وزیر خارجه اوکراین: ریاست روسیه بر شورای امنیت سیلی به صورت جامعه بین‌المللی است

روسیه آخرین بار در فوریه ۲۰۲۲ رئیس دوره‌ای شورای امنیت بود و در همان زمان حمله تمام‌عیار نظامی به اوکراین را آغاز کرد

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد- Yuki IWAMURA / AFP

دمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، ریاست روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه آوریل را چون «سیلی بر صورت جامعه بین‌المللی» توصیف کرد. 

کولبا روز شنبه اول ماه آوریل و همزمان با اولین روز تصدی روسیه بر ریاست دوره‌ای شورای امنیت، گفت: «از اعضای شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهم تا مانع تلاش‌های روسیه در سوءاستفاده از مقام ریاست خود شوند.» 

روسیه‌ علی‌رغم تلاش‌هایی که اوکراین در ترغیب کشورهای عضو شورای امنیت برای ممانعت از ریاست روسیه انجام داده، در این مقام قرار گرفته است. 

هر یک از ۱۵ عضو شورای امنیت به شکل دوره‌ای و به مدت یک ماه به ریاست شورا می‌رسند. 

روسیه آخرین بار در فوریه ۲۰۲۲ رئیس دوره‌ای شورای امنیت بود و در همان زمان، حمله تمام‌عیار نظامی به اوکراین را آغاز کرد. 

کی‌یف روسیه را به انجام جنایات جنگی در اوکراین متهم کرده و دیوان کیفری بین‌المللی به همین دلیل، در ماه گذشته حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را صادر کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون ریاست روسیه بر شورای امنیت به این معنی است که این نهاد قدرتمند بین‌المللی ممکن است تحت ریاست کشوری اداره شود که حکم جلب بین‌المللی رئیس‌جمهوری‌اش به‌دلیل جنایت جنگی صادر شده است. 

بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و چین اعضای دائمی شورای امنیت‌اند. 

اوکراین پیش‌تر خواستار اخراج روسیه از شورای امنیت شده بود و ریاستش در ماه آوریل را «یک شوخی بد» خوانده و آن را محکوم کرده بود. 

روسیه دیروز نسخه جدید و به‌روز رسانی‌شده از سیاست خارجی خود را به تصویب رساند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در تعریف جدیدی که از سیاست خارجی برای مقابله با ایالات متحده آمریکا و متحدانش ارائه داده است، مدعی شد که «دوران تغییرات انقلابی» در روابط بین‌المللی فرا رسیده است. 

در این سند ۴۲ صفحه‌ای که پوتین روز جمعه ۳۱ مارس امضا و تصویب کرد، ایالات متحده آمریکا «منبع خطرهای اساسی برای امنیت فدراسیون روسیه»‌ خوانده شده و گفته شده است که اکثر کشورهای اروپایی، «سیاست خصمانه» با هدف تضعیف حاکمیت روسیه را دنبال می‌کنند. 

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، ماه گذشته گفته بود که مسکو قصد دارد جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد را با تمرکز بر آنچه به گفته او «وضعیت واقعی»‌ کودکان اوکراینی تبعیدشده به روسیه است، برگزار کند. 

دادگاه بین‌المللی کیفری گفته است که صدور حکم بازداشت برای پوتین، به‌دلیل نقش و مسئولیت او در جنایات جنگی، ربودن و انتقال غیرقانونی کودکان اوکراینی از مناطق اشغالی آن کشور به روسیه است. 

بیشتر از جهان