رویارویی ایران و آمریکا در سوریه؛ بایدن بر آمادگی برای اقدامات بیشتر تاکید کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: «ایالات متحده آماده است تا اقدامات نظامی بیشتری را در صورت لزوم و در وقت مناسب، برای مقابله با تهدیدات یا حملات در سوریه انجام دهد.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا - AFP

وزارت امور خارجه سوریه روز یکشنبه، ششم فروردین ۱۴۰۲، ضمن محکوم کردن حملات هوایی آمریکایی‌ها به منافع جمهوری اسلامی در خاک سوریه، اعلام کرد که واشنگتن در مورد آنچه هدف قرار گرفته بود دروغ می‌گوید.

دولت سوریه می‌گوید خود را متعهد می‌داند که به «اشغال» خاکش به دست آمریکا خاتمه بخشد.

هم‌زمان، رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که ارتش این کشور آماده انجام حملات بیشتری علیه منافع سپاه پاسداران در سوریه است و جمهوری اسلامی نیز در پاسخ، ضمن محکوم کردن حملات آمریکا، آن را «اقدامی تجاوزکارانه و تروریستی» خواند.

به گزارش گروه دیدبان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن،‌ در جریان دو حمله آمریکا به مواضع شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی، دست‌کم ۱۹ نفر کشته شدند. طبق این گزارش، ۱۶ نفر از اعضای گروه شبه‌نظامی وابسته به ایران و سه سرباز سوری جزو کشته‌شدگان بوده‌اند.

در همین رابطه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز شنبه پنجم فروردین در نامه‌ای به کنگره این کشور، از دستور خود برای حمله به مواضع شبه نظامیان وابسته به سپاه پاسداران در سوریه دفاع کرد و گفت ایالات متحده آمریکا آماده است تا اقدامات بیشتری را براساس ضرورت برای مقابله با تهدیدات و حملات انجام دهد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز پنجشنبه اعلام کرد در اثر حمله یک پهپاد «با سرمنشاء ایرانی» به مواضع نظامیان آمریکا در سوریه، یک پیمانکار آمریکایی کشته و یک پیمانکار دیگر و پنج نیروی نظامی مجروح شدند. در واکنش، ارتش آمریکا مواضع نیروهای وابسته به سپاه پاسداران را در سوریه هدف حملات هوایی خود قرار دارد.

جو بایدن در این نامه نوشت: «به دستور من، در ۲۳ مارس ۲۰۲۳، نیروهای ایالات متحده در پاسخ به این سلسله حملات و تهدیدات مستمر برای حملات آینده، حملات هدفمندی را علیه تاسیسات در شرق سوریه انجام دادند. تاسیساتی که به دست گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران برای فرماندهی و کنترل، انبار مهمات و اهداف دیگر استفاده می‌شد، هدف حملات دقیق قرار گرفت. این حملات برای ایجاد بازدارندگی، محدود کردن خطر تشدید تنش و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان طراحی شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن در ادامه این نامه تاکید کرد که دستور این حملات را بر اساس اختیارات قانون اساسی خود به عنوان فرمانده کل و در راستای انجام وظیفه به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا در «محافظت از شهروندان» ایالات متحده و جهت پیشبرد امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده، صادر کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: «ایالات متحده آماده است تا اقدامات نظامی بیشتری را در صورت لزوم و در وقت مناسب، برای مقابله با تهدیدات یا حملات انجام دهد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اما شامگاه شنبه با رد ادعای آمریکا مبنی بر دخالت حکومت ایران در حمله به اهداف آمریکایی در سوریه، دستور کاخ سفید برای حملات تلافی‌جویانه در منطقه دیرالزور در شرق سوریه را محکوم کرد.

ناصر کنعانی بار دیگر بر نقش «مستشاری» جمهوری اسلامی در سوریه تاکید کرد و مدعی شد: «جمهوری اسلامی ایران بنا به درخواست دولت سوریه و با هدف کمک به این کشور برای مبارزه با تروریسم در سوریه حضور داشته و در جهت کمک به برقراری صلح و ثبات و امنیت پایدار، در کنار سوریه خواهند بود.»

در اقدامی مشابه، وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد:‌ «دروغ‌های آمریکایی‌ها درباره اهداف حمله، چیزی نیست جز تلاش شکست خورده برای مشروعیت بخشیدن به کاری که تهاجم به کشوری دیگر و به‌وضوح نقض حاکمیت ملی سوریه است.»

در آخرین تنش‌ها، نیروهای «مقاومت اسلامی» که مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند، شامگاه جمعه دو پایگاه نظامیان آمریکایی در منطقه نفتی العمر و پایگاه «کونیکو» در استان دیرالزور را با ۱۰ راکت، هدف حملات هوایی و پهپادی قرار دادند. این حملات تلفات و خساراتی نداشت.

در همین حال، کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، در واکنش به درگیری‌های اخیر در سوریه گفت حمله‌های آمریکایی‌ها «بدون درنگ با پاسخ متقابل روبرو خواهد شد». خسروی پایگاه‌های جمهوری اسلامی در خاک سوریه را مراکزی دانست که «با درخواست دولت سوریه برای مقابله با تروریسم و عوامل داعش در خاک این کشور ایجاد شده است.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود ۹۰۰ پرسنل نظامی آمریکا در سوریه و عمدتا در شرق این کشور مستقر هستند و ماموریت مبارزه با گروه «حکومت اسلامی»، داعش، را بر عهده دارند. یک مقام کنگره آمریکا روز گذشته گفت، از ابتدای سال ۲۰۲۱، حدود ۷۸ حمله علیه مواضع نظامیان آمریکایی توسط گروه‌های مورد حمایت ایران انجام شده است.