وزیر دفاع اسرائيل از نتانیاهو خواست اصلاحات قضایی را فعلا متوقف کند

گالانت در صحبت‌های خود به خطر هسته‌ای شدن ایران نیز اشاره کرد

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز شنبه از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواست که اصلاحات قضایی جنجالی در این کشور را فعلا متوقف کند. او از نتانیاهو خواست به مذاکرات عمیق‌تر با اپوزیسیون دست بزند تا رسیدن به سازش ممکن باشد.

گالانت از چهره‌های ارشد حزب راست‌گرای لیکود است که نتانیاهو نیز به آن تعلق دارد و از این رو، اظهارات او را می‌توان مهم‌ترین مخالفت درون‌حزبی با اصلاحات قضایی نتانیاهو تا کنون دانست که به‌زعم مخالفان، دموکراسی و حکومت قانون در اسرائیل را زیر سوال خواهند برد.

گالانت گفت: «گسست درون ملت عمیقا وارد ارتش اسرائیل و رهبری ارتش شده است. این خطری بزرگ و روشن برای امنیت اسرائیل است. من اجازه چنین چیزی را نخواهم داد…رویدادهایی که درون جامعه اسرائیل صورت می‌گیرند بیرون از ارتش نیستند. احساس خشم، یاس و ترس به اوج‌ بی‌سابقه‌ای رسیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع افزود: «من این تصویر را به نخست‌وزیر نتانیاهو ارائه کردم. در این زمان باید روند را متوقف کنیم و مذاکره کنیم. حالا دارم با صدای خودم و علنا می‌گویم: ما باید روند تقنینی را متوقف کنیم و به مردم اسرائیل اجازه دهیم عید پسح و روز ملی استقلال کشور را کنار همدیگر جشن بگیرند و در روز ملی یادبود ما و روز رسمی یادبود هولوکاست در کنار هم سوگواری کنند.»

وزیر دفاع در ضمن از اپوزیسیون خواست دست از تشویق اعتصاب سربازان ذخیره ارتش بردارد و در طول مذاکرات، اعتراض‌ها را متوقف کند. دقایقی پس از صحبت‌های وزیر دفاع، دو نماینده مجلس از لیکود نیز خواسته او را تکرار کردند. هم‌زمان با صحبت‌های وزیر دفاع، صدها هزار نفر از شهروندان اسرائيل مانند چند هفته پیش در اعتراض‌ها مشارکت داشتند.

گالانت در صحبت‌هایش به ایران نیز به‌عنوان یکی از خطرهای اصلی پیش روی اسرائيل اشاره کرد. او گفت: «من جانم را برای اسرائیل به خطر انداخته‌ام و باز هم چنین خواهم کرد. اما خطرهای دور و بر ما بزرگ‌اند. ایران بیش از همیشه نزدیک به ظرفیت نظامی هسته‌ای است. عرصه فلسطینی هم در آتش می‌سوزد.»

وزیر دفاع گفت ارتش این کشور «ارتشی بزرگ است و در کنار نیروهای امنیتی شریک خود قرار دارد»، اما در هفته‌های اخیر، «چیزی فروپاشیده است».

بیشتر از جهان