اعتراف و عذرخواهی اجباری نوازنده جوان به‌خاطر حمایت از دختران اکباتان

نغمه مرادآبادی با ضبط ویدیویی تازه همراه با حجاب اجباری، مدعی شد که نواختن آهنگ معروف رما و سلنا گومز با تار در اکباتان، به معنای حمایتش از دختران معترض نبوده است

نغمه مرادآبادی، نوازنده تار - Instagram/naghmehmoradabadi1

نغمه مرادآبادی، نوازنده تار و آهنگساز جوان ایرانی که در حمایت از دختران بازداشت‌شده شهرک اکباتان تهران، آهنگ «آرام باش» از رما، خواننده نیجریه‌ای و سلنا گومز، خواننده آمریکایی را در اکباتان تهران با تار نواخت، مجبور به عذرخواهی و اعتراف اجباری علیه رسانه‌های فارسی‌زبان شد.

پنج دختر جوان روز ۱۷ اسفند ۱۴۰۱، همزمان با روز جهانی زن، در محوطه بلوک ۱۳ شهرک اکباتان تهران، با آهنگ «آرام باش» یک رقص گروهی را اجرا کردند که انتشار ویدیو آن در شبکه‌های اجتماعی، بازتاب گسترده‌ای در ایران و جهان داشت. رما و سلنا گومز نیز با بازنشر ویدیو رقص دختران ایرانی، از انقلاب زنان ایران و اعتراض‌های گسترده به حجاب اجباری، حمایت کردند.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی یک روز بعد یعنی هجدهم اسفند، با مراجعه به شهرک اکباتان و بررسی فیلم‌ دوربین‌های مدار بسته، دختران رقصنده را احضار و بازداشت کردند. حساب توییتری «شهرک اکباتان» خبر داد که این پنج دختر جوان که در شبکه‌های اجتماعی به «دختران اکباتان» مشهور شدند، پس از احضار اولیه و دریافت تذکر، بار دیگر از سوی قوه قضاییه احضار و پس از دو روز بازداشت، وادار به «اعتراف اجباری مقابل دوربین نهادهای امنیتی» شدند.

پس از انتشار این خبر، صدها دختر ایرانی با انتشار ویدیوهای رقص خود با آهنگ رما و سلنا گومز در شبکه‌های اجتماعی، از دختران اکباتان حمایت و اعلام کردند که مقابل قوانین سرکوبگرایانه و ضدزن حکومت ایران ایستادگی خواهند کرد.

در ادامه نغمه مرادآبادی، نوازده‌ تار، که در حمایت از این دختران قطعه «آرام باش» را در این شهرک نواخته بود، تحت فشار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی وادار به اعتراف و عذرخواهی اجباری شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حساب توییتری شهرک اکباتان درباره این اتفاق نوشت: «متاسفانه جمهوری اسلامی باز هم با گرفتن اعتراف اجباری سعی کرده موج نافرمانی‌های مدنی و حمایت‌ها از دختران اکباتان را کنترل کند. ویدیو عذرخواهی نغمه مرادآبادی با حجاب اجباری در صفحه‌ اینستاگرامش منتشر شده است.»

نغمه مرادآبادی روز چهارم فروردین و درحالی که برخلاف ویدیو قبلی خود، مجبور به رعایت حجاب اجباری شده بود، مقابل دوربین قرار گرفت و مدعی شد که نوازندگی آهنگ «آرام باش» را بدون دلیل خاص انجام داده و برخی رسانه‌های فارسی‌زبان از ویدیو او سوءاستفاده کرده‌اند.

خانم مرادآبادی همچنین از «به وجود آمدن مشکلاتی برای او»، پس از انتشار ویدیو نوازندگی در اکباتان خبر داد، که می‌تواند تاییدکننده تحت فشار گرفتن او برای ضبط ویدیو اعتراف اجباری باشد.

با وجود اقدامات دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در فشار بر «دختران اکباتان»، مربی رقص آن‌ها و اکنون نغمه مرادآبادی، نوازنده تار، که از دختران اکباتان حمایت کرده بود، کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران و خارج از ایران کارزار گسترده‌ای را در حمایت از دختران اکباتان برپا کرده‌‌اند.

شهرک اکباتان تهران، از آغاز اعتراضات سراسری تاکنون از کانون‌های اصلی اعتراضات ضدحکومتی در تهران بوده است. نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی از سومین ماه اعتراضات سراسری، با بازداشت‌های گسترده و چند مرحله‌ای در اکباتان، اقدامات گسترده‌ای را برای سرکوب اعتراضات در این شهرک اجرا کردند.

با وجود همه این بازداشت‌ها، و تشدید فضای امنیتی در اکباتان، اعتراضات در این شهرک واقع در غرب تهران به شکل شعارهای شبانه، شعارنویسی، و اقدامات نمادین و هنری همچنان در هفتمین ماه اعتراضات تداوم دارد.