ثبت ۱۵۶ مورد قتل در سال ۱۴۰۱ در کابل

به گفته‌ طالبان، ۲۳۲ نفر در ارتباط با این قتل‌ها بازداشت شده‌اند

نیروی امنیتی طالبان پس از یک انفجار انتحاری در نزدیکی وزارت خارجه افغانستان در چهارراه زنبق در کابل، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ - WAKIL KOHSAR / AFP

خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل اعلام کرد که در یک سال گذشته، ۱۵۶ مورد قتل در این شهر رخ داده است و ۲۳۲ نفر هم در ارتباط با این قتل‌ها بازداشت شده‌اند.

زدران اضافه کرد که در سال ۱۴۰۱، یک هزار و ۹۲۰ مورد خودکشی، اخاذی، سرقت خودرو و موتورسیکلت، تجاوز جنسی، قاچاق مواد مخدر، کلاهبرداری و جرائم دیگر هم در کابل به وقوع پیوسته است.

به گفته سخنگوی پلیس طالبان در نشست خبری روز چهارشنبه ۲ فروردین، ۲۳۲ نفر در مورد این قتل‌ها، ۹۰۱ نفر به اتهام سرقت و یک هزار و ۸۳۶ نفر به ظن دست داشتن در جرائم دیگر دستگیر شده‌اند. در یک سال گذشته، همچنین ۵۵۳ مورد سرقت از منازل، اجناس، تلفن همراه و غیره ثبت شده است و در ارتباط با آن‌ها ۹۰۱ نفر بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خالد زدران بازداشت این افراد را از دستاوردهای طالبان در یک سال گذشته خواند.

از سوی دیگر، عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت کشور طالبان، نیز پیش‌تر گفته بود که در سال گذشته، ۱۶ هزار و ۶۸۵ نفر به اتهام دست داشتن در جرائم گوناگون بازداشت شده‌اند که از این تعداد ۱۹۰ نفر در آدم‌ربایی دست داشتند.

طالبان در حالی آمار جرائم و قتل‌ها در کابل را منتشر کرده‌اند که بر اساس گزارش‌ها، خود متهم‌اند که پس از به‌ دست گرفتن قدرت، به بازداشت، شکنجه و کشتار نظامیان پیشین اقدام کرده‌اند.

کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان که در تبعید فعالیت می‌کند، به‌تازگی اعلام کرد که از طریق منابع خود در داخل افغانستان گزارش‌هایی دریافت کرده که نشانگر رفتار «بی‌رحمانه و ظالمانه» طالبان با سربازان حکومت پیشین است. 

این کمیسیون روز یکشنبه (۱۹ مارس) در اطلاعیه‌ای تاکید کرد اهانت‌ها، بازداشت‌ها، شکنجه‌ها و قتل‌ نظامیان حکومت پیشین در امارت طالبان اخیرا افزایش یافته است. بر اساس این اطلاعیه‌، «این گزارش‌ها تایید می‌کنند که طالبان سربازان و نظامیان حکومت پیشین را به‌ شکلی ظالمانه بازداشت و شکنجه می‌کنند و سپس با بی‌رحمی تمام و با ابزار و روش‌هایی بسیار دردآور، به قتل می‌رسانند.»