آلمان طرح اخراج پناهجویان مجرم افغان را بررسی می‌کند

آلمان می‌خواهد شماری از پناهجویان افغان را که تهدید بالقوه علیه امنیت عمومی این کشور محسوب می‌شوند، اخراج کند

شماری از پناهجویان افغان در پایگاه هوایی رامشتاین در غرب در آلمان حین ورود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، 8 سپتامبر 2021 - OLIVIER DOULIERY / POOL / AFP

روزنامه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» گزارش داد که دولت آلمان می‌خواهد شماری از پناهجویان افغان را که تهدید بالقوه علیه امنیت عمومی این کشور محسوب می‌شوند، اخراج کند.

به گزارش این رسانه‌ آلمانی، وزارت کشور برای عملی‌ کردن این برنامه به شدت تلاش می‌کند. این رسانه همچنین به نقل از محافل امنیتی نوشت که نانسی فایزر، وزیر کشور، چگونگی اخراج مجرمان و پناهجویانی را که تهدیدی علیه امنیت عمومی آلمان پنداشته شوند، در دست بررسی دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از این گزارش آمده است که برای اجرای این برنامه، باید روی روش‌های مناسب، مانند صدور اسناد و راهکار‌های مشخص بازگرداندن پناهجویان، با افغانستان «بحران‌زده» توافق شود، و حفاظت از نیروهای پلیس فدرال و خدمه‌ هواپیما نیز که پناهجویان اخراج‌شده را همراهی می‌کنند، باید تضمین شود.

این روزنامه آلمانی می‌نویسد که تنها دلیل اخراج نشدن این پناهجویان تاکنون، وضعیت دشوار امنیتی و نبود دولت به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی در افغانستان است. 

طبق اطلاعات این روزنامه، قرار است وزارت‌های کشور و خارجه آلمان در این باره بیشتر مشورت کنند. با این حال، یک دیپلمات افغان در آلمان به رادیو دویچه وله (صدای آلمان) گفت که «تاکنون هیچ یادداشتی در این مورد از دولت آلمان» دریافت نکرده‌اند. 

این دیپلمات افغان بدون افشای نامش، تاکید کرد: «با توجه به اینکه آلمان از کشورهای پیشگام در زمینه احترام به حقوق بشر در جهان است، انتظار نمی‌رود که در شرایط نامناسب افغانستان، به اخراج پناهجویان به این کشور اقدام کند.»

دولت آلمان در حالی این تصمیم را می‌گیرد که برخی از افغان‌های مقیم این کشور در کنار جرم‌های دیگر، به پشتیبانی و دفاع از عقاید طالبان پرداخته‌اند و در شبکه‌های اجتماعی و نشست‌های مجازی برای این گروه تبلیغ می‌کنند. 

شخصی به نام دکتر هاتف مختار، یکی از این افراد است که در شبکه‌های اجتماعی به چهره‌ مدافع طالبان و مروج عقاید افراطی معروف شده است و به همین دلیل، فعالان جامعه‌ مدنی و رسانه‌ای افغانستان بارها به حضور و اقامتش در آلمان انتقاد کرده‌اند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، دولت آلمان روند اخراج پناهجویان پذیرفته‌نشده افغان را متوقف کرد.