آزمایش فناوری جدید برای خنک‌کردن جاده‌ها در عربستان سعودی

استفاده از روسازی‌های خنک برای کاهش جزایر گرما امر جدیدی نیست، اما هزینه بالا و پیچیدگی فناوری باعث شده بود تا سال‌های اخیر به‌عنوان یک راه‌حل جدی و پایدار مطرح نباشد

با توجه به مساحت روسازی در نواحی شهری، بهینه‌سازی آن‌ها عنصر مهمی برای کاهش اثر پدیده جزیره گرمایی است- twitter/@SaudiProject 

اداره راه عربستان سعودی یک آزمایش تحقیقاتی، با مشارکت وزارت شهرداری، امور روستایی و مسکن، در‌مورد سطوح آسفالت خنک‌کننده آغاز کرده است.

آسفالت و روکش جاده‌ها در طول روز دما را جذب می‌کنند و دمای آن‌ها گاهی اوقات به ۷۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این گرما در شب آزاد می‌شود که «پدیده جزیره گرمایی» با افزایش مصرف انرژی و آلودگی هوا را در‌پی دارد.

استفاده از روسازی‌های خنک برای کاهش جزایر گرما امر جدیدی نیست، اما هزینه بالا و پیچیدگی فناوری باعث شده بود تا سال‌های اخیر به‌عنوان یک راه‌حل جدی و پایدار مطرح نباشد.

روسازی‌های خنک شامل طیف وسیعی از فناوری‌های نوظهور است. این اصطلاح در حال حاضر به موادی اطلاق می‌شود که انرژی خورشیدی بیشتری را منعکس می‌کنند، تبخیر آب را افزایش می‌دهند، یا طور دیگری اصلاح شده‌اند تا خنک‌تر از روسازی‌های معمولی باقی بمانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دمای آسفالت و سنگ‌فرش معمولی در تابستان می‌تواند به حداکثر ۴۸ تا ۶۷ درجه سانتی‌گراد برسد و هوای بالای سطوح را داغ کند.

با توجه به مساحت روسازی در نواحی شهری، بهینه‌سازی آن‌ها عنصر مهمی برای کاهش اثر پدیده جزیره گرمایی است.

یکی از نمایندگان اداره کل راهداری به عرب‌نیوز گفت پدیده جزیره گرمایی، مردم را از پیاده‌روی در شب‌های تابستان بازمی‌دارد.

در فناوری جدید از روسازی‌های سرد که تابش خورشیدی کمتری را جذب و منعکس می‌کنند استفاده می‌شود، بنابراین دمای سطح جاده‌ها را در مقایسه با روسازی سنتی کاهش می‌دهد و دما را در شب‌های تابستان بسیار معتدل‌تر می‌کند.

این فناوری برای جاده‌های مناطق مسکونی و پرجمعیت، ایستگاه‌های اتوبوس و مسیرهای پیاده‌روی استفاده خواهد شد.

به گزارش عرب‌نیوز، این فناوری در دو مکان در ریاض آزمایش شده و نتایج خوبی داشته است.

بیشتر از زندگی