بریتانیا از شهروندانش خواست به دلیل خطر بازداشت‌های خودسرانه به افغانستان سفر نکنند

 وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید خطر حملات تروریستی در داخل افغانستان به‌شدت افزایش یافته است

پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در کابل، ناآرامی‌ها در افغانستان افزایش یافت-Wakil KOHSAR / AFP

وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه ۲۳ آبان (۱۴ نوامبر) با صدور اطلاعیه‌‌ای، از شهروندان این کشور خواست به دلیل احتمال بالای بازداشت‌های خودسرانه، به افغانستان سفر نکنند.

در اطلاعیه وزارت خارجه بریتانیا آمده است از آنجا که در حال حاضر، هیچ مقام کنسولی بریتانیا در افغانستان حضور ندارد، ارائه خدمات کنسولی به شهروندان بریتانیا که در افغانستان حضور دارند، بسیار محدود است.

این وزارتخانه تاکید کرد که خطر بازداشت شهروندان بریتانیایی در افغانستان افزایش یافته و ممکن است دولت بریتانیا از چنین بازداشت‌هایی مطلع نشود. برقراری ارتباط با نزدیکان هم ضمانت‌نشده نیست و بازداشت ممکن است طولانی باشد.

وزارت خارجه بریتانیا افزود که خطر حملات تروریستی در داخل افغانستان به‌شدت افزایش یافته و این خطر در اطراف فرودگاه‌های این کشور بیشتر از نقاط دیگر است. پس از آنکه ایمن الظواهری، رهبر القاعده، آخر ژوییه ۲۰۲۲ در کابل، کشته شد، تنش‌ها و نا‌آرامی‌ها در این کشور افزایش یافت. اینک سفر به سراسر افغانستان خالی از خطر نیست و امکان دارد گذرگاه‌های مرزی بسته شوند.

وزارت خارجه بریتانیا همچنین تصریح کرد به دلیل اینکه دفتر امور خارجه کشورهای مشترک المنافع سفر به افغانستان را توصیه نمی‌کند، بیمه مسافرتی مسافرانی که به افغانستان می‌روند، اجرا نمی‌شود؛ یعنی اگر شهروندان بریتانیا به افغانستان سفر کنند، نمی‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اطلاعیه می‌افزاید که افغانستان در کمربند زلزله‌خیز جهان قرار دارد و در این کشور، خطر رانش زمین و سیلاب نیز محتمل است. بنابراین علاوه بر چالش‌های امنیتی باید به بلایای طبیعی نیز توجه داشت.

وزارت خارجه بریتانیا در انتها، اعلام کند چنانکه فردی بر خلاف توصیه‌های دولت بریتانیا باز هم تصمیم دارد به افغانستان سفر یا در این کشور اقامت کند، بهتر است مشخصات خود را در وب‌سایت وزارت خارجه ثبت کند، بسیار هوشیار باشد و از نزدیک شدن به تجمع‌های عمومی از جمله برنامه‌های مذهبی خودداری کند. این اطلاعیه توصیه می‌کند هر احتمالی در نظر گرفته و اقدام‌های احتیاطی انجام شود.

هشدار بریتانیا به شهروندانش در مورد سفر نکردن به افغانستان در زمانی صورت می‌گیرد که طالبان به‌شدت در حال تبلیغ درباره تامین امنیت شهروندان خارجی در داخل افغانستان‌اند. تعدادی از خارجی‌ها هم که به‌تازگی برای گردشگری به افغانستان رفته‌اند، مدام ویدیوهایی متنوع از سفر به گوشه‌وکنار افغانستان در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و ادعا می‌کنند امنیت در سراسر افغانستان برقرار است.

هرچند وضعیت امنیتی در افغانستان مانند گذشته شکننده نیست، برای حفظ جان شهروندان خارجی در افغانستان هیچ تضمینی وجود ندارد. به دلیل جو خارجی‌ستیزی تاریخی در افغانستان، شهروندان کشورهای غیرمسلمان در این کشور همیشه در معرض خطرند. نبود سیستم تامین امنیت دولتی و نوعی خودمختاری در گوشه‌وکنار افغانستان برای امنیت شهروندان خارجی خطرناک است و اگر یکی از شهروندان کشورهای خارجی در جایی به غیر از شهرهای بزرگ بازداشت یا ربوده شود، هیچ مرجع و کانالی وجود ندارد تا او را پیدا کند.

از سوی دیگر، دولت طالبان نیز به تامین امنیت شهروندان خارجی پایبند نیست. وزارت خارجه بریتانیا در ژوییه ۲۰۲۲ خبر داد پنج شهروند بریتانیایی که در میان آنان خبرنگاران نیز حضور داشتند، پس از پنج ماه از زندان طالبان آزاد شدند. مقام‌های طالبان بدون اینکه در مورد دلایل این بازداشت‌ها توضیحی دهند گفتند که این افراد کارهای خلاف قانون و فرهنگ افغانستان انجام داده‌اند.

از سوی دیگر، گسترش فعالیت سازمان‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در افغانستان که دشمنی آنان با اتباع کشورهای دیگر تندتر از طالبان است، می‌تواند خطری بالقوه برای شهروندان خارجی باشد. القاعده و داعش پیوسته در جست‌وجوی اتباع خارجی‌اند تا یا آنان را بکشند یا به عنوان گروگان استفاده کنند.

گروه طالبان از زمان سلطه بر افغانستان از شهروندان کشورهای خارجی دعوت کردند به افغانستان سفر کنند و بدون هیچ نگرانی، به گوشه‌و‌کنار این کشور سر بزنند؛ اما برای حفظ جان این افراد هیچ تضمینی نداده‌اند.

بیشتر از جهان