ارتش چین: ناو آمریکایی در دریای چین جنوبی پس از «اخطار»، منطقه را ترک کرد

تنش میان ایالات متحده و چین در ماه‌های اخیر شدت گرفته است

عملیات ناوبری ایالات متحده در دریای چین جنوبی - AFP

ارتش چین می‌گوید یک کشتی جنگی ایالات متحده را که «به طور غیرقانونی» به آب‌های مورد ادعای این کشور در دریای چین جنوبی وارد شده بود، ردیابی کرده و به آن «اخطار» داده است.

نیروی دریایی آمریکا با رد ادعاهای چین، اعلام کرد که این کشتی در حال اجرای یک عملیات «معمولی» بود و منطقه را «به میل خود» ترک کرد.

به گزارش الجزیره، فرماندهی ارتش ملی جمهوری خلق چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن یواس‌اس میلیوس، یک ناوشکن دارای موشک هدایت‌شونده، به داخل آب‌های قلمرو چین (اطراف جزایر موردمناقشه پاراسل) تجاوز کرد و آرامش و ثبات منطقه را برهم زد. این در حالی است که قلمرو مذکور یعنی جزایر پاراسل موردادعای ویتنام نیز هست.

به گفته فرماندهی جنوبی ارتش ملی جمهوری خلق چین، نیروهای این منطقه همواره در حالت آماده‌باش خواهند بود و تمام اقدام‌های لازم را برای حفاظت قاطعانه از حاکمیت و امنیت ملی و برقراری آرامش و ثبات در دریای چین جنوبی انجام می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در واکنش به ادعای چین، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده به پرواز، دریانوردی و اجرای عملیات در هر کجا که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، ادامه خواهد داد.

تنش میان ایالات متحده و چین در ماه‌های اخیر بالا گرفته است؛ به‌ویژه پس از موضع‌گیری‌های تهاجمی پکن در برابر تایوان و همین‌طور توافق‌نامه‌های روزافزون واشنگتن در زمینه همکاری‌های نظامی با کشورهای آسیایی که از طرف‌های درگیر با پکن (در زمینه اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی) محسوب می‌شوند.

چین مدعی حاکمیت بر تقریبا کل دریای چین جنوبی است؛ آبراهی راهبردی که تجارتی به ارزش سالانه چند تریلیون دلار از طریق آن رقم می‌خورد. این در حالی است دادگاه بین‌المللی ادعای چین را از نظر قانونی «بی‌پایه» می‌داند.

از سوی دیگر، فیلیپین، ویتنام، مالزی و برونئی نیز در مورد این دریا ادعاهای مشابهی دارند و کشتی‌های چینی را به آزار و اذیت قایق‌های ماهیگیری خود در این منطقه متهم کرده‌اند.

گفته می‌شود ایالات‌ متحده کشتی‌های نیروی دریایی خود را به طور منظم به این آبراه می‌فرستد تا آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی را تضمین کند که این موضوع به بروز افزایش تنش با پکن در دریای موردمناقشه منجر شده است.

بیشتر از جهان