کارشناسان سازمان ملل: برای بازگشایی مدارس دختران افغان فشار بیشتری بر طالبان وارد شود

این کارشناسان تاکید دارند که طالبان در دوره اول حکومت خود در ۱۹۹۰ نیز ممنوعیت تحصیل زنان را موقتی خواندند

تظاهرات زنان و دختران افغان در تظاهراتی در برابر «وزارت معارف» در کابل برای بازگشایی مکاتب، ۲۶ مارس ۲۰۲۲- AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

کارشناسان سازمان ملل در بیانیه‌ای که دوشنبه، ۲۰ مارس، (۲۹ اسفند) منتشر شد، خواستار فشارهای بیشتر جامعه‌ جهانی بر طالبان برای بازگشایی مدارس دخترانه و تامین حق تحصیل دختران در دانشگاه‌ در افغانستان شدند. 

این کارشناسان تاکید کردند که طالبان در دوره اول حکومت خود در ۱۹۹۰ نیز ممنوعیت تحصیل زنان را یک امر موقتی خواندند، اما تا آخرین روزهای حاکمیتشان مدارس را به روی زنان و دختران بسته نگه داشتند.

کارشناسان سازمان ملل، از جمله ریچارد بنت، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، فریدا شهید، گزارشگر ویژه در مورد حق آموزش، فیونوالا نی آئولن، گزارشگر ویژه در مورد ارتقا و حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در مقابله با تروریسم، دوروتی استرادا تانک (رئیس)، ایوانا راداچیچ (نایب‌رئیس)، الیزابت برودریک، ملیزا اپریتی و مسکریم کیست تیکان، اعضای کارگروه مبارزه با تبعیض علیه زنان و دختران، این بیانیه را امضا کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که محرومیت مستمر و غیرقانونی دختران از حق تحصیل در افغانستان، یک امر نادر جهانی در آموزش است که بر یک جنس، یک نسل، و آینده کشور تاثیر می‌گذارد.

کارشناسان سازمان ملل در این بیانیه می‌گویند که قرار بود در ۲۲ مارس ۲۰۲۳ مدارس به روی دختران افغانستان باز شود، اما به نظر می‌رسد که برای دومین سال تحصیلی متوالی، دختران و زنان جوان افغانستان از ادامه تحصیل منع خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه تاکید شده است که طالبان هیچ توجیه مذهبی و عقلانی برای منع دختران از آموزش ندارند: «مسئولان طالبان هیچ توجیهی برای انکار حق تحصیل، به هر دلیل، از جمله دلایل مذهبی یا سنت، ندارند.»

کارشناسان سازمان ملل تاکید می‌کنند که در حاکمیت طالبان، دیگر فضای امنی برای دختران وجود ندارد و حتی اگر ممنوعیت تحصیل برداشته شود، آنان در مورد کیفیت آموزش نگران‌اند. در این بیانیه تاکید می‌شود: «‌ما از کیفیت آموزشی‌ نگرانیم. گزارش‌های نگران‌کننده از مدارس پسرانه داریم که معلمان دینی جایگزین معلمان حرفه‌ای واجدالشرایط شده‌اند. با تغییرات چشمگیری در برنامه‌های درسی، مدارس عادی، به مدارس مذهبی تبدیل شده‌اند.» 

در این بیانیه از طالبان خواسته شده است که مدارس متوسطه و آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها را به روی دختران بگشایند، برای بهبود کیفیت نظام آموزشی و گزینش آموزگاران حرفه‌ای تلاش کنند، امنیت دختران را در مدارس تامین، و محدودیت‌های تحمیلی بر معلمان و کارکنان زن را در بخش آموزش لغو کنند.

کارشناسان سازمان ملل این نکات را در حالی مطرح می‌کنند که تا چند روز دیگر سال تحصیلی در افغانستان آغاز می‌شود، اما طالبان پس از یک سال ممنوعیت آموزش دختران، هیچ تصمیمی در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به روی آنان ندارند.