تجمع‌های سراسری معلمان و مردم در اعتراض به حملات شیمیایی

معترضان در تهران، سنندج، اصفهان، مریوان، کرج، نورآباد ممسنی، اهواز و... به خیابان‌ها آمدند

هم‌زمان با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای تجمع و حمایت گروه‎‌های مختلف صنفی از این فراخوان، روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند از ساعت ۱۰ صبح تجمع‌هایی در اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس در شهرهای مختلف ایران برگزار شد.

پیش از این اعلام شده بود که اعتراض‌ها در تهران مقابل مجلس شورای اسلامی، در مراکز استان‌ها، مقابل ادارات کل آموزش‌ و‌ پرورش و در شهرستان‌ها مقابل ادارات آموزش‌ و پرورش خواهد بود.

در برخی از شهرها مانند تهران این اعتراض‌ها با دخالت نیروهای امنیتی مواجه شد و به معترضان اجازه برگزاری تجمع‌های کوچک هم داده نشد.

تهران

جو اطراف مجلس در تهران از صبح سه‌شنبه به‌شدت امنیتی بود و ماموران انتظامی و لباس‌شخصی‌ها با هر جمع بیش از دو نفر برخورد کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان اعلام کرد که نیروهای امنیتی با برخورد شدید و «وحشیانه» تلاش کردند همه را متفرق کنند. بر اساس این گزارش، در تجمع امروز تهران، گارد سرکوب با لباس‌شخصی مستقر شده بود و تعدادشان نسبت به نیروهای انتظامی بسیار بیشتر بود.

در تجمع سه‌شنبه، تعداد زیادی از والدین دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان و فعالان زن مقابل مجلس حضور داشتند اما لباس‌شخصی‌ها مانع شکل‌گیری هر گونه اجتماع بیش از دو نفر می‌‌شدند. آن‌ها چندین بار سعی کردند دانشجویان را دستگیر کنند اما معلمان و والدین اجازه ندادند کسی بازداشت شود.

پس از این اتفاق، جمعی از معترضان به سمت خیابان جمهوری رفتند و در پیاده‌روهای این خیابان راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند. معترضان در این راهپیمایی، شعارهای «مرگ بر حکومت بچه‌کش» و «آهای آهای نشسته‌ها، مسموم بعدی از شما است» سر دادند.

مشهد

تجمع معلمان مشهد نیز با حضور گسترده مردم، معلمان و بازنشستگان برگزار شد. در این تجمع اعتراضی که تعداد زنان در آن بیشتر بود، با وجود اینکه معترضان در پیاده‌رو تجمع کرده و مشکلی برای تردد خودروها در خیابان نبود، نیروهای انتظامی بعد از مدتی اعلام کردند که به دلیل ایجاد مشکل ترافیک، تجمع قانونی نیست. آن‌ها بلافاصله به معلمان حمله بردند و با زدن اسپری فلفل و فحاشی و هل دادن، جمعیت را متفرق کردند.

معترضان در این تجمع اعتراضی پلاکاردهایی با شعارهای «بوکوحرام ایران، مسمویت دختران»، «کودک حق آزادی بیان دارد»، «آهای آهای نشسته‌ها، مسموم بعدی از شما است»، «تورم، گرانی، حاصل بی‌سوادی» در دست داشتند.

اصفهان و مریوان

بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، نیروهای سرکوبگر مانع از تجمع مردم معترض مقابل اداره آموزش و پرورش اصفهان و مریوان شدند.

شورای هماهنگی به نقل از یکی از معلمان در اصفهان نوشت: «ساعت ۱۰ رسیدم بلوار هشت‌بهشت، روبروی اداره کل آموزش و پرورش. چند نفر نشسته بودند. تعداد ماموران بیشتر از مردم بود. کم‌کم مردم بیشتر شدند و آن‌ها شروع کردند به متفرق کردن. نمی‌گذاشتند جمع حتی ۱۰ نفره شکل بگیرد. الکی شروع کردند داد زدن، کتک زدن، دستگیر کردن. مامور خانم هم بود. چند نفر را می‌خواستند دستگیر کنند که مردم نگذاشتند. چند نفر را هم بردند. به گوش پیرمردی سیلی زدند و بردند. حرمت هیچ چیز را نگه نمی‌داشتند.»

سنندج

صدها نفر از معترضان در شهر سنندج مقابل اداره کل آموزش و پرورش این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان در این تجمع که با حضور گسترده نیروهای امنیتی و ضدشورش همراه بود، شعارهای «زن زندگی آزادی» و «مرگ بر حکومت بچه‌کش» سر می‌دادند.

در ابتدای این تجمع اعتراضی که با حضور گسترده معلمان همراه بود، معترضان شعار «مدیر بی لیاقت استعفا» سر دادند. بر اساس برخی گزارش‌ها، در این تجمع اعتراضی، نیروهای سرکوبگر به سمت معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کردند و کوشیدند جمعیت را متفرق کنند.

الیگودرز

جمعی از معلمان در شهر الیگودرز نیز مقابل ساختمان آموزش و پرورش این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. ده‌ها نفر از معلمان در این تجمع داشتن پلاکاردهای حاوی خواسته‌های معلمان و اعتراض به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان عمدتا دختر و همچنین کادر مدرسه، درمان و معلمان در دست داشتند و بیانیه پایانی شورای هماهنگی فرهنگیان را قرائت کردند.

قزوین

معلمان و جمعی از مردم قزوین نیز با تجمع مقابل ساختمان آموزش و پرورش این شهر به مسمومیت‌های سریالی و تحقق نیافتن وعده‌های دولت در مورد معلمان اعتراض کردند. معلمان در این تجمع اعتراضی شعار «ما حقمون رو می‌خوایم، وعده وعید نمی‌خوایم» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرج

معلمان، بازنشستگان و جمعی از اهالی کرج نیز مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان البرز تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان در این تجمع به تلاش‌ها برای غیرحضوری کردن مدارس واکنش نشان دادند و شعار «آموزش حضوری، حق مسلم ما است» سر دادند.

در این تجمع، معترضان پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که روی یکی از آن‌ها نوشته شده بود: «مدرسه جای درسه، دانش‌آموز چرا بترسه؟» معترضان شعار «آهای آهای نشسته‌ها، مسموم بعدی از شما است» هم سر می‌دادند.

به گزارش شورای هماهنگی فرهنگیان، نیروهای امنیتی پیش از برگزاری تجمع روز سه‌شنبه، رحمان عابدینی، فعال صنفی معلمان در استان البرز، را دستگیر کردند و به محل نامعلومی انتقال دادند.

اهواز

در شهر اهواز نیز جمعی از معلمان، بازنشستگان و مردم مقابل ساختمان آموزش و پرورش این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع اعتراضی، معترضان شعار «امنیت مدارس تامین باید گردد» سر دادند. یکی از والدین دانش‌آموزان در این تجمع اعتراضی پلاکاردی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: «مادر! می‌خواهم نفس بکشم»

نورآباد ممسنی

معترضان در شهر نورآباد ممسنی از توابع استان فارس، مقابل اداره آموزش و پرورش این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. یکی از معلمان معترض در این تجمع اعتراضی در واکنش به مسمومیت سریالی دانش آموزان ضمن محکومیت این اتفاق گفت: «وقتی معترضی بنا بر حق طبیعی خود، روی دیوار شعار می‌نویسد، این‌ها خیلی سریع با پهپاد او را شناسایی و بعد دستگیر و شکنجه می‌کنند. اما با وجود گذشت سه ماه از حملات شیمیایی به مدارس، هنوز هیچ کاری انجام ندادند.»

معلمان در این شهر ضمن اینکه تاکید کردند حکومت تنها به دنبال سرکوب است، خواهان آزادی همه معترضان بازداشتی شدند.

همدان
جمعی از معلمان در شهر همدان نیز مقابل اداره کل آموزش و پرورش این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع اعتراضی معلمان عکس اسماعیل عبدی از اعضای شناخته شده تشکل‌های صنفی معلمان که اکنون با وجود اتمام دوره محکومیت خود، کماکان در زندان به سر می‌برد را به همراه داشتند.

معلمان در این تجمع اعتراضی پلاکاردهایی در اعتراض به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان به همراه داشتند. آن‌ها همچنین پلاکاردی به همراه داشتند که روی آن نوشته شده بود: «ما امنیت نداریم، نه امنیت شغلی، نه امنیت روحی، نه امنیت برای اعتراض به اختلاس، تورم، گرانی، فقر، بیکاری، تبعیض، معیشت، منزلت و سلامت»

بوشهر

معلمان و جمعی از والدین دانش‌آموزان در شهر بوشهر نیز با برگزاری تجمعی مقابل اداره کل آموزش و پرورش این استان نسبت به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان و عدم تحقق وعده‌های صنفی، با وجود حضور گسترده نیروهای امنیتی اعتراض کردند. معلمان در این تجمع اعتراضی خواستار بازگشت به کار محمود ملاکی بازرس کانون صنفی بوشهر شدند. در پایان این تجمع، معترضان با بلند کردن برگ‌های سفید به وضعیت اسفبار آموزش و پرورش اعتراض کردند و اعلام داشتند که مشکلات ما در مقال و دفتر نمی‌گنجد.

آبدانان

معترضان در شهر آبدانان نیز با وجود بارندگی شدید در تجمع اعتراضی روز سه شنبه شرکت کردند. معترضان ضمن اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس، به روش رتبه‌بندی، زندانی شدن معلمان، فروش فضاهای آموزشی و عدم اجرای همسان سازی برای بازنشستگان نیز اعتراض کردند. در این تجمع شش خودروی پلیس و تعداد زیادی موتور در مقابل اداره آموزش و پرورش حضور یافته بود تا اجازه برگزاری تجمع را به معلمان ندهند. نیروهای سرکوبگر در این تجمع اقدام فحاشی به معلمان کردند.

بیانیه پایانی تجمع فرهنگیان

فرهنگیان در تجمع‌های اعتراضی شهرهای مختلف با قرائت هماهنگ بیانیه پایانی تجمع ضمن اینکه حملات شیمیایی را بخش دیگری از ناکارامدی جمهوری اسلامی در حوزه امنیتی و مراقبت‌های اجتماعی دانستند، اعلام کردند: «گستردگی مدارس موردتهاجم و تعداد زیاد دانش‌آموزان آسیب‌دیده نشان می‌دهد که پروژه اقدام‌های خودسرانه وابستگان ایدئولوژیک حاکمیت به‌شدت موردتردید است. به‌ویژه آنکه تاکنون هیچ اقدام موثری برای جلوگیری از تهاجم به محیط مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی صورت نگرفته‌ است.»

معلمان در این قطعنامه پایانی تاکید کردند که اگر فرهنگیان و اقشار مختلف اجتماعی در مقابل این «تهاجم سیستماتیک» به ساحت آموزش مقاومت نکنند، ارتکاب اعمالی به‌مراتب خشونت‌بارتر در سطح جامعه را شاهد خواهیم بود. معلمان در این قطعنامه، بار دیگر با تاکید بر خواسته‌های صنفی خود، ضمن اعتراض به طرح مولدسازی و رسیدگی به تخلفات اداری، خواهان آزادی دانش‌آموزان و معلمان زندانی شدند.

در روز سه شنبه علاوه بر این شهرها تجمع‌هایی نیز در شهرهای سجاسرود زنجان، سقز، کاشمر، شیراز، هرسین، بابل، رشت، لاهیجان و مشهد برگزار شد، که تجمع‌های سقز و رشت با دخالت نیروهای امنیتی و پرتاب گاز اشک‌آور به سوی معترضان همراه بود. در جریان تجمع شهر شیراز نیز محمد علی زحمتکش، بازرس ارشد انجمن صنفی معلمان فارس بازداشت شد. بر اساس گزارش‌ها محمدعلی زحمتکش مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان فارس توسط لباس شخصی‌ها بازداشت شده است.