هندوراس؛ قطع رابطه با تایوان و ازسرگیری روابط با چین

تایوان مقام‌های هندوراس را به دریافت مبالغ گزاف از پکن بابت قطع رابطه با تایپه متهم کرد

ادواردو انریکه رینا، وزیر امور خارجه هندوراس و چین گانگ، وزیر امور خارجه چین، ۲۶ مارس ۲۰۲۳ در پکن  ـ AFP

 چین روز یکشنبه، ۲۶ مارس ۲۰۲۳، پس از چند دهه قطع ارتباط با هندوراس، روابط خود را با این کشور آمریکای مرکزی از سر گرفت. این در حالی است که تایوان، چین را به فریب متحدانش متهم می‌کند و می‌گوید هندوراس مبالغ هنگفتی را از پکن مطالبه کرده است.

به گزارش رویترز، پس از آن که وزیر امور خارجه هندوراس هفته گذشته به‌منظور از سر گیری روابط به چین سفر کرد، انتظار می‌رفت که روابط این کشور با تایوان پایان یابد.

پس از رایزنی مقامات دو کشور، کین گانگ، وزیر امور خارجه چین، و ادواردو انریکه رینا، وزیر امور خارجه هندوراس، روز یکشنبه قرارداد به رسمیت شناختن روابط دیپلماتیک را در پکن امضا کردند و به این ترتیب، هندوراس به روابط خود با تایوان پایان داد؛ روابطی که قدمت آن به دهه ۱۹۴۰ بازمی‌گشت.

اواخر روز شنبه، وزارت خارجه هندوراس در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد جمهوری خلق چین را به عنوان تنها دولت قانونی که نماینده تمام این کشور است به رسمیت می‌شناسد و از این‌رو تایوان را بخشی‌ جدایی‌ناپذیر از قلمروی چین به‌حساب می‌آورد.

چین مدعی حاکمیت بر قلمروی تایوان است، موضعی که تایپه به شدت آن را رد می‌کند. پکن با چنین ادعایی از کشورهایی که با آنها ارتباط دارد می‌خواهد ارتباط با تایوان را به رسمیت نشناسند.

پس از ایجاد روابط دیپلماتیک چین و هندوراس، جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان در سخنانی اظهار کرد رئیس‌جمهوری هندوراس، که اوایل سال گذشته به قدرت رسید، همواره «توهماتی» در مورد چین داشت و «فریبکاری» چین هرگز متوقف نشده است. او افزود: «وزارت خارجه و سفارت تایوان، اطلاعات مربوطه را از هندوراس دریافت کرد. دولت کاسترو از ما نیز میلیاردها دلار کمک اقتصادی خواست و برنامه کمک مالی ارائه شده از سوی چین را با منابع ما مقایسه کرد.»

در همین حال، تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان در ویدئویی اعلام کرد تایوان در دیپلماسی مالی و بی‌معنی با چین رقابت نخواهد کرد. او گفت: «مردم تایوان به دنیا ثابت کرده‌اند ما هرگز در برابر تهدیدها سر خم نمی‌کنیم. همکاری و پیوندهای تایوان با متحدان و کشورهای همفکر برای ارتقای مشترک رفاه و امنیت بین‌المللی تنها افزایش می‌یابد، نه کاهش.»

در این میان، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت‌های هندوراسی دعوت شده‌اند تا برای بحث در مورد تجارت و سرمایه‌گذاری به پکن بیایند، وزیر امور خارجه هندوراس نیز نسبت به همکاری با چین در امور مالی، تجارت و زیرساخت‌ها اظهار تمایل کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز نوشت بر اساس سندی که مشاهده کرده است، وزیر امور خارجه هندوراس در ‌نامه‌ای به تایوان خواهان مبلغی حدود ۲.۵ میلیارد دلار کمک از جمله وام دو میلیارد دلاری برای تسویه بدهی‌ها و همچنین بودجه برای ساخت بیمارستان و سد شد.

در این نامه، مقامات هندوراس وزیر امور خارجه تایوان را به عنوان «یک دوست» خطاب کرده بودند. جوزف وو در این زمینه به خبرنگاران گفت: «پس از خواندن آن نامه احساس می‌کردم تنها چیزی که آنها می‌خواستند پول بود، نه بیمارستان.»

رئيس‌جمهوری تایوان قرار است روز چهارشنبه در یک سفر حساس به ایالات متحده، از گواتمالا و بلیز دیدن کند. همچنین انتظار می‌رود او در پایان این سفر با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در لس‌آنجلس دیداری داشته باشد.

مقامات تایوان می‌گویند تصمیم هندوراس برای قطع ارتباط دیپلماتیک با تایپه در آستانه این سفر بسیار مشکوک است و به نظر می‌رسد چین عمدا این کار را در این بازه زمانی انجام داده است.

ایالات متحده که با نگرانی شاهد گسترش حضور چین در حیاط خلوت خود با از دست دادن متحدان تایوان در آمریکای مرکزی است، بارها به کشورهای این منطقه هشدار داده است که وعده‌های مالی چین را باور نکنند.

وزارت خارجه ایالات متحده در مورد آغاز روابط دیپلماتیک هندوراس و چین ضمن اشاره به این که اقدام هندوراس یک تصمیم مستقل است، تاکید کرد: «باید توجه داشته باشیم چین اغلب در ازای به رسمیت شناختن دیپلماتیک کشورها قول‌هایی می‌دهد که درنهایت محقق نشده باقی می‌مانند.»

در بخشی از این بیانیه چنین آمده است: «صرف نظر از تصمیم هندوراس، ایالات متحده به تعمیق و گسترش تعامل خود با تایوان ادامه خواهد داد.»

 پس از قطع رابطه هندوراس، تایوان اکنون تنها با ۱۳ کشور، عمدتا کشورهای فقیر و در حال توسعه در آمریکای مرکزی، کارائیب و اقیانوس آرام روابط دیپلماتیک رسمی دارد.

بیشتر از جهان