راهکارهای جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌های نفتی در هلند

تحقیقات «زمبلا» نشان می‌دهد که بخش بزرگی از درآمدهای نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران، خرج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌شود

تاسیسات نفتی جزیره خارک، مارس ۲۰۱۷- ATTA KENARE / AFP

یک برنامه تلویزیونی در هلند، از شیوه‌های شرکت ملی نفت ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی خبر داده است. «رادیو فردا» یکشنبه، ۱۹ مارس (۲۸ اسفند)، ضمن گزارش این خبر، گفت خلاصه‌ای از تحقیقات برنامه هلندی «زمبلا» به این رسانه رسیده است. این تحقیقات نشان می‌دهد شرکت ملی نفت ایران توانسته است یک شرکت تابعه در هلند ثبت کند و از طریق آن، با دور زدن تحریم‌های اروپایی علیه خود، به میلیون‌ها یورو درآمد دست یابد.

شرکت ملی نفت ایران از این طریق توانسته است قطعات لازم را برای صنعت نفت و گاز ایران، از بازارهای اروپایی تهیه کند. تحقیقات «زمبلا» نشان می‌دهد که بخش بزرگی از درآمدهای نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران، خرج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌شود.

به گزارش رادیو فردا، این تحقیقات نشان می‌دهد که شرکت ملی نفت ایران در اکتبر ۲۰۱۷ شرکت تابعه‌ای به نام «مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند» در شهر لیدردورپ در غرب هلند تاسیس کرده و از آن برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده است. اسناد هلندی نشان می‌دهد که این شرکت دست‌کم تا نوامبر ۲۰۱۹ تحت مدیریت بهزاد محمدی قرار داشت؛ معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در دولت دوم حسن روحانی. محمدی در آبان ۱۳۹۹ همراه با شرکت ملی نفت ایران و بیژن زنگنه، وزیر نفت در دولت‌های محمد خاتمی و روحانی، به دلیل تامین مالی سپاه پاسداران، در فهرست تحریم‌های آمریکا قر ار گرفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه زمبلا را شرکت رسانه‌ای «ان‌بی‌ان‌ان‌فارا» در هلند تولید می‌کند که بخشی از شبکه رسانه عمومی این کشور است. روزنامه‌نگاری تحقیقاتی این برنامه، بارها از موضوعاتی جنجالی در سراسر جهان پرده برداشته است. مثلا سال ۲۰۱۷، مستند دوبخشی زمبلا با عنوان «دوستان مشکوک دونالد ترامپ» به روابط بین رئیس ‌جمهوری وقت آمریکا با مافیای روسیه پرداخت و بحرانی در سیاست آمریکا و اروپا پدید آورد. سال ۲۰۰۶ نیز همین برنامه برای نخستین بار برملا کرد که آیان هیرسی علی، چهره سومالی‌تبار مطرح در این کشور و نماینده وقت مجلس، سال‌ها پیش در فرم پناهجویی خود دروغ گفته است. همین باعث شد  علی که منتقد بنام اسلام‌گرایی بود، از مجلس هلند استعفا دهد و مدت کوتاهی بعد عازم آمریکا شود.