امیرعبداللهیان باز هم به مسکو می‌رود

در روزهای اخیر، خبرهایی از تبادل تسلیحات نظامی بین جمهوری اسلامی و روسیه منتشر شده است

 

امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران وروسیه-MAXIM SHEMETOV / POOL / AFP

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی در روسیه، در توییتی اعلام کرد که امیرعبداللهیان روز چهارشنبه به مسکو سفر خواهد کرد. او در مورد اهداف این سفر نوشت: «پیگیری توافقات انجام‌شده میان دو رئیس‌جمهوری، گفت‌وگو پیرامون تحولات منطقه‌ای، روند پیشرفت توافقات به‌دست‌آمده در کمیسیون مشترک و آخرین وضعیت کریدور شمال-جنوب از اهم موضوعات رایزنی بین وزرای خارجه و خواهد بود.»

روز گذشته نیز حسین امیرعبداللهیان در توییتی نوشت: «در روز‌های اخیر، با وزرای خارجه اتریش، استرالیا، عمان، قطر، کویت، ترکیه، امارات، سوئیس، پاکستان، مالزی، عربستان، لیبی و سوریه رایزنی و تبادل نظر داشتیم. به زودی با وزیر خارجه روسیه در مسکو دیدار خواهم داشت.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در دولت ابراهیم رئیسی نتوانسته است با کشورهای اروپایی و قدرت‌های دنیا ارتباط موفقی برقرار کند و روسیه یکی از کشورهایی‌ است که گویا در شرایط سخت میزبان مسئولینی از جمهوری اسلامی خواهد بود. با وجود انزوای جمهوری اسلامی از طرف کشورهای اروپایی پس از خیزش سراسری ایرانیان، این سفر در حالی رخ می‌دهد که وزارت دفاع بریتانیا روز یکشنبه ششم فروردین در تازه‌ترین ارزیابی اطلاعاتی خود درباره جنگ اوکراین از استفاده گسترده از پهپادهای ساخت ایران از طرف روسیه در چند روز اخیر خبر داد. بر اساس گزارش این وزارتخانه، روسیه از ابتدای ماه مارس دست‌کم ۷۱ مرتبه با پهپادهای شاهد ساخت ایران علیه اهداف گوناگون، به اوکراین حمله کرده است.

وزارت دفاع بریتانیا معتقد است روسیه احتمالا به صورت منظم پهپادهای ساخت ایران را دریافت می‌کند. به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران پهپادها را مرتب تولید می‌کند تا توان پر کردن زرادخانه روسیه را داشته باشد. این وزارتخانه بریتانیا همچنین گفت که روسیه احتمالا پرتاب پهپادها را از شرق استان کراسنودار و شمال شرق استان بریانسک انجام می‌دهد و به این شکل، از انعطاف لازم برای هدف گرفتن بخش‌های چشمگیری از خاک اوکراین برخوردار است و «زمان پرواز به سوی اهداف شمال اوکراین را کاهش می‌دهد».

اما از سوی دیگر، با وجود تمامی شواهد و اطلاعاتی که کشورهای مختلف از این مراوده تسلیحاتی جمهوری اسلامی و روسیه منتشر می‌کنند، سران جمهوری اسلامی ارسال پهپاد و تسلیحات نظامی به روسیه را نپذیرفته‌اند. علی خامنه‌ای نیز در اولین سخنرانی خود در سال جدید، نقش جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین را رد کرد. خامنه‌ای در سخنرانی خود گفت: «ما حضور در جنگ اوکراین را صریحا رد می‌کنیم و ابدا چنین چیزی صحت ندارد. جنگ اوکراین را آمریکا برای گسترش ناتو به شرق راه انداخت و اکنون نیز در حالی که مردم اوکراین گرفتار و دچار مشکلات هستند، بیشترین سود را از جنگ، آمریکا و کارخانجات اسلحه‌سازی آن می‌برند و به همین علت، مانع کارهای لازم برای خاتمه جنگ می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان نیز تاکنون بارها ارسال پهپاد به اوکراین را تکذیب کرده و اعلام کرده است که اوکراین اگر چنین ادعایی دارد باید اسنادش را منتشر کند. پس از آن، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، آبان ماه سال گذشته با انتشار عکسی از کنار لاشه یک فروند پهپاد سرنگون‌شده ساخت ایران از مدل «شاهد ۱۳۶»، متعهد شد که کشورش «بال‌های» قدرت هوایی مسکو را قیچی کند.

او همچنین اعلام کرد که روسیه دو هزار فروند پهپاد به ایران سفارش داده و نظامیان روس از ۴۰۰ فروند از این پهپادهای ایرانی علیه مناطقی در اوکراین استفاده کرده‌اند.

با وجود تمامی این تکذیب‌ها، روزنامه وال‌استریت ژورنال روز دوشنبه به نقل از منابع مطلع از همکاری سایبری میان تهران و مسکو خبر داد. بر اساس این گزارش، همکاری نظامی جمهوری اسلامی و روسیه در تبادل تسلیحات نظامی خلاصه نشده است و روسیه در مقابل، به جمهوری اسلامی نرم‌افزارهای پیشرفته در زمینه جاسوسی و نظارت دیجیتالی ارائه می‌کند. تبادل این تجهیزات در حالی صورت می‌گیرد که معمولا جمهوری اسلامی از تجهیزات اطلاعاتی و سایبری به صورت تهاجمی استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی علاوه بر این قابلیت‌های سایبری، خواهان ده‌ها هلی‌کوپتر تهاجمی، جت جنگنده پیشرفته روسیه و همچنین کمک مسکو به برنامه موشک‌های دوربرد ایران است. جمهوری اسلامی این درخواست‌ها را در قبال ارائه پهپادها، موشک‌های کوتاه‌برد و دیگر تجهیزات جنگی به روسیه مطرح کرده است.

هم‌زمان با سفر امیرعبداللهیان به روسیه، دولت کانادا دوشنبه، تحریم‌های جدیدی را به‌دلیل نقض حقوق بشر و تولید پهپاد و موشک‌های بالستیک، علیه دو نهاد و شش مقام جمهوری اسلامی ایران وضع کرد. به گزارش وزارت خارجه کانادا، در دهمین دور تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران از اکتبر گذشته، مقام‌های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای انتظامی به‌دلیل «نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر» در ارتباط با سرکوب اعتراض‌ها در تهران و شمال غرب ایران (کردستان و آذربایجان غربی)، و نیز مقام‌هایی که در تولید پهپادها و موشک‌های بالستیک نقش دارند، هدف قرار گرفته‌اند.