سازمان همکاری اسلامی هیئتی را برای لغو ممنوعیت آموزش دختران به کابل می‌فرستد

ابراهیم طاها بر تعهد کلی سازمان برای حمایت از حق آموزش و کار زنان بر اساس اصول اسلامی پافشاری کرد

سخنرانی حسین ابراهیم طاها، دبیر سازمان همکاری اسلامی، در افتتاحیه نشست ویژه ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد در ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱-Farooq NAEEM / AFP

حسین ابراهیم طاها، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، اعلام کرده که قرار است هیئتی از عالمان دینی در هماهنگی با مجمع بین‌المللی فقه اسلامی برای گفت‌وگو درباره ممنوعیت آموزش و کار زنان به افغانستان برود.

به گفته‌ دبیرکل این سازمان، طارق بخیت، نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی برای افغانستان، هفته گذشته در کابل و قندهار با مسئولان رسمی طالبان دیدار کرد و پیام اعضای سازمان همکاری اسلامی را به آنان رساند. گفته می‌شود که طارق بخیت در‌مورد آموزش دختران، کار زنان و کمک‌های بشردوستانه با رهبران این گروه گفت‌وگو کرده است.

در عین حال، مقام‌های طالبان بار دیگر موضع قبلی خود را تکرار کرده‌اند و به نماینده سازمان همکاری اسلامی گفته‌اند که آموزش زنان تا فراهم شدن شرایط مناسب ممنوع است.

سازمان همکاری اسلامی قبلا ممنوعیت کار و آموزش زنان را محکوم کرده و آن را ناامیدکننده خوانده بود. این سازمان بارها از طالبان خواسته است تا در سیاست‌هایش در‌مورد زنان تجدیدنظر کند.

ابراهیم طاها بر تعهد کلی سازمان برای حمایت از حق آموزش و کار زنان در پرتو اصول اسلامی پافشاری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، یک هیئت از عالمان دینی امارات متحده‌ عربی، روز جمعه ۱۷ مارس، به کابل رفتند و با مقام‌های طالبان دیدار کردند.

منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که این هیئت در‌باره آموزش و کار زنان در افغانستان با گروه طالبان گفت‌وگو کردند، اما سخنگویان طالبان می‌گویند که این هیئت برای آموزش اعلام همکاری کرده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در خبرنامه‌ای گفته است که این هیئت در دیدار با امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، تاکید کرده است که آمادگی همکاری در بخش آموزش در افغانستان‌ را دارند.

نگرانی‌ها از ادامه ممنوعیت آموزش و کار دختران و زنان در حاکمیت طالبان در حالی مطرح می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ۱۶ مارس، با صدور قطعنامه‌ای بر حمایت از یک افغانستان صلح‌آمیز، با ثبات و مرفه تاکید کرده است، اما اعضای این شورا در‌مورد بی‌تفاوتی طالبان در قبال انتظارات این شورا ابراز نگرانی کردند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی را علیه زنان و دختران در این کشور اعمال کردند. این گروه مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم را تا «اطلاع ثانوی» تعطیل کردند و همچنین در ماه دسامبر ۲۰۲۲، دختران و زنان را از ادامه‌ تحصیل در دانشگاه‌ها منع کردند.