اظهارات رئیسی پس از حمله با سطل ماست: حجاب ضرورت دینی و قانونی است

«امروز ما یک الزام قانونی داریم و تبعیت از قانون مورد اجماع همه است»

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۱۲ فروردین، در سخنانی حجاب و عفاف را یک «ضرورت دینی و یک امر الهی و قرآنی» توصیف کرد. 

 این سخنان رئیسی پس از فراگیر شدن ویدیویی اظهار شده است که در آن مردی رهگذر در شهر شاندیز یک سطل ماست را روی سر مادر و دختری بدون حجاب اجباری مد نظر جمهوری اسلامی، می‌ریزد.

در چند ماه اخیر و در جریان تجمع‌های مدنی بیش از شش ماه گذشته در ایران که به‌دنبال کشته شدن مهسا امینی آغاز شد، شمار بیشتری از زنان ایرانی با پذیرفتن خطر دریافت تذکر و احتمال بازداشت شدن، از رعایت حجاب اجباری خودداری می‌کنند؛‌ امری که در گزارش‌های رسانه‌های خارجی از خیابان‌های ایران نیز بازتاب یافته است. 

ابراهیم رئیسی در سخنانی که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، گفت: «امروز مسئله حجاب امری قانونی است و باید تمام آحاد جامعه ما ، همانگونه که تاکنون پایبند بوده‌اند، نسبت به مسئله عفاف و حجاب پایبند باشند.» او افزود: «امروز ما یک الزام قانونی داریم و تبعیت از قانون مورد اجماع همه است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنچه در رسانه‌ها در داخل ایران و همچنین رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، حاکی از آن است که فروشگاه لبنیات‌فروشی‌ای که محل حمله یک آمر به معروف با سطل ماست به دو زن بود، شبانه پلمب شد و به مالک آن که به مهاجم اعتراض کرد، تذكر و هشدار داده شده است. در جاهایی نیز از قول مالک فروشگاه نقل شده است که مقام‌های محلی به او اجازه دادند محل کسب خود را بازگشایی کند. 

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، پیش‌تر تهدید کرده بود با زنانی که بدون حجاب در اماکن عمومی ظاهر می‌شوند، بی‌رحمانه برخورد خواهد شد. 

اژه‌ای گفته بود: «کشف حجاب به مثابه دشمنی با نظام و ارزش‌های‌ آن است و افرادی که اقدام به این ناهنجاری کنند، مجازات خواهند شد.»

طبق قوانین شریعت اسلامی که جمهوری اسلامی بر ایران حاکم کرده است، زنان موظف به رعایت حجاب‌اند و ناقضان این قانون ممکن است بازداشت یا جریمه شوند. 

وزارت کشور جمهوری اسلامی نیز روز پنجشنبه ۱۱ فروردین، در بیانیه‌ای حجاب را «یکی از پایه‌های تمدنی ایران و یکی از اصول عملی جمهوری اسلامی» توصیف کرد و هشدار داد که «درباره حجاب عقب‌نشینی نمی‌کنیم».

دولت در حالی مخالفان حجاب اجباری را به تلاش برای دو قطبی‌سازی میان مردم متهم کرد که جمهوری اسلامی طی ماه‌های اخیر، بیشترین تلاش برای این دوگانه‌سازی را میان مردم انجام داده است. 

برخی از تحلیلگران، این اقدام حامیان حکومت را اقدامی از سر استیصال در مقابله با افزایش روزافزون بی‌حجابی در شهرهای مختلف ایران عنوان کرده‌اند.