از «آوای جادویی» با حذف کامل زنان تا «سعودی آیدل» با برنده زن

زنان در موسیقی عربستان سعودی اوج می‌گیرند

در روزهایی که چهار خواننده مرد در مسابقه‌‌ کاملا مردانه «آوای جادویی» مطابق با قواعد جمهوری اسلامی و با حذف کامل زنان استعداد‌های جدید کشف می‌کنند، یک دختر جوان در عربستان سعودی برنده فصل اول «سعودی آیدل» شد.

همس فکری، خواننده ۲۹ ساله عربستانی اهل جده، در جریان مسابقه‌ای پرشور در مجتمع تفریحی بلوار شهر ریاض، در نخستین فصل سعودی آیدل، اول شد.

انتخاب همس فکری داستان احساسی مادرش را که او هم در دهه ۱۹۸۰ یک خواننده پاپ بود اما پس‌ از آن در گمنامی محو شد، دوباره زنده کرد. مادر و دختر پس از پیروزی روی صحنه همدیگر را در آغوش گرفتند.

سعودی آیدل یکی از قدم‌هایی است که برای گسترش موسیقی در عربستان سعودی برداشته‌ شد.

در نخستین روزهایی که ممنوعیت‌های مربوط به موسیقی در عربستان سعودی رفع شد، به نظر می‌آمد جوانان این کشور برای همگام شدن با تجارت و هنر موسیقی روز دنیا راهی طولانی در پیش داشته باشند اما سرعت تغییرات در شش سال گذشته به حدی پرشتاب بود که رویای خوانندگی برای دختران جوان به تغییر نسل‌ نیازی نداشت و راه را همین امروز برای آن‌ها باز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسیون موسیقی عربستان سعودی پاییز ۲۰۲۲ اولین استراتژی این کشور درباره این فعالیت‌های هنری را اعلام کرد. سال تحصیلی ۲۰۲۲ در عربستان سعودی با تاسیس ۱۰۰ مدرسه خصوصی برای آموزش موسیقی همراه بود. سایر مدارس این کشور هم برای توسعه مهارت‌های هنری دانش‌آموزان انواع سازهای موسیقی را تهیه کردند.

در همان زمان سلطان البازی، مدیر کمیسیون موسیقی، با حضور در شبکه تلویزیونی العربیه، گفت: «آموزش موسیقی در مدارس عربستان سعودی می‌تواند تا دو سال آینده اجرایی شود و از سطح مهدکودک تا مقاطع بالاتر را در بر بگیرد.»

اندکی پس‌ از آن، پای دی‌جی‌های زن سعودی هم به رویدادهای هنری باز شد و لین نایف، دی‌جی اهل عربستان سعودی که چند سال قبل به دلیل فعالیت‌هایش تحت‌فشار بود، اکنون برنامه‌هایی در سطح مسابقه جایزه بزرگ فرمول ۱ در جده و اکسپو ۲۰۲۰ برنامه اجرا می‌کند.

تنها پنج سال پس‌ از آنکه عربستان سعودی ممنوعیت برگزاری رویدادهای موسیقی را لغو کرد، این کشور به صحنه‌ای برای بزرگ‌ترین رویدادهای موسیقی تبدیل شده است. جشنواره موسیقی طوفان صدا (soundstorm music festiva) از سال ۲۰۱۹ کار خود را آغاز کرد، امسال در چهارمین سال متوالی میزبان دوستداران و علاقه‌مندان موسیقی بود.

۱۳ هفته رقابت میان شرکت‌کنندگان سعودی آیدل گسترش موسیقی فارغ از جنسیت را به جوانان سعودی نوید می‌دهد.

برنده شدن همس فکری پایان یک مسابقه نیست. او علاوه بر گرفتن لقب اولین سعودی آیدل، قرارداد ضبط یک آلبوم کامل استودیویی در ماه‌های آینده با نشان پلاتینیوم رکوردز گروه ام‌بی‌سی را نیز به دست آورد.

فکری پس از برنده شدن، از بینندگانی که به او رای دادند، تشکر کرد. او ضمن ادای احترام به عربستان سعودی، از پادشاهی که در حال تغییر فرهنگی بزرگی است، برای کمک به رسیدن به آرزویش تشکر و قدردانی کرد.

سمر عکروک، مدیر تولید گروه ام‌بی‌سی، در گفت‌وگو با نشریه ورایتی، در مورد چالش‌های پیش روی برگزاری آیدل در عربستان سعودی و کنار زدن محدودیت‌هایی که پیش‌تر روحانیون محافظه‌کار اعمال کرده بودند، صحبت کرد.

او گفت: «نمی‌توانید انکار کنید که تغییرات مثبت زیادی در عربستان سعودی و به‌ویژه در دنیای سرگرمی در حال رخ دادن است؛ اما من فکر می‌کنم که ما هم همیشه بخشی از این روند بوده‌ایم. ما همیشه به‌ترویج و پیشبرد این روند کمک کرده‌ایم.»

تساوی جنسیتی در انتخاب داوران این مسابقه هم رعایت شد. هیئت داوران سعودی آیدل عبارت بودند از اصیل ابوبکر، خواننده سعودی، احلام، خواننده و بازیگر اماراتی، اصاله، خواننده سوری و ماجد المهندس، خواننده و آهنگساز عراقی.

بیشتر از موسیقی