کره شمالی همزمان با رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی چندین موشک کروز شلیک کرد

رهبر کره شمالی به احتمال زياد قصد دارد برای کسب امتيازهای بيشتر، زرادخانه خود را گسترش دهد

 شلیک موشک توسط ارتش کره شمالی_ REUTERS

به گفته ارتش کره شمالی، این کشور چهارشنبه، ۲۲ مارس (دوم فروردین) چندین موشک کروز به سمت دریا شلیک کرد. سه روز پیش از این اقدام، کره شمالی حمله‌ای اتمی به سئول را شبیه‌سازی کرده بود. 

به گزارش اسوشیتدپرس، کره شمالی فعالیت‌های خود را در زمینه آزمایش‌های تسلیحاتی افزایش داده است و آن را واکنش به ادامه رزمایش‌ نظامی مشترک کره جنوبی و آمريکا می‌داند. کره شمالی رزمایش‌های این دو کشور را تمرین برای حمله به خود ارزیابی می‌کند.

تحليلگران می‌گويند کيم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به احتمال زياد قصد دارد برای کسب امتيازهای بيشتر، زرادخانه خود را گسترش دهد. او همچنین می‌کوشد تصوير رهبری قوی که در ميان دشواری‌های اقتصادی مقاومت می‌کند، از خود به جهان نشان دهد. 

رزمایش‌ ۱۱ روزه کره جنوبی و آمریکا، پنجشنبه، ۲۳ مارس، به پایان می‌رسد، اما پیش‌بینی می‌شود که کره شمالی به آزمایش تسلیحاتی خود ادامه دهد. آمریکا قصد دارد در روزهای آینده در دور دیگری از رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی، یک ناو هواپیمابر را به  آب‌های منطقه بفرستد. 

رئيس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی، گفت که شلیک «چند» موشک‌ کروز از شهر ساحلی شرقی هامونگ در شمال شبه‌جزیره کره، را شناسايی کرده است. گفته می‌شود که موشک‌ها بر فراز آب‌‌های سواحل شرقی کره شمالی پرواز کردند. پیش‌بینی می‌شود که مقام‌های اطلاعاتی کره جنوبی و آمريکا جزئيات بيشتری از این آزمایش‌ها را تجزيه‌وتحليل کنند.

این سری از آزمایش‌های کره شمالی، ششمين آزمايش‌ موشکی این کشور در ماه جاری و چهارمين مورد از زمان آغاز رزمایش نظامی گسترده آمريکا و کره جنوبی است. این رزمایش مشترک، شامل تمرین‌های ميدانی و شبيه‌سازی‌های کامپيوتری است. آموزش میدانی این دو متحد، بزرگ‌ترین آموزش از این نوع از سال ۲۰۱۸ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئيس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت که این کشور آمادگی کاملش را حفظ خواهد کرد و بقيه رزمایش با آمريکا را با موفقيت کامل ادامه خواهد داد.

کره شمالی دارای انبار عظیمی از سامانه‌های موشک بالستیک است. شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه‌های متعدد، آزمایش این موشک‌ها را ممنوع اعلام کرده است. ۱۱ سری تحریم‌ سازمان ملل متحد که از سال ۲۰۰۶ بر کره شمالی اعمال شده است، به دلیل شلیک موشک‌های بالستیک و آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی تصویب شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد آزمایش‌های موشکی از نوع کروز کره شمالی را ممنوع نکرده است، اما کارشناسان، فعالیت‌های کره شمالی را همچنان تهديد جدی برای همسايگان آن به شمار می‌آورند، زيرا این نوع موشک برای جلوگيری از رهگیری رادار طراحی شده است و در ارتفاع پايين پرواز می‌کند. کارشناسان می‌گويند هدف اصلی موشک‌های کروز کره شمالی، ضربه زدن به ناوهای هواپيمابر آمريکایی يا ديگر کشتی‌های بزرگ دشمن در صورت درگيری است.

کره شمالی برخی از موشک‌های کروز و بالستيک خود را سلاح‌های «راهبردی» می‌خواند. این می‌تواند نشانه‌ این باشد که پیونگ‌یانگ می‌خواهد این موشک‌ها را با کلاهک‌های اتمی مسلح کند. کارشناسان خارجی بر سر اینکه آیا کره شمالی بر موانع تکنولوژیکی باقیمانده برای ساخت موشک‌های هسته‌ای غلبه کرده است یا خیر، توافق ندارند.

رسانه‌های دولتی کره شمالی بلافاصله آزمایش‌های روز چهارشنبه را تائيد نکردند، اما جو چول سو، مدیرکل سازمان‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه کره شمالی، در بیانیه‌ای، به تلاش‌های دیپلماتیک اخیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای آنچه او «اعمال فشار برای خلع‌سلاح هسته‌ای  کره‌شمالی» می‌نامد، اعتراض کرد.

چو گفت که کره شمالی هر گونه تلاش برای خلع‌سلاح هسته‌ای خود را «اعلان جنگ» ارزیابی می‌کند.

پنج روز پیش، شنبه، ۱۸ مارس، روزنامه دولتی کره شمالی گزارش داد که حدود ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان این کشور، داوطلبانه برای پیوستن به ارتش به منظور مبارزه با ایالات متحده آمریکا، اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش رویترز، بر اساس ادعای مطرح‌شده در روزنامه «رودونگ سینمون»، این شمار فقط شامل دانشجویان و کارگرانی است که روز جمعه تمایل خود را برای پیوستن به ارتش برای مقابله با آمریکا ابراز کردند.

در گزارش این روزنامه آمده است: «شوق فزاینده جوانان برای پیوستن به ارتش، نمایش اراده تزلزل‌ناپذیر نسل جوان برای از بین بردن دیوانگان جنگی است که آخرین تلاش‌ها را برای از بین بردن کشور ارزشمند سوسیالیستی ما انجام می‌دهند. دشمنان ما نمی‌دانند که جلوه‌ای آشکار از میهن‌پرستی روبه‌روی آن‌ها قرار گرفته است و شکست خواهند خورد.»

بیشتر از جهان