نخست‌وزیر ژاپن در سفری اعلام‌نشده به اوکراین رفت

فومیو کیشیدا در حالی وارد کی‌یف شد که رئیس‌جمهوری چین برای دیدار با پوتین در روسیه است

کنفرانس مطبوعاتی فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، در اقامتگاه رسمی او در توکیو، ۱۷ مارس ۲۰۲۳ ‌ــAFP

 فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، بامداد سه‌شنبه، ساعاتی پس از ورود رئیس‌جمهوری چین به روسیه، بازدید غیرمنتظره خود از اوکراین را آغاز کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، کیشیدا در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دیدار خواهد کرد.

وزارت خارجه ژاپن با اعلام سفر کیشیدا به کی‌يف، در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما به شجاعت و صبوری مردم اوکراین که برای دفاع از میهن خود ایستادگی می‌کنند، احترام می‌گذاریم و با آن‌ها همبستگی داریم.»

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که نخست‌وزیر ژاپن در گفت‌وگو با زلنسکی بر تعهد ژاپن به دفاع از نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین تاکید می‌کند و مخالفت این کشور با هر گونه تهاجم و زورگویی از سوی کشورهایی مانند روسیه را نشان می‌دهد.

سفر کیشیدا و تاکید بر حمایت از اوکراین در شرایطی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه از شی جین‌پینگ در کرملین به‌گرمی استقبال کرد و هر دو کشور دیدارشان را فرصتی برای تعمیق «دوستی بدون محدودیت» توصیف کردند.

 بازدید غیرمنتظره نخست‌وزیر ژاپن از اوکراین تنها چند ساعت پس از دیدار او با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در دهلی نو انجام می‌گیرد. کیشیدا یک هفته پیش نیز با یون سوک یوئل، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، نشستی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فومیو کیشیدا در دهلی نو از کشورهای جنوب و در حال توسعه خواست که برای دفاع از نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین و کمک به توقف جنگ روسیه صدای خود را بلند کنند.

ژاپن با چین و روسیه سر برخی جزایر اختلاف ارضی دارد و از روابط نزدیک پکن و مسکو که رزمایش‌های نظامی مشترکی را در نزدیکی سواحل ژاپن انجام داده‌اند، نگران است.

کیشیدا که قرار است در ماه مه ریاست اجلاس گروه هفت را بر عهده بگیرد، تنها رهبر عضو این گروه است که تاکنون به اوکراین سفر نکرده بود و برای این کار از داخل ژاپن تحت فشار قرار داشت. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ماه گذشته (فوریه) درست قبل از اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، به کی‌یف رفت.

به گزارش رسانه‌های ژاپنی، به دلیل محدودیت‌های قانون اساسی صلح‌طلب ژاپن، سفر کیشیدا مخفیانه ترتیب داده شد. با این سفر، او اولین رهبر ژاپن پس از جنگ است که به یک منطقه جنگی وارد می‌شود. زلنسکی کیشیدا را در ماه ژانویه برای بازدید از کی‌یف دعوت کرده بود. نخست‌وزیر ژاپن قبل از سفر به هند، در مورد شایعه سفر احتمالی‌اش به اوکراین در پایان ماه مارس گفت که در این مورد هیچ تصمیم مشخصی وجود ندارد.

ژاپن در تحریم روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین، به ایالات متحده و کشورهای اروپایی پیوست و از کی‌یف حمایت‌های بشردوستانه و اقتصادی به عمل می‌آورد. انتظار می‌رود پس از دیدار کیشیدا و زلنسکی، حمایت مستمر ژاپن از اوکراین گسترده‌تر شود. با این حال با توجه به اصول صلح‌طلبانه ژاپن، حمایت این کشور از اوکراین به ارسال تجهیزات نظامی غیرجنگی مانند کلاهخود، جلیقه‌های ضدگلوله، هواپیماهای بدون‌سرنشین و همچنین تجهیزات بشردوستانه از جمله ژنراتور محدود است.

ژاپن تاکنون بیش از هفت میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است. این کشور همچنین بیش از دو هزار آواره اوکراینی را پذیرفته و در زمینه مسکن، اشتغال و تحصیل به آن‌ها کمک می‌کند؛ اقدامی نادر در کشوری که به داشتن سیاست‌‌های سختگیرانه مهاجرتی معروف است.

بیشتر از جهان