صدور حکم اعدام درملاعام برای دو نفر در پرونده حمله به شاه‌چراغ

معترضان ایران با شعارهای شبانه حکومت را متهم اصلی کشتار شاه‌چراغ معرفی کردند

نیروهای امنیتی  مستقر شده در پی حمله مسلحانه به حرم شاه چراغ شیراز- Mohammadreza DEHDARI / ISNA NEWS AGENCY / AFP

رئیس‌کل دادگستری استان فارس از صدور حکم اعدام در ملاعام برای دو تن از عوامل حمله به حرم شاه‌چراغ خبر داد.

سید کاظم موسوی دو متهم اصلی پرونده را به مسلح‌سازی، تدارکات، پشتیبانی و هدایت عامل اصلی حمله تروریستی به شکل مستقیم متهم کرد و گفت: «متهم اول محمد رامز رشیدی نام دارد که در اعترافات خود به تحویل اسلحه، همراهی با عامل اصلی ترور جهت شناسایی کامل محیطی حرم شاه‌چراغ پیش از حمله و همچنین در شب حادثه، اسکان وی و ارتباط مکرر و اخذ دستور از سرکرده داعش اعتراف کرده است.»

رئیس‌کل دادگستری فارس در مورد متهم دوم پرونده نیز گفت: «متهم دوم سید نعیم هاشم قتالی نام دارد که در دادگاه به تحویل‌گرفتن عامل اصلی ترور بعد از ورود به ایران و همچنین اسکان وی و سایر اعضای داعش در تهران و جابه‌جایی آنان در خانه‌های امن و سایر تدارکات و حتی تهیه بلیت سفر به شیراز برای عامل اصلی ترور اعتراف کرده است.»

کاظم موسوی حکم صادره برای دو متهم اصلی را اعدام در ملاعام اعلام کرد و اتهام آن‌ها را معاونت در افساد فی‌الارض، بغی و اقدام علیه امنیت کشور دانست.

به گفته این مقام قضایی، در این پرونده برای افراد دیگری نیز کیفرخواست صادر شده است که حکم سه تن دیگر از افراد دخیل در پرونده حبس‌های طویل‌المدت است.

رئیس‌کل دادگستری فارس این متهمان را معرفی کرد و گفت: «محمد رحمانی از سر پل‌های گروه‌های داعش در تهران به ۲۵ سال حبس، مصطفی جان امانی به‌دلیل عضویت و حمایت از گروه تروریستی داعش به ۱۵ سال و یک روز و حمید اله کابلی دیگر عضو دستگیر شده گروه داعش نیز به ۵ سال حبس محکوم شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عصر چهارم آبان‌ماه، خبرگزاری‌های ایران از حمله‌ای مسلحانه به زائران حرم شاه‌چراغ در شهر شیراز خبر داده و اعلام کردند فردی با کلاشینکف پس از ورود به حرم به سمت زائران اقدام به شلیک کرده که در این حمله ۱۳ نفر از جمله یک زن و سه کودک کشته و بیش از ۲۰ نفر مجروح شدند. بر اساس گزارش نهادهای امنیتی، فرد مهاجم در درگیری با ماموران کشته شد.

اگرچه تنها ساعتی پس از حمله صفحه‌ای منسوب به گروه داعش مسئولیت حمله به شاه‌چراغ را پذیرفت، اما به‌دلیل هم‌زمانی این واقعه با مراسم چهلم مهسا امینی و گستردگی تجمع‌های اعتراضی در سراسر ایران، کاربران رسانه‌های اجتماعی با رد نظریه دست‌ داشتن داعش در این حمله، آن را پروژه‌ای برای انحراف خبری از اعتراض‌های خیابانی مردم و همچنین ایجاد فرصت برای جلوگیری از فراخوان هفتم آبان در پاسارگاد به مناسبت روز کوروش دانستند.

از دلایل شک عمومی به روایت حاکمیت، کشف تاریخ طراحی پوستری بود که از طرف رسانه‌های ایران پس از حادثه منتشر شد و مشخص شد پیش از وقوع حملات، طراحی شده است.

در پی این حمله‌ها، معترضان ایران با شعارهای شبانه حکومت را متهم اصلی کشتار شاه‌چراغ معرفی کردند.

دهم آذرماه و پس از هک‌ شدن سرورهای خبرگزاری حکومتی فارس، بولتنی در فضای مجازی منتشر شد که بر اساس آن مشخص شد سپاه پاسداران پیش از حمله از آن اطلاع داشته و حتی یکی از عوامل حمله شناسایی شده، اما به بهانه کشف باقی اعضای گروه بازداشت نشده است.

در این بولتن محرمانه آمده بود که فرماندهی کل سپاه پاسداران به‌دلیل آنکه فرمانده سپاه استان فارس از این حمله اطلاع داشته است، قصد تغییر فرمانده مذکور را دارد.

انتشار این بولتن که جدای از موارد ذکر شده نشان‌دهنده این مسئله بود که نیروهای امنیتی پیرامون حرم مهیای عملیات بوده و به‌سرعت بعد از شروع شلیک‌ها وارد عمل شدند، بار دیگر انگشت اتهام را به سمت حکومت برگردانده و سبب تقویت نظریه‌ای شد که بر اساس آن، آگاهی حکومت از حمله‌های قطعی و تعمد در ممانعت از آن به‌قصد بهره‌برداری خبری و ایجاد فرصت برای سرکوب معترضان و امنیتی‌کردن بیشتر کشور بوده است.