نتانیاهو به رئیس ستاد ارتش: جلوی اعتصاب افسران را بگیرید

روز یکشنبه بیش از ۷۰۰ نفر از عالی‌رتبه‌ترین افسران نیروی دریایی،‌ نیروهای ویژه و موساد اعلام کردند حاضر به خدمت نیستند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه، ۱۹ مارس (۲۸ اسفند)، از رئیس ستاد ارتش این کشور خواست جلوی موج اعتراضاتی را که بین سربازان این کشور درگرفته است، بگیرد.

اسرائیل در هفته‌های گذشته صحنه اعتراض صدها هزار نفر از مردم به اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو بوده که مخالفان او، آن را «کودتای قضایی» تعبیر می‌کنند. این شرایط باعث شده است که برخی سربازان و افسران این کشور نیز اعلام کنند حاضر به همکاری با دولتی که چنین «کودتایی» انجام دهد، نیستند. این اصلاحات، قدرت قوه مجریه را افزایش می‌دهد و به گفته منتقدان، ماهیت دموکراتیک اسرائیل را زیر سوال می‌برد. 

روز یکشنبه بیش از ۷۰۰ نفر از عالی‌رتبه‌ترین افسران نیروی دریایی،‌ نیروهای ویژه و موساد اعلام کردند حاضر به خدمت نیستند. خدمت نظام‌وظیفه برای اکثریت عظیم شهروندان یهودی اسرائیل اجباری است و ارتش از مهم‌ترین نهادهای کشور به شمار می‌رود. به همین دلیل، اعتراض سربازان و افسران را می‌توان از جدی‌ترین مخالفت‌های موجود در جامعه با طرح‌های نتانیاهو و دولتش دانست. 

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ جمهوری اسرائیل، چند روز پیش طرحی برای سازش بین نتانیاهو و مخالفان تغییرات قضایی مدنظر‌ او ارائه کرد، اما نخست‌وزیر گفت حاضر به پذیرش این طرح سازش نیست. او یکشنبه در سخنان خود در کابینه، هیچ اشاره‌ای به توافق با مخالفان نکرد، اما تاکید کرد «هرج‌و‌مرج» را نمی‌پذیرد. نتانیاهو اظهاراتش را از روی متنی مکتوب می‌خواند و دستانش به وضوح می‌لرزید. او تاکید کرد از نهادهای امنیتی خواسته است جلوی معترضانی را که جاده‌ها را بسته‌اند، بگیرند و با حرکت اعتصابی نیروهای ارتش این کشور مقابله کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو تاکید کرد: «من از رئیس ستاد ارتش و روسای سازمان‌های امنیتی انتظار دارم در مقابل کسانی که حاضر به خدمت نیستند، برخوردی تهاجمی داشته باشند و با آن‌ها مقابله کنند. خودداری از خدمت در ارتش، جایی در گفتار عمومی ندارد. دولتی که بخواهد وجود داشته باشد، قادر به تحمل چنین پدیده‌ای نیست و ما نیز آن ‌را تحمل نخواهیم کرد.»

ارتش اسرائیل هنوز به گفته‌های نتانیاهو واکنش نشان نداده است. گفته می‌شود که هرتزل هالوی، رئیس ستاد ارتش و مخاطب سخنان نخست‌وزیر، پیش از این به نتانیاهو هشدار داده است که اعتراضات درون ارتش، به قابلیت‌های نظامی اسرائیل آسیب می‌زنند. 

یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین و رهبر مخالفان دولت فعلی اسرائيل، در پاسخ به سخنان نتانیاهو در توییتر نوشت اگر او برنامه اصلاحات قضایی را متوقف کند، مشکل خودداری افسران از خدمت نیز حل می‌شود. 

بیشتر از جهان