مرگ ۳۹ مقام ارشد روس؛ پوتین در حال پاکسازی است؟

۳۹ مقام ارشد روس که با «خودکشی»، کووید و «شمن باوری» جان باختند

سخنرانی سالانه ولادیمیر پوتین در مسکو ، ۲۱ فوریه ۲۰۲۳ - AFP

جزو جبهه مخالف پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بودن اصلا در اوضاع مرگبار فعلی به صلاح نیست- کشته شدن ۳۹ جسد از آغاز شروع جنگ در اوکراین درمجموع گواهی بر این نکته است.

فقط در همین ماه دو فرد صاحب‌نفوذ سابق سر به نیست شدند.

سرگئی گریشین، الیگارش و کلاهبردار مالی که عمارت مونتسیتوی کالیفرنیا را به قیمت ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به هری و مگان فروخت، بر اثر عفونت داخلی در روز ۶ مارس جان باخت.

نیویورک پست نوشت این واقعه اتفاقی بوده باشد یا نه، پس از آن رخ داد که او از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرد.

آندری بوتیکف، ویروس‌شناسی که در تولید واکسن جنجالی اسپوتنیک وی (Spotnik V) برای کووید همکاری داشت، روز اول مارس گرفتار ماجرایی شد که ظرافت کمتری داشت. او قربانی حلقه شدن کمربندی به دور گلو شد.

روسای بخش انرژی، سیاستمداران و منتقدان صریح، ازجمله کسانی‌اند که هزینه نهایی را پرداخته‌اند.

 به گفته کارشناس امور روسیه، جون اونیل، رد پای پوتین و رهبران خون‌خوار کرملین در روسیه در دست‌کم برخی از این مرگ‌ها که در طیفی از مرموز تا وحشتناک و ظاهرا اتفاقی قرار دارند، دیده می‌شود.

اونیل که از نویسندگان «رقصنده و شیطان: استالین، پائولووا و مسیر منتهی به همه‌گیری بزرگ» است، در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌پست گفت: «پوتین نمی‌خواهد مستقیما افراد را بکشد. اگر این کار را بکند مقابل جهانیان رسوا می‌شود. می‌خواهد طوری به نظر برسد که افراد خودکشی کرده‌‌اند یا ظاهرا بر اثر ابتلا به بیماری‌هایی عجیب مرده‌اند. پوتین می‌خواهد افراد را طوری بکشد که بتواند کارش را انکار کند.»

«هم‌زمان همه روس‌ها می‌دانند این افراد به قتل می‌رسند و این پیام به اطرافیان پوتین می‌رسد که بهتر است پا را از گلیم خود درازتر نکنید.»

ازجمله این مرگ‌های مشکوک که از مارس ۲۰۲۲ آغاز شد، مرگ سرهنگ وادیم بویکو، فرمانده بسیج نیروها در جنگ اوکراین است که اعلام شد خودکشی کرده است. فقط یک مشکل وجود دارد و آن این‌که او به ضرب پنج گلوله کشته شده است.

در ضمن مارینا یانکینا، یکی از مقام‌های وزارت دفاع روسیه، نیز با سقوط از پنجره خانه‌اش در طبقه ۱۶ آپارتمانی جان باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایت خبری ماش در سنت‌پترزبورگ می‌گوید او خودکشی کرد و بعد از گفتن به همسرش بیرون پرید و جان باخت، اما اونیل معتقد است مرگ یانکینا و سایر مقام‌های نظامی می‌تواند به شکست‌های روسیه در اوکراین ربط داشته باشد.

به گزارش نیویورک‌پست، اونیل گفت: «پوتین لابد نمی‌شود اشتباه کرده باشد. باید اجرا بد بوده باشد. این آدم‌ها لابد در‌مورد آنچه واقعا رخ داد بیش ‌از حد اطلاعات داشتند. برای همین دارند جانشان را از دست می‌دهند.»

اگر از رفقای بالقوه بوده باشیم و در دوران رهبری پوتین له‌و‌لورده شده باشیم، انگار دانستن بیش‌ازحد عامل جان باختن بوده است.

پروفسور آنتونی گلیز، کارشناس اطلاعات دانشگاه باکینگهام، به سان‌آنلاین گفت: «روسیه در دوران پوتین کشوری شده است که در آن مخالفان سیاسی را می‌توان کشت و می‌کشند.»

«روسیه در دوران پوتین کشوری مافیایی است و در سیطره دارو‌دسته خلافکارانی شرور که معتقدند اگر با هم نباشند درنهایت یک‌به‌یک حلق‌آویز خواهند شد قرار دارد. مرگ همیشه حی و حاضر است تا هم‌پالکی‌های پوتین وظایفشان را از یاد نبرند.»

مرگ سرگئی پروتوسنیا لرزه به جان تمامی کسانی انداخت که در صنایع نفت و گاز روسیه نفوذ دارند.

به گزارش نیویورک‌پست، این مدیرعامل پیشین نواتک (شرکتی دارای روابط با کرملین) و خانواده‌اش داشتند به‌خوبی و خوشی در اسپانیا زندگی می‌کردند، اما ۱۹ آوریل ۲۰۲۲ جنازه همسر و دو دخترش را که با تبر تکه‌تکه شده بود در ویلایشان پیدا کردند و خود پروتوسنیا نیز با طناب حلق‌آویز شده بود.

این شرکت انرژی تحت کنترل دولت روسیه ماجرا را قتل و سپس خودکشی توصیف کرد، اما فدور پروتوسنیا، پسر سرگئی، دراین‌باره تردیدهای جدی دارد.

فدور در مورد پدرش گفت: «عاشق مادرم و به‌خصوص خواهرم ماریا بود. هرگز نمی‌توانست هیچ آسیبی به آن‌ها بزند. نمی‌دانم آن شب چه اتفاقی افتاد، ولی می‌دانم پدرم آسیبی به آن‌ها نزد.»

به گزارش نیویورک‌پست، آلکساندر سوبوتین ۸ مه پارسال درگذشت و گفتند هنگام حضور در مراسم شمنی (پیروی از عقاید جادوگران و کاهنان دوران اولیه تمدن بشر) «به علت مصرف مواد مخدر سکته قلبی کرد.»

اونیل معتقد است اشتباه این قربانیان و دیگران این بود که بابت متحدشدن با چین به قیمت از دست دادن رابطه با اروپا و به خطر انداختن سلامت درازمدت بخش انرژی روسیه، از پوتین انتقاد کردند.

 اونیل گفت: «نگرانی ما این است که تمایل پوتین به کنترل اوکراین و سپردن (منابع نفت و گاز) روسیه به چین دارد روسیه را به دامن چین می‌اندازد و چین هم در عوض به روسیه سلاح می‌دهد. کسانی هم که ابراز مخالفت کنند جانشان را از دست می‌دهند.»

جان هاردی، قائم‌مقام برنامه روسیه در بنیاد دفاع از دموکراسی در واشینگتن، نیز با این دیدگاه موافق است.

هاردی به نیویورک‌پست گفت: «موقع خوبی برای مخالفت با پوتین نیست. انتقاد زمانی قابل‌تحمل بود، اما تسامح در برابر مخالفت با جنگ و حکومت در کل به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته است.»

اونیل تاکید کرد این جنون آدمکشی دارای شیوه‌ای بوده است.

او در توضیح گفت: «کسانی را می‌توانند ناپدید کنند، اما اگر حرف بزنند جانشان را از دست می‌دهند. پوتین می‌توانست به ناپدید شدن پروتوسنیا رضایت بدهد و جنجال چندانی به پا نمی‌شد، اما خودش دوست داشت همه‌چیز علنی شود.»

جسد ولادیسلاو آوایف و واسیلی ملنیکوف که به ترتیب از روسای صنعت گاز و پزشکی بودند نیز به‌صورت مشابهی طی همان ماه آوریل ۲۰۲۲ پیدا شد و به نظر می‌رسید بازهم ماجرای قتل و سپس خودکشی در میان بوده باشد.

انگار آوایف ابتدا زن و دخترش و سپس خودش را با گلوله از پای درآورد. ملنیکوف هم طبق گزارش با چاقو جان خودش و افراد خانواده‌اش را گرفت.

به گفته اونیل، تبهکاران کرملین و سایر ارکان خشونت در روسیه مثل دارو‌دسته‌های قاچاق مواد مخدر در مکزیک‌اند که با خشونت شدید و تهدید آشکار به سراغ رفقای نیمه‌راهی می‌روند.

بیشتر از جهان