نوروز زیر سایه حضور مردم بر مزار کشته‌شدگان خیزش سراسری در ایران

مزار استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان، نیز به یکی از اماکن مورد توجه مسافران نوروزی بدل شده است

تاثیر وقایع اعتراضی اخیر بر سفرهای نوروزی را باید در انتشار تصاویر متعدد حضور مسافران بر مزار کشته‌شدگانی همچون مهسا امینی و نیکا شاکرمی دنبال کرد.

خبرنگاران استان کردستان در رسانه‌های مجازی از رشد چشمگیر مسافران نوروزی در این استان خبر داده و گفته‌اند قبرستان محل دفن مهسا امینی در شهر سقز، در تمام روزهای تعطیلات نوروزی شاهد حضور مسافرانی بوده است که با حضور بر سر مزار او یاد دختر جوانی را که مرگ دردناک او بهانه شروع اعتراض‌های ۱۴۰۱ بود، گرامی داشتند.

از دیگر مسائل تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲، افزایش چشمگیر گردشگران در اماکن تاریخی همچون تخت‌جمشید، پاسارگاد و آرامگاه حافظ بوده است که در یک مورد شدت تجمع به آسیب‌دیدن حفاظ شیشه‌ای سنگ مزار حافظ نیز منجر شد.

همچنین تصاویر منتشرشده از شهر مشهد نشان‌دهنده آن است که مزار استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان، نیز به یکی از اماکن مورد توجه مسافران نوروزی بدل شده است.

همچنین بر اساس روایت کاربران، تاثیر فیلم و سریال‌های مورد توجه قرارگرفته در سال‌های اخیر، به استقبال فزاینده مسافران از برخی اماکن و شهرها منجر شده است.

سریال مورد توجه قرارگرفته «نون. خ» که حوادث آن در روستاهای استان کرمانشاه رخ می‌دهد، سبب توجه مسافران نوروزی به روستاهای این استان و رونق محیط‌های بوم‌گردی محلی شده است.

در تهران نیز پخش سریال «جیران» که حوادث تاریخی دوره ناصرالدین‌شاه را به تصویر کشیده، موجب افزایش بازدید گردشگران از کاخ گلستان در تعطیلات نوروزی شده است.

هرچند در کنار این نکات مثبت مورد توجه قرارگرفته، حضور ماموران آمر به معروف که در برخی شهرها مانع ورود زنان بدون حجاب به اماکن تاریخی شدند و همچنین تعطیل‌کردن برخی مشاغل و مجموعه‌های گردشگرپذیر به اتهام ارائه خدمات به زنان فاقد حجاب، خاطرات تلخی را برای گردشگران رقم زده است.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا آخرین آمار مسافران تعطیلات نوروزی را اعلام کرد و از ماندن ۴۰۰ هزار خودروی در حال سفر در مازندران و گیلان خبر داد.

احمد شیرانی گفته است با وجود آنکه تنها یک روز به پایان تعطیلات نوروزی باقی‌مانده است، در هر کدام از دو استان گیلان و مازندران ۲۰۰ هزار خودرو مربوط به مسافران نوروزی هنوز مستقرند.

به گفته رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور، در استان مرکزی حدود ۵۰ هزار خودرو و در استان تهران و البرز هنوز ۸۰۰ هزار خودروی متعلق به مسافران نوروزی به مبدا بازنگشته‌اند.

این در حالی است که در پایان هفته اول تعطیلات به گفته خبرنگاران حوزه گردشگری استان‌های فارس، اصفهان، کردستان و جزایر کیش و قشم نسبت به سالیان گذشته، شاهد افزایش مسافران نوروزی بوده‌اند که در این آمار لحاظ نشده‌اند.

هرچند بر اساس گزارش‌های منتشرشده، به سیاق سالیان گذشته استان‌های شمالی کشور پذیرای بیشترین میزان مسافران نوروزی بوده‌اند.

رونق مجدد سفرهای نوروزی پس از پایان همه‌گیری بیماری کرونا، در کنار احیای کسب‌وکارهای وابسته به گردشگری نیز سبب افزایش مجدد تصادفات جاده‌ای در ایران طی سال جاری شده است. طبق آمار منتشرشده تا روز ۱۱ فروردین، ۶۰۰ نفر در این حوادث جان خود را از دست‌ داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بهار امسال، تلاطم آب‌وهوایی و بارش‌های سنگین در جاده‌های مناطق شمالی در چند نوبت موجب ریزش کوه و مسدود شدن جاده‌های هراز و چالوس شد که به گفته مقام‌های پلیس راهور این امر ترافیک سنگینی را در جاده‌های شمالی کشور رقم زد.

افزایش مسافران شهرهای شمالی در حالی رقم خورده که استاندار مازندران اعلام کرده است برای نخستین‌بار مانع استقرار چادرهای مسافرتی در معابر شهرها شده‌اند.

از سوی دیگر، اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا به‌ویژه در شهرهای شمالی ایران موجب شد مقام‌های وزارت بهداشت از شیوع قله موج جدید کرونا هم‌زمان با هفته دوم تعطیلات و افزایش و گستردگی آن در سراسر کشور با بازگشت مسافران خبر بدهند.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی ارائه‌شده در روز ۱۲ فروردین، میزان مبتلایان شناسایی‌شده جدید به عدد ۹۰۲ افزایش پیدا کرده و ۲۱ نفر در اثر کرونا فوت کرده‌اند.

آنچه موجب نگرانی شده است درصد بالای مسافران مبتلا به کرونا است که به گفته کادرهای درمان در شهرهای مختلف، با وجود دارا بودن علائم به‌دلیل در سفر بودن از بستری‌شدن و انجام آزمایش کرونا امتناع کرده که این موضوع امکان کشف آمار دقیق مبتلایان را ناممکن کرده است.

برخی پزشکان با توجه‌ به شواهد گستردگی کرونا بر این باورند دولت باید پس از پایان تعطیلات برخی از محدودیت‌های کرونایی را به منظور ممانعت از گستردگی بیماری مجددا اعمال کند. هرچند بر اساس اظهارنظر ابراهیم رئیسی در ماه‌های نخست آغاز ریاست‌جمهوری‌اش، برنامه دولت به‌هیچ‌عنوان سیاست اعمال قرنطینه و محدودیت بر کسب‌وکارها نیست که این موضوع موجب نگرانی جامعه‌ درمانی کشور شده است.