اروگوئه با بی‌یلسا، دنبال دیوانگی

مربی مشهور آرژانتینی قرار است هدایت اروگوئه را در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ به عهده بگیرد

مارسلو بیلسا، سرمربی آرژانتینی لیدز یونایتد- Adrian DENNIS / AFP

مارسلو بی‌یلسا، مربی مشهور آرژانتینی، در آستانه توافق با فدراسیون فوتبال اروگوئه برای هدایت تیم ملی این کشور است.

بی‌یلسا به‌خاطر علاقه‌اش به فوتبال تهاجمی شهرت دارد و به‌دلیل روحیات خاصش به او لقب «آل لوکو» (به معنی دیوانه) داده‌اند. او همچنین در پرورش بازیکنان جوان تخصص دارد و انتخاب خوبی برای اروگوئه است که  بعد از کنار رفتن بازیکنان نسل طلایی‌اش، به‌دنبال ساختن یک تیم جدید است.

لیدزیونایتد آخرین تیم بی‌یلسا بود، ولی در میانه فصل گذشته لیگ برتر از هدایت آن کنار گذاشته شد. او موفق شده بود لیدز را پس از سال‌ها به لیگ برتر برساند و در اولین فصل بازگشت این تیم به جمع بزرگان، با کسب رتبه نهم عملکرد بسیار خوبی داشت، ولی اوضاع در فصل دوم خوب پیش نرفت.

بی‌یلسا در این مدت پیشنهاد‌های مختلفی داشت، ازجمله اورتون که بعد از برکناری لمپارد در میانه فصل جاری به‌دنبال استخدامش بود، ولی هیچ‌کدام را نپذیرفت.

اروگوئه بعد از جدایی دیه‌گو آلونسو در پایان جام جهانی ۲۰۲۲، بدون سرمربی است. «سلسته» در قطر نتوانست نتایج خوبی بگیرد و به‌دلیل برد لحظات آخر کره جنوبی مقابل پرتغال در مرحله گروهی کنار رفت. پس از این ناکامی، ستارگانی مثل لوئیز سوارز، ادینسون کاوانی، دیه‌گو گودین و فرناندو موسلرا خداحافظی تلخی با تیم ملی داشتند.

به گزارش سایت TYC آرژانتین، مذاکرات طرفین در مرحله نهایی است و بی‌یلسا قرار است هدایت اروگوئه را تا پایان مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در آمریکا جنوبی به عهده بگیرد که در صورت صعود، قراردادش تا جام جهانی تمدید خواهد شد.

اروگوئه در فیفا دی اخیر با هدایت مارسلو برولی به‌عنوان سرمربی موقت، ابتدا مقابل ژاپن به تساوی یک بر یک رسید و بعد از آن کره جنوبی را دو بر یک شکست داد.

در صورتی که قرارداد بی‌یلسا امضا شود، او کارش را با دو بازی در ماه سپتامبر مقابل شیلی و اکوادور در مقدماتی جام جهانی شروع می‌کند. اروگوئه در ماه نوامبر هم باید در خانه آرژانتین، قهرمان جهان، به میدان برود که حضور بی‌یلسا روی نیمکت این تیم، جذابیت بازی را بیشتر خواهد کرد.

این می‌تواند سومین تجربه بی‌یلسای ۶۷ ساله در تیم‌های ملی باشد. او بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ سرمربی آرژانتین بود که در جام جهانی ۲۰۰۲ با ستارگان پرشمارش حذف غیرمنتظره‌ای در مرحله گروهی داشت، ولی در سال ۲۰۰۴ موفق شد تیم زیر ۲۳ ساله‌های این کشور را به قهرمانی المپیک آتن برساند.

بی‌یلسا از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ هم سرمربی شیلی بود که با این تیم به یک‌هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۰ صعود کرد.

بیشتر از فوتبال