اکسیوس: عربستان سعودی فارغ از توافق با ایران، همچنان با آمریکا رابطه حسنه دارد

هم آمریکا و هم عربستان سعودی تردید دارند که ایران به توافق عمل کند اما آمریکا از کاهش تنش در منطقه از طریق دیپلماسی استقبال می‌کند

آمریکا امیدوار است توافق ایران و عربستان سعودی به موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان جنگ یمن کمک کند‌ـ BANDAR AL-JALOUD / SAUDI ROYAL PALACE / AFP

به‌رغم توافق اخیر عربستان سعودی و ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، دولت بایدن شاهد بهبود تدریجی اما چشمگیر روابطش با ریاض بوده است.

روابط آمریکا و عربستان سعودی از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید دچار تنش بوده است. این تنش‌ها از اکتبر ۲۰۲۲، وقتی سعودی‌ها تصمیم گرفتند تولید نفت را کاهش دهند تشدید شد. آمریکا این حرکت را به چشم نقض تفاهم میان دو کشور می‌دید.

به گزارش اکسیوس، بسیاری از ناظران توافق میان ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری چین را پیروزی چین و ضربه‌ای به سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه می‌دانند. اما دولت بایدن کوشیده است این توافق و نفوذ چین در منطقه را کم‌اهمیت جلوه دهد.

یک مقام ارشد آمریکایی به اکسیوس گفت عربستان سعودی موافقت کرده است سفارتش در تهران را ظرف دو ماه بازگشایی کند، این پیمان صلح نیست، بلکه بازگشت به وضعیت پیش از سال ۲۰۱۶ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود دولت بایدن با تلاش چین برای کاهش تنش میان عربستان سعودی و ایران، مادامی که همکاری نظامی یا فناوری نباشد، مشکلی ندارد.

اکسیوس به نقل از این مقام آمریکایی می‌نویسد سعودی‌ها که امیدوارند جنگ یمن و حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی پایان پیدا کند، از زمان روی کار آمدن دولت بایدن خواهان ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ایران بوده‌اند.

به گفته این مقام آمریکایی، عربستان سعودی در دسامبر ۲۰۲۲ به کاخ سفید اطلاع داد که دولت چین اطمینان داده است در جریان سفر شی جین‌پینگ به عربستان سعودی، می‌تواند بانی توافقی باشد که اقدام‌های ایران در منطقه را مهار کند.

او در ادامه افزود در تمام مدت مذاکرات در پکن، سعودی‌ها دولت بایدن را که تردید داشت چنین توافقی حاصل شود، در جریان روند کار قرار می‌دادند.

به گزارش اکسیوس، مقام‌های سعودی نیز در ابتدا تردید داشتند، و یک روز پیش از اعلام توافق با کاخ سفید تماس گرفته و گفته بودند دستیابی به توافق نزدیک است.

این مقام آمریکایی به اکسیوس گفت هم آمریکا و هم عربستان سعودی تردید دارند که ایران به توافق عمل کند اما آمریکا از «کاهش تنش در منطقه از طریق دیپلماسی استقبال می‌کند».

او در ادامه تاکید کرد سعودی‌ها عجله‌ای ندارند و بستگی دارد در دو ماه آینده چه اتفاقی می‌افتد، «اگر موشک‌ها دوباره از یمن به پرواز درآیند، سفارتخانه‌ای باز نمی‌شود».

به گفته مقام‌های آمریکایی، فارغ از این توافق، روابط دولت بایدن و دولت سعودی در ماه‌های اخیر شاهد بهبود تدریجی بوده است.

آن‌ها در گفت‌و‌گو با اکسیوس به سفر وزیر خارجه سعودی به کی‌یف اشاره کردند که از بسته کمکی عربستان سعودی به اوکراین خبر داد، اقدامی که خواسته دولت بایدن است، همچنین توافق در مورد فناوری ۵ جی و قرارداد چند میلیارد دلاری خرید بویینگ که نشان‌دهنده روند بهبود روابط است.

به گزارش اکسیوس، کاخ سفید بعید می‌داند این توافق مانعی سر راه تلاش دولت بایدن برای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل ایجاد کند یا رابطه میان کشورهای امضاکننده توافق ابراهیم و اسرائیل را سرد کند.

آمریکا امیدوار است توافق ایران و عربستان سعودی و فرا رسیدن ماه رمضان به موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان جنگ یمن کمک کند.