جمهوری اسلامی یکپارچه علیه زنان؛ مقامات می‌گویند با بی‌حجابی دنبال فحشا هستند

مقامات و دستگاه‌های حکومتی به شکلی گسترده و یکپارچه بر ضرورت تحمیل حجاب اجباری بر شهروندان تاکید می‌کنند

مردم در شهرهای مختلف ایران با از سر برداشتن حجاب اجباری و رقص در خیابان‌های ایران مبارزه با محدودیت‌های ۴۰ ساله را ادامه می‌دهند. مسئولان جمهوری اسلامی هم یکی پس از دیگری به بی‌حجابی مردم به‌شدت واکنش نشان می‌دهند. یکی از این افراد علیرضا پناهیان، روحانی حامی حاکمیت است که با سخنرانی‌هایش در حمایت از نظام به شهرت رسیده است. 

او با حضور در برنامه «ماه من» صداوسیمای جمهوری اسلامی، در مورد حجاب سخنانی عجیبی بر زبان راند. پناهیان همانند دیگر مسئولان جمهوری اسلامی، خواستار به میدان آمدن حامیان جمهوری اسلامی شد و با شبیه‌سازی اقدام علیه بی‌حجابان با واقعه عاشورا اعلام کرد گاهی اوقات مسلمانان باید به تشخیص خودشان جلو بروند. صحبت‌هایی که باز به حضور آتش‌به‌اختیارها در میدانی اشاره دارد که حاکمیت از برخورد با آن وا مانده است.

او در سخنرانی خود، حجاب را نه یک امر ارزشی به قول روحانیون بلکه امری عقلانی و در راستای سلامت روانی جامعه دانست و با اشاره به اینکه علوم تجربی هم ضرورت حجاب را تایید می‌کند، گفت: «ما نظام مهندسی داریم، نظام پزشکی داریم، نظام روانشناسی داریم. نظام سلامت روانی کجا است؟ البته دین هم راهنمای آن است. با علوم تجربی هم می‌شود ضرورت حجاب را فهمید. الان برای درک ضرورت حجاب، زیاد هم به دین احتیاجی نیست؛ البته دین هم توصیه کرده است.»

پناهیان کسانی را که معتقدند حجاب یک امر شخصی و عقیدتی است، بی‌سواد خواند و گفت: «چرا برخی سیاسیون توانستند با تمسخر حجاب، رای جمع کنند؟ چون مردم حجاب را یک امر ارزشی می‌دانند نه عقلانی. بعضی از سیاسیون درجه‌ یک این کشور که بعضا آن‌ها را برای ریاست‌جمهوری قبول‌ می‌کنند، می‌روند حجاب را مسخره می‌کنند رای می‌آورند. آیا کسی دندان‌پزشکی را مسخره می‌کند تا رای بیاورد؟! نه؛ پس چرا حجاب را مسخره می‌کنند؟ چون حجاب را یک امر ارزشی می‌دانند و می‌گویند حجاب به عقیده افراد بستگی دارد، عقیده را تحمیل نکنید! هنوز در این کشور بی‌سوادهایی هستند که می‌گویند حجاب عقیده است و عقیده را تحمیل نکنید.»

البته این تنها برنامه صداوسیما در مورد لزوم برخورد با بی حجابی نیست. تلویزیون جمهوری اسلامی ایران شنبه شب در گزارشی با نشان دادن افزایش بی‌حجابی در شهرهای مختلف ایران آن را در راستای هماهنگی با رسانه‌های غربی و دشمنان دانست و با نشان دادن بی‌حجابی در شهرهای سراسر ایران ادعا کرد: «در این تصاویر هیچ شباهتی به عرف جامعه پیدا نمی‌کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صداوسیما در حالی از عرف جامعه سخن می‌گوید که در تصاویر خود این حرف را نقض کرده است. زمانی که در اکثر شهرهای ایران تعداد افراد بدون حجاب به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده و غیر از افراد حکومتی و حامیانشان کسی به بی‌حجابی و رقص زنان اعتراض نمی‌کند، نشان‌دهنده این است که عرف جامعه پذیرای آزادی نحوه پوشش است. در تعاریف جامعه شناسی، عرف به مجموعه عادات، رفتارها و باورهایی گفته می‌شود که صرف‌نظر از ارزش‌گذاری آن از سوی افراد یک جامعه پذیرفته می‌شود. بنابراین چیزی که این روزها در مورد برخورد با بی‌حجابی دیده می‌شود، مخالفت حاکمیت با عرف جامعه است.

صداوسیما با انتشار این گزارش مدعی شد رسانه‌های خارج از ایران به دنبال ترویج فحشا در ایران‌اند. این رسانه حکومتی دفاع از حقوق همجنسگرایان را هم یکی از مصادیق ترویج فحشا دانست.

از سوی دیگر، مصطفی علما، نماینده علی خامنه‌ای در استان کرمانشاه، در دیدار با احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کشور، ضمن اینکه خواستار برخورد با بی‌حجابی شد، اعلام کرد که در مورد حجاب باید قانون فصل‌الخطاب باشد و در ادامه گفت: «کسانی که درباره رعایت حجاب موضع‌گیری می‌کنند باید بدانند در زمین دشمنان بازی می‌کنند و در مسیر خدا و قرآن نیستند.»

او در ادامه به حمایت از علی خامنه‌ای پرداخت و گفت: «باید ببینیم مقام معظم رهبری چه فرمایشی دارند. دقیقا فرمایش‌های معظم‌له، فصل‌الخطاب همه مسئولان و مردم باشد. با برنامه‌ریزی دقیق و منطقی باید به گونه‌ای عمل شود که نه در قبال بی‌حجابی کوتاه بیاییم و نه حرمت مردم را خدشه‌دار کنیم.‌»

ناصر رفیعی، یکی از استادان حوزه علمی، نیز با اعلام اینکه بی‌حجابی در ادارات، فرودگاه‌ها، خیابان‌ها و اماکن عمومی به‌راحتی رواج پیدا کرده است، گفت: «عده‌ای با سطحی‌نگری، حجاب را محدودیت، جهاد را مرگ، ربا را افزایش مال و انفاق و خمس را کاهش مال می‌دانند در حالی که کاملا برعکس است.»

این استاد حوزه علمیه خواستار برخورد با بی‌حجابی در ایران شد و افزود: «افرادی خیلی راحت به خود جرات و اجازه می‌دهند حجابشان را بردارند که این اقدام با تمام قوانین شرعی و ملی مغایرت دارد و عده‌ای هم با این مسئله به‌راحتی کنار و دستگاه‌ها هم کوتاه آمده‌اند.»