تب‌‌کردن ما را زودتر از شر سرماخوردگی خلاص می‌کند

برخی پزشکان توصیه می‌کنند بهتر است تب خفیف را به حال خود بگذاریم تا بدن با مقاومت طبیعی با بیماری مبارزه کند

مزایای تب طبیعی برای سلامت بدن انسان هنوز به‌طور کامل تایید نشده است- canva

آیا با تب کردن زودتر از شر سرماخوردگی خلاص می‌شویم؟ برخی پزشکان توصیه می‌کنند بهتر است تب خفیف را به حال خود بگذاریم تا بدن با مقاومت طبیعی با بیماری مبارزه کند؛ در عین حال دسترسی به داروهای تب‌بر که بدون نسخه پزشک عرضه می‌شوند و مصرف خودسرانه آن‌ها نیز اختلالاتی را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند که به ضعیف‌شدن می‌انجامد.

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که تب خفیف به بدن کمک می‌کند بر بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی سریع‌تر غلبه کند. در واقع، به توصیه برخی متخصصان بهتر است به جای استفاده از داروهایی مانند استامینوفن، بگذارید تب ادامه پیدا کند؛ چون طول دوره بیماری را کوتاه می‌کند.

پژوهشی که روی ماهی‌ها انجام شد، نشان داد که تب متوسط به این جانور کمک می‌کند به‌سرعت از بیماری خلاص شود، التهاب را کاهش دهد و بافت آسیب‌دیده را ترمیم کند و به نظر می‌رسد ماهی مبتلا به تب دوبرابر سریع‌تر از ماهی بدون تب بهبود می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته محققان، به دلیل وجود سیستم‌های مشابه بین ماهی و انسان، احتمالا این موضوع درباره انسان نیز صادق است.

پژوهشگران می‌گویند بدن تب متوسطی ایجاد می‌کند و به‌ طور طبیعی آن را از بین می‌برد. عملکرد بدن همه حیوانات تقریبا به همین شکل است.

مزایای تب طبیعی برای سلامت بدن انسان هنوز به‌طور کامل تایید نشده اما پژوهشگران معتقدند چون سازوکارهای بروز و ادامه تب در حیوانات مشترک است، منطقی است که انتظار داشته باشیم همان مزایا برای انسان نیز وجود داشته باشد.  

یاهونیوز به نقل از دانیل باردا، نویسنده اصلی این مطالعه، استاد دانشکده کشاورزی، زندگی و علوم محیط زیست و دانشکده علوم دانشگاه آلبرتا، می‌نویسد: «گذاشتیم طبیعت کارش را بکند که کار بسیار درستی بود.»

او می‌گوید این نشان می‌دهد که نباید به محض بروز نخستین نشانه‌های تب خفیف از داروهای تب‌بر که بدون نسخه عرضه می‌شوند و به آن‌ها داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی نیز می‌گویند، استفاده کنیم: «این داروها مشکلات ناشی از تب را از بین می‌برند اما احتمالا برخی از مزایای این واکنش طبیعی را نیز نابود می‌کنند.»

در این مطالعه، ماهی‌ها را در معرض عفونت باکتریایی قرار دادند و رفتارشان را با استفاده از یادگیری ماشینی ردیابی و ارزیابی کردند. نشانه‌های ظاهری که در ماهی‌ها دیده شد، مشابه همان نشانه‌هایی بود که در انسان مشاهده می‌شد که شایع‌ترین آن‌ها علائمی نظیر ضعف، خستگی و بی‌تحرکی بودند. این مطالعه نشان داد که تب طبیعی واکنشی است که نه‌تنها دفاع در برابر بیماری را فعال می‌کند، بلکه به مهار آن نیز کمک خواهد کرد.

بنا به یافته‌های پژوهشگران، تب تقریبا ظرف هفت روز، بیماری را در ماهی از بین برد‌؛ یعنی نصف مدت در حیواناتی که تبشان مهار شده بود. همچنین به از بین بردن التهاب و ترمیم بافت آسیب‌دیده نیز کمک کرد.

دکتر باردا گفت:«هدف ما این است که هم از پیشرفت‌های پزشکی‌ بیشترین استفاده را ببریم و هم از مزایای سازوکارهای ایمنی طبیعی بهره بگیریم.»