کربی: تهران می‌خواهد آمریکا را از عراق و سوریه بیرون براند؛ حضور آمریکا ادامه خواهد یافت

«اگر نیروهای تحت حمایت ایران به حمله به افراد و مواضع ما ادامه دهند حمله‌های ما نیز ادامه خواهد یافت و کوتاه نمی‌آییم»

جان کربی گفت که واشنگتن با تمام توان از نیروهایش حفاظت می‌کند- REUTERS/Leah Millis

به‌دنبال تداوم حمله‌ها به مواضع نیروهای آمریکایی در سوریه، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه ۲۴ مارس، گفت که آمریکا تمام توانش را برای حفاظت از شهروندان و نیروهای آمریکایی به کار می‌گیرد. 

جان کربی گفت که هدف از حمله‌های ایالات متحده در سوریه «حفاظت از سربازان آمریکایی در جایی است که داعش و گروه‌های مسلح وابسته به ایران هنوز یک تهدید به شمار می‌روند».

حمله شامگاه پنجشنبه به مواضع نیروهای آمریکایی در سوریه با پهپادی که منشا ایرانی داشته است، در نزدیکی حسکه انجام شد و در اثر آن، یک پیمانکار آمریکایی کشته و پنج سرباز آمریکایی دیگر مجروح شدند. واشنگتن صبح جمعه اعلام کرد که در پاسخ، مواضع شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه را هدف حمله قرار داده است. گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است که در حمله‌های آمریکا، هشت شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی کشته شدند. 

این در حالی است که عصر جمعه به وقت خاورمیانه، واشنگتن از وقوع حمله‌‌ای دیگر به یک پایگاه آمریکایی در شمال‌ غرب سوریه خبر داد و مقام‌ها اعلام کردند که این حمله موشکی هیچ خسارت جانی در پی نداشت. 

جان کربی در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «مشخص است که گروه‌های تحت حمایت ایران نمی‌خواهند شاهد حضور نیروهای آمریکایی در کشورهایی مثل عراق و سوریه باشند و تلاش می‌کنند تا توان آنان را در مبارزه با داعش تضعیف کنند و آن‌ها را به خروج وادارند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کربی تاکید کرد که ماموریت نیروهای آمریکایی علیه داعش به قوت خود باقی است و این نیروها به عملیات خود ادامه خواهند داد. 

جان کربی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن تاکید بر اینکه آمریکا از شهروندان و مواضع آمریکا حفاظت خواهد کرد، افزود که حمله نیروهای آمریکایی به مواضع نیروهای وابسته به ایران در همین راستا بود و تاکید کرد: «اگر آن‌ها به حمله به افراد و مواضع ما ادامه دهند، حمله‌های ما نیز ادامه خواهد یافت و ما کوتاه نمی‌آییم.» 

جان کربی، هماهنگ‌کننده راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، همچنین گفت که واشنگتن بر تمامی «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران نظارت دارد؛ از حمله به مواضع آمریکایی در عراق و سوریه، تا ارائه پهپاد به روسیه برای استفاده در اوکراین و حمایت از گروه‌های تروریستی حماس و حزب‌الله، تهدید علیه حمل‌ونقل دریایی و برنامه موشک بالستیک برای تهدید همسایگان،» و تاکید کرد که واشنگتن تمرکز خود بر فعالیت‌های جمهوری اسلامی را با تداوم حضور و آماده‌باش نیروهایش در خاورمیانه ادامه خواهد داد.

او تاکید کرد که نیروهای آمریکایی به تمامی تحرکات جمهوری اسلامی و نیروهای تحت حمایت آن در منطقه کاملا توجه دارند. 

ایالات متحده آمریکا نیروهای بین‌المللی ائتلاف نظامی علیه داعش را هدایت می‌کند. ۹۰۰ سرباز آمریکایی به نیروهای ائتلاف در مناطق تحت کنترل نیروهای کرد در چندین پایگاه در استان‌های حسکه در شمال‌ شرق سوریه، رقه در شمال و دیرالزور در شرق سوریه اعزام شده‌اند.