نوروز و رمضان با چاشنی گرانی

سفر، پوشاک، مرغ، ماهی، حلیم، شله، زولبیا و بامیه و... گران شد

نوروز در میدان آزادی تهران - STR / AFP

گزارش‌ها حاکی از آن است که هم‌زمان با تعطیلات نوروز، هزینه‌های سفر برای مردم به شکل نجومی افزایش یافته است. هتل‌ها و اقامتگاه‌ها نرخ خود را افزایش داده‌اند و برخی مراکز ارائه خدمات اقامتی برای اجاره یک ویلا از شبی ۴۰ تا ۹۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

بررسی‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که بالاترین تورم نقطه‌ای ثبت‌شده در بهمن امسال مربوط به گروه هتل و رستوران بوده است. شاخص قیمت مصرف‌کننده در این گروه ۷۹۱.۵ بوده و تورم آن نسبت به ماه مشابه سال قبل، به حدود ۷۹ درصد رسیده است.

هزینه خانوارها برای استفاده از هتل و رستوران در سال گذشته به‌طور میانگین ۷۹ درصد بیشتر از بهمن ۱۴۰۰ شده است. تجارت نیوز در گزارشی به این موضوع پرداخته است و بر اساس آن تورم نقطه‌ای گروه هتل و رستوران در بهمن سال ۱۳۹۶ تنها ۶.۸ درصد تخمین زده شد و شاخص قیمت در آن مقطع برابر با ۱۰۹.۱ بوده است. بر این اساس در پنج سال اخیر هزینه خانوارها برای استفاده از هتل و رستوران ۶۲۵ درصد افزایش یافته است.

نوروز با افزایش اجاره‌بها و قیمت هتل‌ها، ویلا‌ها و مراکز اقامتی همراه بوده است. به همین علت بسیاری از مسافران نوروزی به‌جای استفاده از این اقامتگاه‌ها به استفاده از چادر برای سفرهایشان اقدام می‌کنند؛ اتفاقی که با توجه به سرمای هوا و بارش باران در بسیاری از نقاط ایران به شرایط سختی در سفر منجر خواهد شد.

با این‌ حال، دولت همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به حال بخشی از جامعه که توان پرداخت هزینه‌های زیاد برای اقامت را ندارند فکری نکرده است و سفر برای بخشی از شهروندان به اتفاقی لوکس تبدیل شده است. جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور، قبل از شروع سال جدید چنین اتفاقی را پیش‌بینی کرده و گفته بود: «رشد تورم باعث می‌شود سفر‌های چادری به‌جای اسکان در هتل‌ها افزایش پیدا کند و به‌دنبال این موضوع مسمومیت‌ها هم افزایش پیدا کند.»

اما سفر و تفریحات برای بسیاری از خانواده‌های کارگری و حداقلی‌بگیر غیرممکن شده است. «تورم افسارگسیخته» کلیدواژه‌ای است که سال‌ها برای توصیف تورم ایران استفاده می‌شد، اما در سال پیش رو تفاوت فاحش بین حقوق و میزان تورم و فشار اقتصادی بر روی اقشار ضعیف و طبقه متوسط بیش‌ازپیش حس می‌شود و این باعث شده است تا این قشر با سبد تفریح و سفر خداحافظی کنند.

علی‌اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان، با طعنه به حداقل حقوق کارگران گفت که خود دولت می‌داند با مزد هفت و هشت میلیون تومانی یکدست کت‌وشلوار متوسط و نه‌چندان با کیفیت هم نمی‌توان تهیه کرد.

این فعال کارگری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «حتی با فرض مهار تورم و افزایش نیافتن هیچ قیمتی، بازهم فشار قیمت‌های فعلی به سفره کارگران به‌قدری بالاست که هم‌اکنون نیز با این مزد و با تصور اینکه هیچ قیمتی بالا نرود، مشکلات زیادی برای کارگران ایجاد شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فعال کارگری در حالی از قیمت بالای کت‌وشلوار می‌گوید که بازار پوشاک نیز تحت تاثیر گرانی، رکودی بی‌سابقه را پس از دوران سخت همه‌گیری ویروس کرونا پشت سر می‌گذارد.

مجید افتخاری، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، پیش از آغاز سال نو درخصوص میزان تقاضا گفت: «در بدترین شرایط سالیان اخیر هستیم؛ رکود عجیب غریبی در صنعت پوشاک حاکم است که آن هم به‌خاطر مشکلات اقتصادی و عدم توانایی خرید مردم است. استقبالی از پوشاک شب عید وجود ندارد و مطلقا رونقی در بازار نیست، بیشترین تقاضایی هم که الان وجود دارد مربوط به کالاهای زمستانه است که در تخفیف هستند.»

افتخاری در گفت‌وگو با خبرآنلاین اعلام کرد که تولیدکنندگان و فروشندگان برای فرار از افزایش ضرر به حراجی بی‌سابقه مجبور شدند و کالاها زیر قیمت تمام‌شده به مردم عرضه شد.

او البته وضعیت پوشاک در آینده را بدتر پیش‌بینی کرد و گفت که هنوز قیمت‌ها با نرخ ارز فعلی مطابقت پیدا نکرده‌اند و اجناس فعلی با ارز حدود ۳۰ هزار تومان تولید شده‌اند. افتخاری درباره دلیل افزایش قیمت پوشاک با توجه به اینکه کماکان قیمت‌ها بر اساس دلار ۳۰ هزار تومانی حساب می‌شود، گفت: «افزایش قیمت در صنعت پوشاک نسبت به سال قبل حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است، این تورم صرفا ناشی از هزینه‌های اجباری است که دولت بر دوش بخش خصوصی گذاشته است.»

تقارن ماه رمضان و نوروز حساسیت را بر روی سبد خوراکی‌ها بیشتر از قبل کرده است و هر روز خبرهایی از افزایش نرخ محصولات مختلف شنیده می‌شود. حلیم و شله جزو غذاهایی است که در ماه رمضان بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد و اکنون خبر گرانی ۱۰ درصدی آن‌ها نیز شنیده می‌شود. رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد گفت: «قیمت مصوب حلیم درجه یک در ماه رمضان امسال کیلویی ۷۵ هزار تومان و قیمت شله درجه یک ۸۰ هزار تومان است. همچنین قیمت حلیم درجه ۲ نیز کیلویی ۶۵ هزار تومان و شله ۷۵ هزار تومان است.»

رئیس اتحادیه قنادان تهران نیز قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک را ۱۲۰ هزار تومان و هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه ۲ را ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد. این در حالی است که قیمت زولبیا بامیه درجه یک در رمضان ۱۴۰۱ کیلویی ۷۰ هزار تومان و در رمضان ۱۴۰۰ کیلویی ۴۸ هزار تومان بود.

در ماه‌های آخر سال گذشته افزایش قیمت گوشت قرمز تا بیش از نیم میلیون تومان به تیتر خبرها تبدیل شد، اما با شروع نوروز گرانی به ماهی و آبزیان نیز رسید. ماهی قزل‌آلا با افزایش ۳.۸۸ درصدی از هر کیلو ۱۲۹ هزار تومان به ۱۳۴ هزار تومان در روز یکشنبه رسید. میگو تازه نیز با افزایش ۱۲.۵ درصدی، کف قیمت آن از هر کیلو ۲۴۰ هزار تومان به ۲۷۰ تومان رسیده است. گوشت مرغ هم قیمت مصوب دولتی یعنی هر کیلو ۶۳ هزار تومان را رد کرد و حدود ۷۰ هزار تومان در روزهای اخیر عرضه شد.