جایگاه کمربندهای زنانه در مد

در قرون‌وسطی افراد ثروتمند و متمول، به‌ویژه زنان، کمربندهای طلایی یا چرمی تزئین‌شده‌ای را می‌پوشیدند که معمولا با سنگ‌های قیمتی آراسته می‌شد

صحنه نمایش مد این سال‌ها استفاده از کمربند را زیرورو کرده است-Dior/Versace

مد همیشه در خط باریک بین کاربردی و تزئینی قدم می‌زند. کمربند هم یکی از اقلامی است که اگرچه برای نگه‌داشتن لباس روی بدن ساخته شد، اما این روزها بیشتر یک قطعه تزئینی و تجملی برای نشان دادن سلیقه و سبک لباس پوشیدن است.

کمربندها نیازهای کاربردی خاصی دارند و از دیرباز، بسیار پیش از تبدیل‌شدن به یک زینت‌آلات مد روز، وجود داشته‌اند. نسخه‌های اولیه کمربندها هیچ هدف زیبایی‌شناختی نداشته‌اند و بیشتر کاربردهای عملی داشتند.

منشا کمربندها را می‌توان در دوران ماقبل تاریخ جست‌وجو کرد. در آن دوران جیب‌ها بخشی از لباس‌ها نبودند. با این حال، مردم همچنان نیاز داشتند تا وسایلی را با خود حمل کنند و همراه داشتن کیف همیشه عملی نبود. شاید امروزه عجیب به نظر برسد، اما در ابتدا اولین کمربندها برای نگهداری ابزار ساخته شدند.

راهبان هندی اغلب یک کیسه پارچه‌ای حمل می‌کردند که با طناب به کمرشان وصل می‌شد. مبلغان فرانسیسکن طنابی را به‌جای کمربند روی لباس‌های کهنه خود می‌بستند که نماد «عفت، فقر و اطاعت» بود. سربازان نیز کمربندها را برای استفاده از آن‌ها می‌پوشیدند و از آن برای نگه‌داشتن شمشیر، خنجر و سایر تسلیحات استفاده می‌کردند.

ما از دوره ماقبل تاریخ فاصله گرفته‌ایم و زندگی راهبانه هم نداریم، اما همچنان کمربند را در لباس‌های روزمره حفظ کرده‌ایم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در قرون‌وسطی افراد ثروتمند و متمول، به‌ویژه زنان، کمربندهای طلایی یا چرمی تزئین‌شده‌ای را می‌پوشیدند که معمولا با سنگ‌های قیمتی آراسته می‌شد. این طرح بیشتر شبیه یک زنجیر شل یا بند طلایی دور کمر بود. نمونه امروزی این کمربندهای گران‌قیمت را می‌توانید در فروشگاه‌های خانه‌های مد درجه‌یک پیدا کنید.

کمربندهای چرمی ساده و باریک هرمس حدود ۷۰۰ دلار قیمت دارند. برای خرید کمربندهای پهن‌تر با تزئینات فلزی، باید حدود سه هزار دلار در کیف پولتان داشته باشید.

رالف لورن و کلوین کلاین کمربندهای زیر ۱۰۰ دلار هم در مجموعه‌شان دارند، اما اگر سلیقه شما به دیور، الکساندر مک‌کوئین و شنل نزدیک است، حداقل باید ۳۰۰ دلار برای خرید کمربندهای زنانه این خانه‌های مد خرج کنید.

نام دیور در تاریخ کمربند زنانه دوره مدرن هم جای ویژه‌ای دارد.

بسیاری از خانم‌ها در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم پارچه‌های شبیه لباسشان را دور کمر می‌بستند و برای مدت‌زمان کوتاهی کمربندهای زنانه از مد افتادند. با این ‌حال، کمربند در دهه ۱۹۳۰ با تغییر ایده‌آل‌های مد روز بازگشتی موفق داشت؛ مثلا در دهه ۱۹۵۰ کمربندهای نازک و ساده به‌شدت محبوب بودند، چرا که مد روز کریستین دیور مستلزم بستن کمربند بود. کمربندهای زنجیری که دور کمر بسته می‌شدند نیز امضای مد دهه ۱۹۷۰ بود.

هرگونه پیش‌فرضی را که ممکن است در‌مورد کمربند داشته باشید، باید کنار بگذارید، زیرا صحنه نمایش مد این سال‌ها استفاده از کمربند را زیرورو کرده است.

طراحانی مانند کالوین لو با بالابردن آن تا خط سینه، هم با خطوط کمر بازی کردند و هم با معنای کمربند!

 در هفته‌های مد امسال از میلان تا سئول و نیویورک، کمربندها هدفی جز تزئین‌ نداشتند. انحراف از روش قدیمی بستن، یک راه جدید برای نشان دادن خلاقیت طراحان است. شما هم آن را امتحان کنید. این روزها کمربند فقط کمربند نیست.

بیشتر از مُد و زیبایی