت به امام زمان» دانست و در ادامه ادعاهای خود افزود که «دنیا گریزی» از مهم‌ترین خصوصیات علی خامنه‌ای است و او «مطلقا و ابدا به دنیا دلبستگی ندارد». گلپایگانی در حالی این ادعا را مطرح کرد که رویکرد و عملکرد خامنه‌ای و سپاه پاسداران به‌عنوان ارگان نظامی تحت اختیارش از این حقیقت پرده برمی‌دارد که رهبر جمهوری اسلامی ایران رویای حکمرانی بر جهان اسلام را در سر می‌پروراند و برای تحقق این رویا حضور نظامی‌اش را در کشورهای منطقه گسترش می‌دهد و تنش‌آفرینی می‌کند.  

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان نیز که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی‌ قرار دارند، ثروت و سرمایه‌های ایران را به نفع علی خامنه‌ای و نزدیکانش بلعیده‌اند. با این‌ حال گلپایگانی در مصاحبه‌اش ادعا کرد که تمام فرزندان علی خامنه‌ای «ساده‌زیست و مستاجرند» و او هدایای گران‌قیمتی را که برایش می‌آورند، می‌فروشد و بین فقرا تقسیم می‌کند.

او همچنین مدعی شد که تنها دارایی خامنه‌ای یک خانه در پایین‌شهر تهران است و هزینه‌های زندگی‌اش را از محل «هدایا و نذورات مقلدان و علاقه‌مندان» تامین می‌کند.

مسئول دفتر علی خامنه‌ای در ادامه مصاحبه‌اش، ادعای «مهربان و رئوف» بودن علی خامنه‌ای را مطرح کرد و گفت که او حتی طاقت دیدن گریه یک بچه شیرخوار در آغوش مادرش را هم ندارد. این ادعا در حالی است که نیروهای تحت امر علی خامنه‌ای در بسیج و سپاه پاسداران در جریان خیزش سراسری دست‌کم ۷۰ کودک را کشتند. بسیاری از کودکان در خیابان‌ها به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز هدف ضرب‌وجرح قرار گرفتند و شماری از آنان نیز بازداشت شدند.

از طرفی، گزارش نهادهای حقوق بشری حاکی از آن است که کودکان در بازداشتگاه‌ها نیز تحت شکنجه‌های جنسی، فیزیکی و روحی بودند اما علی خامنه‌ای نه‌تنها از آنان دفاع نکرد بلکه در نخستین واکنش رسمی‌اش به خیزش انقلابی، از نهادهای امنیتی خواست کودکان معترض را «تنبیه» کنند.

محمدی گلپایگانی که پیش‌تر نیز ادعاهایی دور از واقعیت درباره زندگی علی خامنه‌ای مطرح کرده بود، در مصاحبه اخیرش مدعی شد که خامنه‌ای «جفاها و بی‌مهری‌ها را با سعه‌صدر و مهربانانه» پاسخ می‌دهد؛ این در حالی است که شمار زیادی از فعالان مدنی و سیاسی به جرم «توهین به رهبری» به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شدند و امضاکنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای نیز تنها به دلیل مطرح کردن مسالمت‌آمیز چنین درخواستی بازداشت و زندانی شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار نیست که درباره ساده‌زیست بودن رهبران جمهوری اسلامی ادعاهایی مطرح می‌شود. پیش از این درباره زندگی فقیرانه روح‌الله خمینی هم ادعاهای مشابهی بیان شده بود. با این‌ حال آنچه نزدیکان دو رهبر جمهوری اسلامی هرگز به آن اشاره نمی‌کنند، این است که این زندگی به‌ظاهر فقیرانه آن‌ها تنها یک ریاکاری است و آنان مانند بسیاری از مردم ایران فقیر نیستند. مسئله دوم هم این است که مردم ایران رهبران جمهوری اسلامی را مسئول وضعیت موجود و گسترش فقر می‌دانند.

خبرگزاری رویترز سال ۲۰۱۳ در گزارشی تحقیقی، مجموعه دارایی‌های تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی در ستاد اجرایی را ۹۵ میلیارد دلار تخمین زد. این رقم با افزایش فعالیت‌های اقتصادی ستاد اجرایی طی سال‌های اخیر افزایش هم یافته‌ است؛ هرچند این فقط دارایی‌ یک بخش از مجموعه نهادهای تحت کنترل علی خامنه‌ای است و برخی مجموعه ثروت او را بالغ‌ بر ۲۰۰ میلیارد دلار براورد کرده‌اند.

همچنین در دفتر خامنه‌ای حدود ۱۲ هزار کارمند، مشاور، نماینده و حقوق‌بگیر کار می‌کنند و هزینه‌های ماهیانه آنان نیز که حدود یک میلیارد دلار است، از بودجه عمومی پرداخت می‌شود.