موج هشتم کرونا هم آمد؛ مردم همچنان به تزریق واکسن‌های داخلی تمایلی ندارند

وزیر بهداشت می‌گوید در حال حاضر هرگونه علائم نزدیک به سرماخوردگی باید کرونا تلقی شود

مردم ایران به واکسن‌های معتبر جهانی دسترسی ندارندــ فرارو

هم‌زمان با افزایش تعداد شهر‌های قرمز و موارد ابتلا به کرونا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، اعلام کرد موج هشتم کرونا در روز‌های پایانی اسفند‌ماه ایران را فرا گرفته است.

وزیر بهداشت دولت سیزدهم روز دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ در حاشیه بازدید از پایگاه‌های اورژانس پیرامون حرم امام هشتم شیعیان، به خبرنگاران گفت: «طبق پیش‌بینی‌ها بنا بود موج هشتم کرونا از بهمن‌ماه آغاز شود ولی اکنون شاهد ورود با تاخیر این موج به کشوریم.»

این مقام دولت ابراهیم رئیسی در ادامه، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسیناسیون را مهم‌ترین راهکار‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ برشمرد.

عین‌اللهی از سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای خواست در صورت گذشت شش ماه از تزریق آخرین دوز واکسن، برای زدن دوز یادآور اقدام کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد در حال حاضر هرگونه علائم نزدیک به سرماخوردگی باید کرونا تلقی شود و لازم است مردم در مکان‌های عمومی و سربسته از ماسک استفاده کنند و به رعایت فاصله اجتماعی و اجتناب از دست دادن و روبوسی توجه ویژه داشته باشند.

گزارش وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۲۹ اسفند، دست‌کم ۹۴۲ بیمار جدید شناسایی شدند و ۱۹ بیمار نیز جان باختند. همچنین در حال حاضر، بیش از ۵۰۰ بیمار در بخش مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند.

مقایسه آمار روز دوشنبه با هفته‌های قبل، جهش آمار ابتلا به کرونا را نشان می‌دهد؛ بر مبنای گزارش وزارت بهداشت، روز ۲۰ اسفند، شمار بیماران جدید ۵۶۹ نفر و شمار جان‌باختگان ۱۵ نفر بود و نزدیک به ۲۵۰ بیمار هم در بخش‌ مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری بودند. حدود ۲۰ روز قبل از آن، یعنی در ۳۰ بهمن ۱۴۰۱، شمار بیماران جدید ۱۵۹ تن اعلام شد. هفت نفر هم جان باختند و ۸۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

مقایسه آمار ابتلا به کرونا و شمار جان‌باختگان، جهش معنادار این همه‌گیری طی یک ماه اخیر را نشان می‌دهد. به‌خصوص اینکه شمار شهر‌های قرمز نیز در روز‌های اخیر از چهار به ۱۰ شهر افزایش یافت. تعداد شهر‌های نارنجی نیز از ۲۳ به ۳۳ رسید و شمار شهر‌های زرد  ۱۹۸ شد.

در حال حاضر، روی نقشه رنگ‌بندی کرونا شهر‌های تفرش، چادگان، دلیجان، سامان، سمیرم، سواد‌کوه، فراهان، فردوس، گلوگاه و مهدی‌شهر در وضعیت قرمز قرار دارند؛ با این حال گفته می‌شود با توجه به سفر‌های نوروزی، احتمال بیشتر شدن تعداد شهر‌های قرمز و ابتلا به بیماری وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وضعیت پرخطر در استان‌های ساحلی گیلان و مازندران که مقصد بسیاری از گردشگران نوروزی‌ است، بیشتر احساس می‌شود. فردین مهرابیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به‌تازگی اعلام کرد که آمار بستری‌شدگان در این استان پس از چندین ماه، بار دیگر سه‌رقمی شده است.

عباس علی‌پور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، نیز روز یکشنبه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان به نسبت هفته گذشته، بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته است؛ در حالی‌ که کمتر از ۱۵ درصد مردم مازندران در برابر کرونا ایمن شده‌اند.

مقام‌های وزارت بهداشت مردم و به‌ویژه افراد سالمند و دارای بیمار‌های زمینه‌ای را به تزریق دوز یادآور واکسن توصیه می‌کنند اما بسیاری از شهروندان می‌گویند به دلیل موجود نبودن واکسن‌های معتبر خارجی و اطمینان نداشتن به واکسن‌های داخلی، به تزریق آن تمایلی ندارند.

آمار وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد که بالغ‌ بر ۱۰ میلیون نفر از جمعیت واجدشرایط برای تزریق دوز اول واکسن مراجعه نکرده‌اند. همچنین بیش از ۳۰ میلیون نفر از کسانی که دوز اول را تزریق کردند، برای تزریق دوز دوم تمایلی نشان ندادند.