موج هشتم کرونا در ایران هم‌زمان با سفرهای نوروزی

۱۳ شهر در وضعیت قرمز، ۴۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۹۴ شهر در وضعیت زرد قرار دارند

تصویری از یک زن ایرانی با ماسک محافظ در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ در تهران ـ AFP

آغاز سال ۱۴۰۲ و شروع سفرهای نوروزی در ایران با هشدار درباره موج جدیدی از شیوع ویروس کووید – ۱۹ همراه شده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی ضمن تایید افزایش مراجعه به مراکز درمانی، از بروز «موج هشتم کرونا» در ایران خبر داد. او بر لزوم تزریق مجدد واکسن کسانی که شش ماه از تاریخ آخرین واکسن کرونای آن‌ها گذشته‌ است تاکید کرد، همچنین از مردم خواست که در هنگام دید و بازدید و سفرهای نوروزی، از ماسک استفاده کنند و درصورت مشاهده علائم سرماخوردگی از تردد در اجتماع خودداری کنند.

با وجود هشدار بالاترین مقام بهداشتی ایران‌، دستورالعمل‌های خاصی تدوین نشده و توصیه به شهروندان تنها اقدام انجام‌گرفته است، آن هم وقتی بر اساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرهای ایران، تعداد شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی مجددا در حال افزایش است.

بنا بر تازه‌ترین گزارش رنگ‌بندی شهرها بر اساس وضعیت کرونا، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در روز شنبه پنجم فروردین، ۱۳ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی ۴۸ شهر گزارش شده است. در همین حال، ۱۹۴ شهر در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند و ۱۹۳ شهر در وضعیت آبی طبقه‌بندی شده‌اند. مقایسه این ارقام با آمار روزهای پیش از آن، در فروردین و پایان اسفند، نشان می‌دهد تعداد شهرهای پرخطر روزبه‌روز در حال افزایش و شمار شهرهای آبی‌رنگ در حال کاهش است.

بر اساس آماری که روابط عمومی وزارت بهداشت منتشر کرده است، در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه چهارم فروردین، ۷۳۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شده‌ و ۱۷ نفر از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست دادند؛ این در حالی است که ۴۱۸ نفر نیز در بیمارستان بستری شدند.

آمار بیماران جان‌باخته در اثر کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به پنجشنبه سوم فروردین به ۲۲ نفر رسیده بود و روز پیش از آن نیز ۲۰ مرگ بر اثر ابتلا به کووید – ۱۹ ثبت شد.

بنا بر آمارهای منتشرشده از منابع رسمی، تا روز جمعه چهارم فروردین مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به هفت میلیون و ۵۸۳ هزار و ۸۴۶ نفر رسید و این در شرایطی است که با هشدارهای جدید به نظر می‌رسد باید منتظر افزایش ناگهانی این رقم باشیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، یکی از معدود راهکارهای توصیه‌شده از طرف وزیر بهداشت، تزریق مجدد واکسن کرونا است. او در شرایطی این توصیه را مطرح می‌کند که پس از آغاز ارائه واکسن‌های کرونای ایرانی، بسیاری از افرادی که دوزهای قبلی را دریافت کرده بودند تمایلی به تزریق مجدد واکسن از خود نشان ندادند.

مجموع واکسن‌های تزریق‌شده تا روز جمعه چهارم فروردین به ۱۵۵ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۹۹۵ دوز رسیده است. از این میان ۶۵ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۷ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۲۱۴ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۷۷۴ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد با وجود تاکید مسئولان بر کارایی واکسن‌های ایرانی، روند استقبال از تزریق واکسن‌های پیشگیری از کووید-۱۹ روندی به شدت کاهشی را طی کرده و تعداد کمتری از شهروندان حاضر شدند این واکسن‌ها را تزریق کنند.

در همین حال، با وجود هشدار در مورد تمام نشدن کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک در میان مردم به درصد بسیار پایینی رسیده است. بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته منتهی به ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۱، پایین گزارش شده و حدود ۳۱.۰۳ درصد بوده است. این بررسی، «میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های ایران» را از ۱۷ تا ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ تنها ۱۵.۵۵ درصد گزارش کرده است.

افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در روزهای پایان اسفند و اوایل فروردین در شرایطی است که مقام‌های بهداشتی جمهوری اسلامی پیش‌تر اشاره کرده بودند از موج جدید شیوع کرونا نگران نیستند. آن‌ها در بحبوحه شناسایی مواردی از ابتلا به زیرسویه‌های جدید کرونا یعنی اکس‌بی‌بی (XBB) و بی‌کیو۱ (BQ1) ادعا کردند که شرایط را زیر نظر دارند و جای نگرانی نیست. با این حال، تنها چند ماه بعد، می‌بینیم که از موج هشتم کرونا سخن گفته می‌شود.

به کار نگرفتن تدابیر خاص برای محدود کردن سفرهای نوروزی یا اطلاع‌رسانی مناسب‌تر به شهروندان درباره اینکه هنوز خطر احتمال ابتلا به کرونا بالا است، در کنار سیستم فرسوده بهداشت و درمان، وضعیت نگران‌کننده‌ای را رقم می‌زند.

سیف‌الله مرادی، مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت، در دی ماه اعلام کرد که سیستم بهداشتی ایران دست‌کم ۱۰۰ هزار نیرو کم دارد و این مشکل با بحران کمبود دارو، تشدید شده است. در همان روزها، علی‌اصغر باقرزاده، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، هم هشدار داد که «وضعیت مدیریت دارو مناسب نیست و برای مقابله با موج جدید کرونا، برنامه‌ریزی، چاره‌اندیشی و آمادگی وجود ندارد». با این حال، با وجود پیش‌بینی سفرهای نوروزی و دید و بازدید شهروندان، تدابیری برای پیشگیری از کووید-۱۹ در نظر گرفته نشد و حالا باید دید در روزهای آینده چه وضعیتی در انتظار خواهد بود.