روایت اکسیوس از بحران در روابط آمریکا و اسرائیل

دولت بایدن با هدف همکاری مستقیم با نتانیاهو در مقابله با ایران و گسترش پیمان ابراهیم با کشورهای عربی، می‌کوشد از رویارویی خودداری کند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نشست هفتگی کابینه در اورشلیم-ABIR SULTAN / POOL / AFP

 کمتر از سه ماه پس از بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت در مسند نخست وزیر اسرائیل، روابط ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در وضعیت بحران قرار گرفته است.

به گزارش اکسیوس، واشنگتن سه‌شنبه، ۲۱ مارس (یکم فروردین ۱۴۰۲)، مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، را احضار کرد تا اعتراض دولت آمریکا را به قانونی را اعلام کند که ساعاتی پیش‌تر در مجلس تصویب شده بود و بر اساس آن، قانون ۲۰۰۵ اسرائیل درباره ساکن نشدن اسرائیلی‌ها در بخشی از کرانه اشغالی باختری، لغو می‌شود.

به نوشته آکسیوس، این اقدام آمریکا، توبیخی نادر است که واشنگتن پس از هفته‌ها تنش، علیه یکی از نزدیک‌ترین متحدانش انجام می‌دهد. مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، به «آکسیوس» گفتند که می‌دانند برخی مواقع بحران‌هایی در روابط آمریکا با دولت اسرائیل بروز می‌کند، اما آن‌ها کوشیده‌اند این بحران را تا حد ممکن به تعویق اندازند.

دولت بایدن حتی پیش از سوگند خوردن نتانیاهو، درباره برخی پست‌های وزارت که نخست‌وزیر قرار بود به شماری از متحدان راست خود بدهد، ابراز نگرانی کرده بود. اما مقام‌های آمریکا می‌گویند دولت بایدن با هدف همکاری مستقیم با نتانیاهو در مقابله با ایران و گسترش پیمان ابراهیم با کشورهای عربی، می‌کوشید از رویارویی خودداری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو که از نگرانی‌های بین‌المللی درباره ترکیب کابینه‌اش با حضور وزیران تندرو آگاه است، به رسانه‌های خبری ایالات متحده گفت که رهبری دولت در دست خود او است، نه متحدان ائتلاف راست.

با این حال، چند هفته پس از سوگند خوردن دولت اسرائیل، هنگامی که ائتلاف حاکم برنامه خود را برای تضعیف دیوان عالی و سایر نهادهای دموکراتیک ارائه داد، تنش‌ها افزایش یافت. مقام‌های دولت آمریکا، از جمله جو بایدن، از تاثیر احتمالی این برنامه دولت اسرائیل بر دموکراسی این کشور، ابراز نگرانی ‌کردند.

چند حادثه در کرانه باختری اشغالی، و نیز درخواست بتصلئل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، برای «صاف کردن» دهکده فلسینی حواره، تنش‌ها را افزایش داد. با اینکه اسموتریچ کوشیده است از برخی از اظهارات خود عقب‌نشینی کند، اما سخنان روز سه‌شنبه او در پاریس که گفت چیزی به نام «مردم فلسطینی» وجود ندارد، اعتراض وزارت خارجه فرانسه را برانگیخت.

سپس، با لغو قانون انصراف ۲۰۰۵ در کنست اسرائیل در همین روز، تنش‌ها بیش از پیش افزایش یافت. لغو قانون ۲۰۰۵، به شهروندان اسرائیلی اجازه می‌دهد بار دیگر در منطقه‌ای بین شهرهای جنین و نابلوس ساکن شوند که طبق آن قانون، تخلیه کرده بودند.

این اقدام می‌تواند احتمال درگیری بین شهرک‌نشینان اسرائیلی و فلسطینی‌ها را در حساس‌ترین و ناآرام‌ترین منطقه کرانه اشغالی باختری، به طرز چشمگیری افزایش دهد.

ایالات متحده این اقدام کنست اسرائیل را «تحریک‌آمیز» و نقض تعهدات دولت اسرائیل به ایالات متحده خواند.

یک مقام آمریکایی به «آکسیوس» گفت که احضار سفیر اسرائیل، نتیجه زیاده‌روی اسرائیلی‌ها، از جمله در اصلاحات قضایی، سخنان اسموتریچ، و اینک این قانون است.

اما یک مقام اسرائیلی مدعی شد که احضار سفیر اسرائیل نشانه بحران نیست، بلکه صرفا راهی برای تکرار نگرانی‌های وزارت خارجه ایالات متحده است.

نتانیاهو امروز، چهارشنبه، ۲۲ مارس، انتقاد‌های دولت بایدن را رد کرد و گفت: «قانون جدید، به قانون تبعیض‌آمیز و تحقیر‌آمیز قبلی پایان می‌دهد که یهودیان را از زندگی در مناطقی در شمال سامریه، بخشی از سرزمین تاریخی ما، منع می‌کرد.»

با این حال، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد که دولت قصد ندارد شهرک‌های جدید در بخش‌هایی از کرانه باختری ایجاد کند.

بیشتر از جهان